50 דקות מבוזבזות ביום: תושבי הדרום דורשים רכבת ישירה לת"א

הקו הישיר מאשדוד לת"א בוטל לפני כשנה ■ קמפיין "50 דקות" מבקש להחזיר את הקו הישיר מאשדוד לת"א ■ הרכבת: "אנו נמצאים בקיבולת המקסימלית מבחינת התשתיות ועושים את מרב המאמצים לשפר את הקווים"

צאלה פינטו בתחנת הרכבת / צילום עצמי
צאלה פינטו בתחנת הרכבת / צילום עצמי

צאלה פינטו, אם לארבעה מקיבוץ זיקים, נוסעת כל יום כשעתיים ברכבת למקום העבודה שלה במתחם הבורסה שברמת-גן ובחזרה. 

כמוה, אזרחים רבים מיישובי הפריפריה בדרום שעובדים באזור תל-אביב נאלצים לנסוע באותה הרכבת בדיוק.

אך לא תמיד זה היה המצב. בעבר נסיעה ברכבת ישירה מאשדוד לתל-אביב ארכה כ-35 דקות, אך לפני כשנה הקו הישיר בוטל ואליו נוספו שש תחנות ו-50 דקות נוספות בדרכים כל יום.

היא מספרת: "עד מרץ 2016 הייתה רכבת כמעט ישירה מאשדוד לתל-אביב שעצרה בשתי תחנות נוספות. הקו בוטל והוחלף ברכבת החופית שמחברת את פריפריית הדרום עם תל-אביב ועוצרת אחרי אשדוד ב-6 תחנות נוספות, וכך תושבי הדרום מוחזקים כבני ערובה כ-25 דקות נוספות לכל כיוון. כשעושים את הנסיעה הזאת פעמיים ביום מדובר ב-50 דקות נוספות ביום בדרכים לכל תושבי האזור".

 

לפני כחודש פתחה במחאה ברשת, במטרה לייצר רכבת ישירה מישובי הדרום ולהקל על אלפי אזרחים מתוסכלים.

היא מספרת: "כבר ביום הראשון לפתיחת דף המאבק בפייסבוק קיבלתי פניות מאזרחים מתוסכלים מהמצב כך נוצר קמפיין '50 דקות', על שם הזמן המבוזבז כל יום בדרכים. בנוסף, התחלתי גם להסתובב ולדבר עם הנוסעים בשטח ובמהרה גם הם הצטרפו לקמפיין"

"המטרה היא לחבר את הפריפריה למרכז וליישם רכבת מהירה לתל-אביב, שתאסוף נוסעים מאופקים-נתיבות-שדרות-אשקלון-אשדוד ותיסע ישירות דרך החוף לתל-אביב ללא תחנות נוספות, כפי שכבר נעשה בערים כמו חיפה ובאר-שבע. באזור מתגוררים כחצי מיליון תושבים שנוסעים כ-4 מיליון נוסעים בשנה. לעומת באר-שבע למשל, ממנה יש כ-2.2 נוסעים בשנה ולשם יש רכבת ישירה".

ובעת שניסתה לפנות להנהלת הרכבת ונתקלה בתירוצים טכניים ותפעוליים, קיבלה תמיכה רבה גם מגופים נוספים באזור.

אגודת הסטודנטים של מכללת ספיר למשל הצטרפו גם הם למאבק, והם צפויים להגיע יחד לכנסת בשבוע הבא כדי לנסות לקדם שינוי.

עיריית אשקלון, ראש העיר אופקים וראש מועצה אזורית חוף אשקלון הביעו תמיכה גם הם, וראש העיר אשדוד יחיאל לסרי אף פנה לפני כשבוע למנכ"ל הרכבת במכתב המבקש לקדם את הנושא:

"בראשית הדרך עם שדרוג התחנה ושיפור התשתיות, הובטח שמשך הנסיעה מאשדוד לתל-אביב יתקצר משמעותית ויעמוד על כ-25 דקות. בפועל - כיום עם ריבוי התחנות לאורך הקו (6 תחנות בסך הכל) אורכת הנסיעה מאשדוד לתל-אביב 50 דקות ויותר. תוספת זמן של כ-8 דקות ו-2 תחנות בוצעה אך לאחרונה. אני מכיר באילוצים שלכם אשר חייבו לבצע את השינויים בלוחות הזמנים, אך מבקש שתירתמו להצלחת המודל באשדוד ותשארו קווים ישירים בשעות העומס בקו אשדוד תל-אביב. אודה מאוד באם בקשתי תקודם. היא מתבססת על פניות רבות המגיעות ללשכתי בעניין זה".

מהרכבת נמסר בתגובה: "לקו אשדוד-תל-אביב המקורי נוספו בסך הכל 4 תחנות: 2 בחולון ו-2 בבת-ים. זאת בעקבות העומס בנוסעים בתחנות אלה. הרכבת עוצרת בכל תחנה כ- 1.5-2 דקות ולכן בסך הכל נוספו לזמן הנסיעה 7-9 דקות לכיוון. בנוסף, לפני כשלוש שנים הוספנו רכבת רביעית בלו"ז החדש וכיום יש 4 רכבות בשעה בשעות העומס".

"כרגע אנחנו נמצאים בקיבולת המקסימלית מבחינת התשתיות הקיימות בקו זה. זמן המסילה ומספר הרכבות שיכולות להיות ביחד באזור איילון, המהווה את צוואר הבקבוק, כרגע נמצא בשיא הקיבולת שלו ונעשים מאמצים לשיפורים טכנולוגיים שיאשפרו לנו להתגבר על הבעיה. בטווח של השנים הקרובות אנו עומדים לקבל מערכת איתות עם טכנולוגיה חדשה שתאפשר לנו זמן מסילה ארוך יותר וזה ישפר את המצב מעט. פתרון ארוך טווח ויעיל יותר הוא הוספת מסילה רביעית בציר איילון, שתאפשר להכניס עוד רכבות לאזור וזה תהליך שבתכנון נתיבי ישראל.

אנו מעוניינים לשרת את כל הנוסעים בכל ישובי הארץ ועושים כמיטב יכולתנו לתת את השירות הטוב ביותר לכולם".

מכתב ראש העיר אשדוד למנכ"ל הרכבת / צילום מסך
 מכתב ראש העיר אשדוד למנכ"ל הרכבת / צילום מסך