נכנס יין, יצא פסטיבל: "בשביל היין" בגליל, בגולן ובעמקים

הבציר בפתח, ואיתו גם ההזדמנות לבקר, לטעום, לטייל ולאכול משהו ליד

לתיירות היין בארץ הקודש יש בסיס היסטורי רחב, ואלפי גתות ברחבי הארץ מעידות על תעשיית יין מפוארת שפרחה כאן בעבר. הייננים החדשים יצקו אליה יצירתיות מודרנית בתערובת אלמנטים של ישן וחדש. מהעולם הישן - צרפת, ספרד ואיטליה, שבאמתחתן מסורת יין ארוכת שנים - ניסו להביא את האלמנטים הקלאסיים, ומצדו השני של הים - מאוסטרליה, מארצות הברית ומדרום אפריקה, שאבו אלמנטים ומאפיינים של "עולם חדש". גם מבחינת התיירות שאבו מאלה ומאלה - "דרכי יין" שמיזגו תיירות ויין.

את כל אלה ערבבו, מיזגו ותיבלו והצליחו עם חוצפה ישראלית (בקטע טוב) לייצר יינות מעולים ותיירות יין שהולכת משתבחת.

באשר לתרבות היין, יידרשו כנראה עוד כמה שנים טובות כדי להשריש אותה לעומק בארץ הצבר, אבל הבשורה הטובה היא שאנחנו בדרך הנכונה. בזמן שבעולם המערבי ממוצע הצריכה השנתי לנפש נע סביב 60 ליטר, אצלנו מסתפקים בכשבעה - וגם זו עלייה של עשרות אחוזים בשני העשורים האחרונים. עניין של תרבות, מודעות, תדמית של יין שנתפס כסמל מעמד, וגם מחירים גבוהים שמהווים חסם, אבל יש מקום לאופטימיות - היין הישראלי עולה ברמה, ערב לחיך, יוצא לעולם ומביא הרבה כבוד ומדליות.

ימי טרום הבציר הם זמן טוב לחגיגות ביקבים, ופסטיבל "בשביל היין" השמיני בגליל, בגולן ובעמקים, מזמן לחובבי היין מפגש רווי טעמים עם יקבים, ייננים ויינות. מרבית היקבים פתוחים לקהל כל השנה, אולם בפסטיבל יצטרפו לחגיגה פעילויות ואירועים נוספים, רבים מהם ללא תשלום. אחד החידושים הוא טיול יין שבאמצעותו מתוודעים חובבי יין ליקבים חדשים, טועמים, מטיילים ברגל, שומעים סיפורי יין ונהנים מאוכל טוב. למיזם אחראי רוני אוחיון, והעיקרון הוא מפגש בנקודה מוסכמת ויציאה באוטובוס בהדרכתו לסיור בין תחנות (80-195 שקל לאדם, ל-12-18 משתתפים. טל' 052-5524178). כדי להבין את העיקרון, נפגשנו איתו סמוך לישוב תובל ויצאנו למסע משכר, ולא רק מיין.

התחלנו ביקב הבוטיק שטרן שבקיבוץ תובל, ושם פגשנו את ג'וני שטרן, הבעלים והיינן, ג'ינג'י גדול ממדים, עם לב רחב לא פחות. שטרן הוביל אותנו מאולם הייצור דרך חדר החביות, שם טעמנו יין שעדיין מתיישן בהן, אל מרכז המבקרים היפהפה. בחלל הגדול והמטופח הוא מארח לטעימות של כל היינות (עשרה סוגים) ומספר על כל מה שמעניין (שעה וחצי, 50 שקל לאדם, 30 שקל ברכישת יין). שטרן גם מבשל ארוחות גורמה עתירות מנות, ובמסגרת הפסטיבל יארח ארוחה וטעימות בשני מועדים (8 ו-10.6, 280 שקל לאדם). אל תפספסו את אוסף פותחני היין שלו ואת הקיר המעוטר בשלל תעודות על זכיות מכל העולם (טל' 04-6939144).

מהיקב יצאנו לטיול רגלי בחורשות ובכרמים. אוחיון נותן מקום וכבוד לסיפור האנושי ביקב, להיסטוריה שלו ולסביבה שאליה הוא שייך, כך שמתקבלת חוויה שלמה. שמענו מפיו על האזור, על האקלים ועל הכרמים. גלשנו בנחל יצהר וטיפסנו על השלוחה שמעברו. בדרך יש עצירת קפה לסיפורי יין ובסוף הטיפוס הגענו ליקב כישור, שנכנס ללב עם סיפור מרגש. כישורית הוא כפר מקסים ל-175 בוגרים בעלי צרכים מיוחדים שמתפרנסים מעמל כפיהם, ומתגאים בגן הירק, בלול, במאפייה, בדיר עם המחלבה וביקב. מרכז המבקרים ביקב הוא מבנה מרשים ומעוצב - תענוג לעיניים, והחומר האנושי - שבעתיים. יאיר אונא, מנהל המרכז, קיבל אותנו עם אחד מדיירי הכפר, שהיה נרגש לפחות כמונו. טעמנו יין לבן, התכבדנו ממיטב התוצרת המקומית וראינו איך אפשר לעשות דברים קצת אחרת. היקב מייצר שמונה סוגי יין, ודיירי הכפר משתלבים בפעילות השוטפת. מדי יום שישי האחרון בחודש יש במקום בראנץ' שווה. בימי חמישי מתקיים שוק מקומי של תוצרת הכפר ובפסטיבל היין יתארח "טעם הגליל" (9.6) יריד אמנים ואיכרים (טל' 04-9085198).

יוזמה ברוכה נוספת היא של מלון גליליון, המציע לאורחיו סיורי גבינות ויין בגליל ובגולן - כולל טעימות ללא תשלום. הרשימה ארוכה ואיכותית וכוללת מחלבות כמו עין כמונים הבוטיקית לגבינות צאן, ומשק קורלנדר מבית הלל (נסו את החלומי הטרייה והחלומית).

בגולן פועלים כ-20 יקבים ומהם דגמנו את יקב בזלת שבקדמת צבי, שהקים יואב לוי והיה ליקב הבוטיק הראשון באזור, ומציע אירוח קל וארוחות, גם על בסיס גבינות. כדאי להגיע גם ליקב אסף, מתחם מלא השראה עם בית קפה וחצר קסומה (פתוח בשבת). יקב פלטר בעין זיוון הוא מהגדולים בגולן, אך עם טאץ' אישי, כשהשוס הוא מזקקה, שבה מזקק טל פלטר ברנדי, ערק ועוד.

ביקרנו גם ביקב הר אודם המשפחתי שבמושב אודם, שם יש 18 סוגי יין, כולל שיכר דובדבנים. גם יקבי רמת הגולן לא נפקדו מהתוכנית ושם ערכו לנו טעימה מקצועית כיאה ליקב שהיה אחראי למהפכת היין בישראל.

אתר פסטיבל היין: www.winefestival.co.il

מלון גליליון:

www.galilion.co.il

חגיגות 50 לגולן ישראלי

במסגרת חגיגות שנת ה-50 לחידוש ההתיישבות בגולן, מקיימת המועצה האזורית הפנינג חקלאי. בדוכנים יימכרו ירקות ופירות, שמן זית, גבינות עיזים, יינות, ריבות, דבש, תבלינים, מוצרי קוסמטיקה ועוד. לצדם יתקיימו פעילויות ואטרקציות לכל המשפחה ללא עלות - שזירת פרחים, אמנות נייר, קיר טיפוס ואומגה וכן הופעה מוזיקלית של להקת ריטלין. לפרטים: www.tourgolan.org.il