סדר במועדוני הלקוחות: ההצעה עברה לקריאה שנייה ושלישית

לפי ההצעה שיזם ח"כ איתן כבל, מועדוני הלקוחות המתמשכים יצטרכו להודיע 8 עד 9 חודשים מראש על כל שינוי במדיניות ההטבות ולאפשר מימוש הטבות במהלך אותה תקופה

איתן כבל / צלם: תמר מצפי
איתן כבל / צלם: תמר מצפי

הצעת החוק שתסדיר את מתן ההטבות במועדוני הלקוחות עברה לקריאה שנייה ושלישית. לפי ההצעה, שתיכנס לתוקף בעוד כ-4 חודשים, מועדוני הלקוחות המתמשכים יצטרכו להודיע 8 עד 9 חודשים מראש על כל שינוי במדיניות ההטבות ולאפשר מימוש הטבות במהלך אותה תקופה.

באופן חריג, ההצעה תחול גם על הבנקים ועל חברות כרטיסי האשראי בחקיקה. המפרים צפויים לקנסות כספיים.

הצעת החוק של יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, נועדה לטפל במקרים בהם בעלי העסקים משנים תוכניות הטבות ללא התראה ומבלי לאפשר לצרכנים לממש את זכויותיהם. "אנחנו בעד מועדוני הלקוחות, אבל צריך לעשות סדר בשוק. אני בעד שעוסקים ינסו לקדם מכירות וינסו להציע ללקוחות הצעות לפנק, לפנק, לפנק אותם - רק שיעמדו בהתחייבויות שלהם", אמר כבל.

כאמור, לפי ההצעה שאושרה, מועדוני לקוחות המציעים תוכנית של קבלת הטבות או צבירת זכויות לתקופה קצובה, למשל של שנה, לא יוכלו לשנות את התנאים במהלך אותה תקופה (למשל לשנות את יחס הצבירה למימוש ההטבה). השינוי במתווה התוכנית יוכל להתבצע רק לאחר תום התקופה, ואם הצרכן בחר להמשיך להיות חבר במועדון.

עוד נקבע כי מפעיל המועדון יודיע ללקוחות 3 עד 4 חודשים מראש על סיום תקופת ההטבות. באשר למועדוני לקוחות שהחברות בהן היא לתקופה מתמשכת, שלא קצובה בזמן ומאפשרת צבירת זכויות או נקודות, נקבע כי מפעיל המועדון יצטרך להודיע לצרכן על שינוי במסלול ההטבות בתקופה של 8 עד 9 חודשים מראש, ולאפשר לו באותה תקופה לממש את ההטבות שצבר. ההודעות יישלחו לצרכן בדרך שבה בחר (בדואר רגיל, בדואר אלקטרוני או במסרון).

הצעת החוק תחול על כל מועדוני הלקוחות הרשומים, והיא כוללת גם סנקציה: עוסק שלא ימסור את ההודעות כפי שנקבעו, צפוי לעיצום כספי של 22 אלף שקל לתאגיד ו-7,000 שקל ליחיד; ועוסק שלא יאפשר מימוש ההטבות בהתאם להצעה או יסיים את התוכנית לפני תום התקופה שנקבעה בהצעה, צפוי לעיצום כספי של 45 אלף שקל לתאגיד ו-25 אלף שקל ליחיד. מנפיקי כרטיסי אשראי שיפרו את החוק, צפויים לעיצום כספי של 50 אלף שקל.

כאמור, באופן חריג נכללים תחת ההצעה גם מועדוני חברות האשראי והבנקים וחברות נוספות, בהן אל-על - לא לפני שאלה הביעו התנגדות. בין היתר נטען כי ההצעה תקשה על החלפת ספקים או על מתן הטבות במקרה שעסק נקלע לקשיים.

ח"כ כבל דחה טענה זו באומרו: "אם אני אבוא לבנק ואגיד לו שיעשה לי טובה כי אני בקשיים - זה יעבוד? אז במקרה של אליעזר פישמן אין בעיה, אבל אצל כל האחרים זה לא יעבוד".

מנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד של אל-על, ליאור טנר, טען כי מחירי הטיסות מתעדכנים תכופות, ולכן נדרש עדכון תכוף גם בתנאי המועדון. לדבריו, מסירת הודעה 9 חודשים מראש על השינוי ומתן אפשרות לממש הטבות בתנאים הישנים ל-12 חודשים נוספים זו גזירה שאי-אפשר לעמוד בה בשל הדינמיות של שוק התעופה. הוא ביקש לקצר את תקופת ההודעה ל-3 עד 4 חודשים מראש, אולם בקשתו נדחתה.

כבל שב והזכיר בדיונים את פרשת ביטול הכוכבים של ישראכרט, וקרא לעוסקים להיכנס לנעליו של הצרכן. "אנחנו בעד מועדוני לקוחות ורוצים את התוצאה הטובה ביותר לצרכן מבלי לפגוע בגופים השונים, אלא שהיום כל אחד מסדר את המגרש כמו שהוא רוצה וקובע את הכללים באותיות בגודל נמלה, ואז פתאום מודיע על מועד שבו הוא מבטל את התוכנית, ואם אני לא אממש את הזכויות שלי, הן יימחקו - וזה לא יכול להימשך", אמר.

הוא הוסיף כי הצעת החוק הזו עושה צעד גדול מאוד בהסדרה של תחום שלם שעד כה לא זכה להתייחסות וטיפול. "אנחנו בעד מועדוני הלקוחות - רק רוצים שיהיה משחק הוגן בין הלקוח לבין העוסק, זה הכול", סיכם.