נעילה שלילית בבורסה בת"א; מניית מיטב דש זינקה ב-5.7%

מגמה מעורבת בבורסות אירופה ובוול סטריט ■ כיל מכרה חלקה ב-IDE ■ לאומי מוכר את הסניף המרכזי בת"א ■ מיטב דש נתנה ל-XIO ארכה של 75 יום לעסקת הרכישה

מסכי הבורסה על רקע הנדלן בתל אביב / צילום: תמר מצפי
מסכי הבורסה על רקע הנדלן בתל אביב / צילום: תמר מצפי

בורסת ת"א ננעלה היום (ה') בירידות שערים, למרות מגמה מעורבת בבורסות אירופה ובמדדי וול סטריט.

 

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג אמרה אתמול כי הצריכה הפרטית הובילה את צמיחת המשק בשנים האחרונות, חיפתה על ההאטה ביצוא ובהשקעות על רקע הצמיחה הגלובלית המתונה, ותמכה בשיפור משמעותי בנתוני שוק העבודה, בדגש על האוכלוסיות החלשות. הנגידה הדגישה, כי "צמיחה מוטת צריכה טומנת בחובה סיכונים, אם היא מבוססת על גורמים שאינם ברי קיימא", אולם טענה מיד כי הגורם העיקרי לגידול בצריכה בישראל בשנים האחרונות היה הגידול בהכנסה מעבודה.

לדברי הנגידה, בשנה וחצי האחרונות נתוני הצמיחה הושפעו ממה שכלכלנים מכנים "רעשים" (בעיקר התנודתיות ביבוא כלי הרכב), אך בניכוי אותם רעשים קצב הצמיחה של התוצר הואץ, והוא עומד על כ-4% במונחים שנתיים. היא טוענת כי "הביצועים הטובים יחסית של המשק הישראלי נתמכו במדיניות פיסקלית ומוניטרית מרחיבה: ריבית נמוכה, רכישות המט"ח על ידי בנק ישראל, ורמה יחסית גבוהה של הגירעון מנוכה המחזור". 

ואם בצמיחה עסקינן, ארגון ה-OECD מעריך כי תוכנית "משפחה נטו" של שר האוצר משה כחלון שווה למשק 0.3% צמיחה. להערכת כלכלני הארגון, לאחר צמיחה של 4% בשנת 2016 צפויה הצמיחה לעמוד על סביבות 3.25% בשנים 2017-18. האבטלה צפויה להישאר נמוכה. ההרחבה התקציבית צפויה לעודד את הצמיחה בצורה מוגבלת אך מכלילה יותר על ידי הגדלת ההוצאות על תחבורה ודיור למשפחות צעירות. תחזית הצמיחה בדוח הנוכחי איננה כוללת את התוספת הצפויה לתמ"ג.

יום עמוס היום בשווקים עם בחירות בבריטניה, החלטת ריבית באירופה ועדותו של ראש ה-FBI ג'יימס קומי שפוטר על ידי הנשיא טראמפ. לפי הסקרים האחרונים, מפלגת הלייבור הבריטית צמצה את הפער מול המפלגה השמרנית לאחוזים בודדים, עניין שמלבה את החשש בשווקים.

באשר למדיניות המוניטרית באירופה, לפי הערכות נגיד הבנק מריו דראגי צפוי להודיע על המשך המדיניות המרחיבה, בעיקר בשל ההתקררות באינפלציה בחודש מאי.

ה"כוכבות" שזינקו עד 100% מתחילת 2017

חוקרי הרשות לניירות ערך פשטו על משרדי מזור רובוטיקה   ופתחו בחיפוש. החברה הודיעה כי אינה יודעת מה פשר הפשיטה ומה החוקרים מחפשים אולם תשתף פעולה עם הרשות. החיפוש התבצע בחודש מאי 2017 אולם החברה הודיעה עליו רק היום. בתגובה מניית החברה נופלת בחדות במסחר. 

מיטב דש  הודיע כי למרות שלטענתו הפרה הקרן הזרה XIO את תנאי העסקה התיר לה להאריך את המועד בו יוגשו המסמכים הרלוונטיים לרגולציה הישראלית כדי להשלים את הרכישה. האורכה ניתנה למשך 75 ימים נוספים, עד ל-21 באוגוסט.

כיל  הודיעה הלילה כי מכרה את חלקה (50%) בחברת הנדסת התפלה (IDE) תמורת כ-178 מיליון דולר במזומן, המשקפים לחברה שווי של 350 מיליון דולר בלבד. 

בנק לאומי  הגיע להסכמה עם אקרו נדל"ן וקנדה ישראל, לפיה ימכור תמורת 277 מיליון שקל את הסניף המרכזי שלו בתל-אביב, בצומת הרחובות הרצל ויהודה הלוי. כתוצאה מהמכירה ירשום הבנק רווח של 260 מיליון שקל לפני מס.

המאבק על השליטה בקבוצת אפריקה   חדלת הפירעון מגיע לשלבים המכריעים. אתמול התכנסה אסיפת מחזיקי האג"ח של החברה (סדרות כ"ו, כ"ז וכ"ח) כדי לדון בשלוש הצעות הרכישה שעומדות כיום על השולחן. שתיים מההצעות - זו של מוטי בן משה ולב לבייב וזו של האחים סיידוף - עוסקות בהסדר שיעביר את הבעלות המלאה בחברה תמורת הזרמת הון ו"תספורת" בשיעור של לפחות רבע מהחוב. ההצעה השלישית, שהוגשה על ידי כמה ממחזיקי האג"ח הגדולים, עוסקת בהעברת הבעלות המלאה בחברה לידיהם ופעולה אקטיבית מהירה של מכירת נכסי החברה לכל המרבה במחיר.