מי מתנגד שהדיון בבג"ץ התאגיד יועבר בשידור חי? התאגיד עצמו

עמותת "הצלחה" פנתה לביהמ"ש העליון בבקשה שהדיון בעתירות שהוגשו נגד פיצול תאגיד השידור יועבר בשידור חי, בשל העניין הציבורי ■ הגוף היחיד שהתנגד הוא התאגיד עצמו: "השידור עלול להסיט את הדיון למסע יחסי ציבור"

תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף

זה קצת נשכח בשטף האירועים, אבל הרעיון שלפיו על תאגיד השידור להתפצל לשני גופים, שאחד מהם מספק חדשות לשני, עדיין חי וקיים. מדובר, כזכור, בפשרה שהושגה בין בנימין נתניהו למשה כחלון בסמוך למועד עליית התאגיד לאוויר ואושרה ב-3 קריאות בכנסת.

אמנם ביום עליית התאגיד הוציא בג"ץ צו ביניים וצו על-תנאי שעצרו בינתיים את המהלך, אך במהלך אוגוסט אמור להתקיים דיון בנושא, ובהנחה שהמדינה תדבק בעמדתה הנוכחית, אלא אם בג"ץ יורה בסיום הדיון על פסילת החוק - הרי שפיצול התאגיד ייצא לפועל.

לאחרונה פנתה עמותת "הצלחה" לבית המשפט העליון בבקשה כי יתיר באופן חריג להעביר בשידור חי את הדיון בעתירות, שיתקיים ב-7 באוגוסט. "מדובר בפרשה בעלת עניין ציבורי משמעותי ומובהק שזכתה וזוכה לסיקור נרחב בכלי התקשורת עוד משלב החקיקה וכעת בשלב הדיונים המשפטיים", נכתב בבקשה שהוגשה באמצעות היועץ המשפטי של "הצלחה", עו"ד אלעד מן.

בבקשה מוזכר כי כבר לפני יותר מעשור דנה בסוגיית השידור של דיוני בית המשפט ועדת ביניש, וזו המליצה על עריכת "ניסוי מדוד" בנושא. במסגרת זאת כבר נערכו בעבר, בשנת 2014, שני פיילוטים של העברת אודיו ו-וידאו מדיוני בית המשפט העליון.

"אין מתאים יותר בנסיבות העניין... כי דווקא דיון העוסק בחשיבותו ומשמעותו של השידור הציבורי בישראל ישודר לציבור באופן ישיר ובזמן אמת וימחיש גם הוא את חשיבותו של שידור העוסק בנושאים עקרוניים בעלי משמעות ציבורית עמוקה ויסודית", נכתב בבקשה.

אלא שמתגובת הגופים השונים שמהווים צד לעתירות מתברר כי לא כולם סבורים כי דווקא נושא העתירות הנוכחי הוא המתאים ביותר לשידור לציבור "באופן ישיר ובזמן אמת". למרבה ההפתעה, הגוף היחיד שהתנגד עד כה לרעיון הוא דווקא תאגיד השידור הציבורי עצמו, שמיוצג בידי עו"ד אביגדור קלגסבלד.

"העותרים מתנגדים לבקשה", נכתב בתשובה שהעביר קלגסבלד בעניין, בשם התאגיד, לבית המשפט. "העותרים סבורים כי שידור הדיון בעתירות המאוחדות, העמוסות עותרים ומשיבים, עלול להסיט את הדיון מדיון משפטי וענייני למסע של יחסי ציבור".

לעומת זאת, הכנסת, אחד הצדדים שנגדם הוגשו העתירות, השיבה כי היא מותירה את השיקול בעניין להחלטת בית המשפט. ארגון העיתונאים, אחד ממגישי העתירות, הודיע כי הוא מסכים לבקשה. ראש הממשלה, שר האוצר, היועץ המשפטי לממשלה ומשרד התקשורת לא השיבו עד כה בנושא.

העתירות לבג"ץ בנושא התאגיד הוגשו בעקבות האישור בכנסת של תיקון מספר 8 לחוק השידור הציבורי, ימים ספורים לפני עלייתו לאוויר של התאגיד ב-15 במאי.

בג"ץ דן בעתירות הללו, שהוגשו על-ידי התאגיד עצמו, על-ידי ארגון העיתונאים ועל-ידי ח"כ איתן כבל, במהלך יום השידורים הראשון של התאגיד, ה-15 במאי. שלושת השופטים - יצחק עמית, חנן מלצר ונעם סולברג - מתחו במהלך הדיון ביקורת חריפה על התיקון לחוק שאישרה הכנסת.

לאחר הדיון הוצאו כאמור צו ביניים וצו על-תנאי, והמדינה התבקשה לנמק את עמדתה בתוך כחודש. לאחרונה ביקשה המדינה לקבל דחייה במתן תשובתה לבית המשפט עד ל-11 ביולי, ובמקביל נקבע כי הדיון בעתירות ייערך רק ב-7 באוגוסט. עד אז ימשיך התאגיד לשדר במתכונת המאוחדת, כפי שנקבע בחוק המקורי.