הריבית שעלתה ושוקי ההון החיוביים הקפיצו את רווחי מגדל, הפניקס וכלל

מגדל הציגה את הרווח הגבוה בענף: 308 מיליון שקל, לעומת הפסד של כמעט חצי מיליארד שקל ברבעון המקביל ■ הפניקס הרוויחה 270 מיליון שקל

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי
אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

הריבית חסרת-הסיכון שעלתה בשלושת החודשים הראשונים של 2017, ושהביאה לקיטון בהפרשות המיוחדות בעתודות, והתשואות החיוביות בשוקי ההון, נתנו רוח גבית לקבוצות הביטוח הגדולות, והביאו גם את מגדל, בניהול עופר אליהו, את הפניקס, בניהול אייל לפידות, ואת כלל ביטוח, בניהול איזי כהן, להציג פתיחת שנה חזקה. קבוצת מגדל, שבשליטת שלמה אליהו, סגרה את הרבעון הראשון בשנת 2017 עם רווח כולל של כ-308 מיליון שקל - הגבוה בענף עד כה, והפניקס, שבשליטת קבוצת דלק, הציגה את הרווח השני בגובהו בענף עד כה - 270 מיליון שקל. לצדן, כלל ביטוח הציגה שיפור בתוצאות, עם מעבר לרווח של כ-140 מיליון שקל.

נתחיל עם מגדל , שנוסקת מעלה בתוצאותיה בשוק הון חיובי (ולהיפך בשוק הון קשה) הודות לגודלה ולמבנה הפעילות שלה (שמוטה לתחום ביטוח החיים, עם התיק הישן הגדול בענף). לדברי המנכ"ל עופר אליהו, "מגדל ממשיכה לבסס את מעמדה כקבוצה מובילה בפעילויות הליבה העסקיות שלה", והיא מיישמת "בהתאם למציאות המשתנה ולאתגרי השוק, אסטרטגיה של צמיחה, תוך מתן דגש רב להשגת רווחיות נאותה".

בשורה העליונה רשמה מגדל עלייה של 17% בפרמיות, שהסתכמו בכ-3.1 מיליארד שקל, והיא גם רשמה רווחי השקעה נטו של כ-1.8 מיליארד שקל, לעומת הפסדי השקעה ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה הציגה מגדל רווח כולל של כ-308 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-495 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד.

מהיכן השינוי? במגדל הסבירו שזה קרה בעיקר מ"הקטנת ההפרשות המיוחדות בביטוח חיים, בסך של כ-168 מיליון שקל (לפני מס, ו-109 מיליון שקל לאחר מס), בשל עליית עקום הריבית חסרת הסיכון", ו"נוסף על כך, הרווח הושפע מעלייה ניכרת בתשואות שהושגו על-ידי הקבוצה בשוקי ההון, בעיקר על רקע עלייה בשערי המניות".

כמו כן, "ברבעון המקביל אשתקד נרשם הפסד כולל בקבוצה, אשר נבע בעיקרו מהפרשות בסך כ-837 מיליון שקל (לפני מס) שרשמה החברה בביטוח חיים ובביטוח כללי, בשל ירידה של עקום הריבית חסרת הסיכון, ומעדכון שיעור ריבית ההיוון בענפי רכב חובה וחבויות בעקבות פרסום המלצות ועדת וינוגרד".

עוד נציין, כי בית ההשקעות מגדל שוקי הון עבר מהפסד רבעוני של 1.2 מיליון שקל בתחילת 2016 לרווח של כ-5.6 מיליון שקל ברבעון הראשון ב-2017. זאת, בין היתר, על רקע גידול של כ-30% בהכנסות, שהסתכמו בכ-40.5 מיליון שקל.

הפניקס ממשיכה להרוויח יפה

קבוצת הפניקס, שמחזיקה גם בבית ההשקעות אקסלנס, ממשיכה להציג רווחיות יפה ביחס לגודלה, והיא הציגה זינוק של פי 16 ברווח הכולל הרבעוני שלה, שהסתכם בכ-270 מיליון שקל. בשורה העליונה רשמה הפניקס עלייה של כ-17% בהכנסות מפרמיות, ורווחי ההשקעות זינקו פי 21 לכ-836 מיליון שקל.

בהפניקס  ציינו ש"ברבעון הנוכחי העלייה בשיעורי הריבית הגדילה את הרווח בסך של כ-66 מיליון שקל (לפני מס), בהשוואה לרבעון המקביל, שבו חל גידול בהתחייבויות הביטוחיות, שהקטין את הרווח בסך של כ-196 מיליון שקל".

ברקע עדיין מתמשכים ההליכים לעסקה שבמסגרתה תועבר השליטה בהפניקס מידי קבוצת דלק לידי יאנגו הסינית. לפי שעה נראה כי ישנם סיכויים לא זניחים שהעסקה לא תתממש.

כאמור, גם כלל ביטוח פרסמה דוחות, שבהם הציגה מעבר לרווח של כ-140 מיליון שקל מהפסד של כ-250 מיליון שקל ברבעון הראשון ב-2016. זאת, כדברי החברה, "בעיקר מגידול בהכנסות מהשקעות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והשפעת סביבת ריבית עולה". הסיפא אפשרה לחברה לשחרר עתודות, כמו מתחרותיה.

בשורה העליונה רשמה כלל ביטוח עלייה של כ-10% בפרמיות - פחות מהגידול שרשמו מתחרותיה מגדל, הפניקס וגם הראל ואיי.די.איי ביטוח (המוכרת כביטוח ישיר).

תוצאות חברות הביטוח ברבעון הראשון
 תוצאות חברות הביטוח ברבעון הראשון