אחרי "המזבלה": פייסבוק סגרה את העמוד האישי של מפעיל הדף

הצעד הוא הסלמה במאבק בין פייסבוק לבלוגר והפרסומאי דורי בן ישראל קריו - שהפך בשנים האחרונות לאחד ממבקריה הקולניים של הרשת החברתית

דורי בן ישראל קריו / צילום: איל יצהר
דורי בן ישראל קריו / צילום: איל יצהר

המלחמה בין פייסבוק לבלוגר והפרסומאי דורי בן ישראל קריו מסלימה: לאחר שנסגר דף "המזבלה" שמפעיל קריו כדף עסקי, סגרה פייסבוק גם את העמוד האישי שלו. העמוד נסגר ללא שנעשתה עברה כלשהי על חוקי הקהילה, ומבלי שקריו קיבל התראה.

דורי בן ישראל קריו מפעיל זה כמה שנים עמוד פייסבוק הקשור בפרסום ושיווק. במהלך השנים הוא הפך להיות אחד המבקרים הקולניים של פייסבוק בישראל, והציף לא אחת תקשורתית התנהלות של פייסבוק בכל הקשור לסוגיות של חופש הדיבור ומלחמה בתכנים בעייתיים של הסתה ואלימות.

במסגרת מלחמתו, וכמחאה על היעדר קשר נגיש לאנשי פייסבוק בישראל, פרסם קריו את מספרי הטלפון וכתובות המייל של בכירי פייסבוק. בהמשך, וכפועל יוצא מכך, חסמה פייסבוק את האפשרות לשתף קישורים מאתר "המזבלה" וכן מחקה קישורים ששותפו בעבר. בהמשך נחסם דף המזבלה עצמו.

קריו לא ויתר והגיש נגד פייסבוק תביעה הדורשת מהם להשיב את העמוד והקישורים. התביעה נידונה בימים אלה. למרות הסנקציות המשיך קריו לבקר את פייסבוק ואף עשה צעדים פרו-אקטיביים על-מנת לייצר לעצמו דעת קהל חיובית. כך למשל הוא מגיע למשרדי פייסבוק וצועק באמצעות מגאפון אמירות הקשורות בחופש הביטוי

ביום חמישי האחרון נערך טקס הענקת הפרסים של תחרות קקטוס הזהב. פייסבוק נטלה חסות על האירוע, והמנכ"לית עדי סופר-תאני הגיעה למקום במטרה לנאום. גם קריו נכח באירוע, אך נראה כי הפעם החליט שלא לייצר פרובוקציות, והאירוע עבר בשלום. היה זה לאחר שבוע חיובי תקשורתית עבור קריו, שמאבקו בפייסבוק קיבל תהודה נוספת בראיון ב"כלכליסט". נראה כי זה היה כבר קצת יותר מדי עבור פייסבוק, שהחליטו כאמור לסגור את חשבונו לגמרי.

מפייסבוק נמסר: "כחברה, אנו מחויבים לביטחון הקהילה שלנו, ואנו עושים זאת על-ידי אבטחת מידע רגיש ופרטי. שמירה על הקהילה הגלובלית שלנו היא חלק חשוב ממשימתנו. לפייסבוק יש מדיניות ברורה, ואנו נוקטים פעולה כאשר מישהו מנסה להשתמש בפייסבוק כדי לחשוף מידע אישי ללא רשות. ההשלכות לגבי אי-עמידה בכללי הקהילה שלנו משתנות בהתאם לחומרת ההפרה וההיסטוריה של האדם בפייסבוק.

"אנו אוכפים את המדיניות שלנו ללא קשר לאנשים או לארגונים המעורבים. היינו נוקטים אותם צעדים אם האנשים המותקפים היו עובדי עיתון, בנק, מאפייה או עובדי ממשלה - ולא מדובר ביחס מיוחד לעובדי פייסבוק. למרות שאיננו מגיבים לגבי מקרים ספציפיים, גם לא כדי להוכיח כי הפעולות שלנו היו מוצדקות, זהו מקרה של הפרות חוזרות של כללי הקהילה שלנו. אנשים מביעים את דעתם בפייסבוק על נושאים שנויים במחלוקת, ואנו מאפשרים ביקורת - כולל כלפי פייסבוק עצמה. השיחות שמתנהלות בפייסבוק משקפות את הגיוון של הקהילה שלנו".