התשואות והריבית לא תומכות, אז למה מניות הפיננסים עולות?

אחרי שהפגין חולשת ביצועים מתחילת השנה, רשם סקטור מניות הפיננסים בארה"ב את הביצועים החזקים ביותר בחודש יוני - למרות שרוב הגורמים שאמורים לתמוך בכך פשוט לא היו שם ■ מה בכל זאת גרם את ההפתעה הזו, והאם המגמה תימשך גם ביולי?

בית ההשקעות ג'יי פי מורגן צייס / צילום: בלומברג
בית ההשקעות ג'יי פי מורגן צייס / צילום: בלומברג

ההפתעה הגדולה של חודש יוני הייתה מניות הפיננסים בארה"ב. עם עלייה מרשימה של כ-6.5%, היה זה הסקטור הטוב ביותר בשוק המניות האמריקאי בחודש החולף, הרבה יותר מכל סקטור אחר וגם מ-500 S&P עצמו, שעלה ב-0.6% בלבד.

למה זו הייתה הפתעה? בעיקר בגלל שרוב הגורמים הרגילים שבהם נהוג לתלות ביצועים טובים של מניות הפיננסים (כמו עליית תשואות ועלייה בצפי לעליית ריבית) - לא היו שם. כך למשל, ביוני היינו עדים דווקא לכניסת כספים מסיבית לשוק האג"ח הממשלתי, אשר הובילה לירידת תשואות נאה לכל אורך העקום (גם אחרי עליית התשואות של השבוע האחרון של החודש).

עיקר הירידה התמקדה בטווח הקצר, בעוד שהתשואות ל-10 שנים נשארו כמעט ללא שינוי, וזאת על רקע ירידת ציפיות האינפלציה והתרבות הסימנים להאטה בצמיחה הכלכלית. בשבוע האחרון של יוני נרשמה אמנם קפיצה בציפיות לעליית ריבית, אך זאת לאחר שבמהלך רוב החודש הן ירדו, וכעת הן נמוכות מרמתן בתחילת יוני.

אז מה גרם לעלייה במניות הבנקים וחברות השירותים הפיננסיים, והאם הגורמים האלה יתמכו בהמשך המגמה גם בתקופה הקרובה?

סקטור הפיננסים הפגין את הביצועים החזקים ביותר מיד לאחר הניצחון של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות בנובמבר 2016, אך אחרי זינוק של 17% בחודשיים שלאחר הבחירות - ברבעון הראשון הוא היה אחד הסקטורים החלשים ביותר.

הסיבות לכך היו בעיקר הירידה בקצב עליית הריבית שתמחרו השווקים, והקשיים של טראמפ להעביר את רפורמת הבריאות, שעוררו חשש בנוגע ליכולתו להעביר את הרפורמה המקיפה בתחום הפיננסי, כפי שהבטיח בקמפיין הבחירות.

החולשה בביצועי הפיננסים נמשכה במשך רוב הרבעון השני, אך השתנתה כליל בתחילת יוני, בשל ארבעה גורמים מרכזיים. האיתות הראשון לשינוי הכיוון הגיע בחלק הראשון של יוני, לאחר שמשרד האוצר האמריקאי חשף תוכנית מקיפה לשינוי ברגולציה של המגזר הפיננסי.

מניות הבנקים חזרו לחיים

בניגוד לחששות של החודשים הקודמים בנוגע ליכולתו של טראמפ לזכות באישור הקונגרס לרפורמה הזו, הפעם הרעיון הוא לבצע 80% מהתוכנית דרך שינויים רגולטוריים (שאינם מצריכים את אישור הקונגרס), ורק 20% דרך חקיקה. המשמעות היא שהדרך ליישום הרפורמה נראתה פתאום קלה הרבה יותר והיא החזירה לחיים את מניות הבנקים הגדולים.

בין היתר, התוכנית היא הקלה במגבלות על פעילות מסחרית של הבנקים, הקלה במבחני העמידות שהם נדרשים לעבור, שינוי האופן שבו הם מיישמים את כללי ההון הבינלאומיים ועוד.

הגורם השני שתמך במניות הפיננסים בחודש האחרון היה תוצאות מבחני הלחץ שעורך הבנק המרכזי האמריקאי. המבחנים האלה נועדו לבחון את עמידות המערכת הכלכלית בפני משבר חמור - כלקח מאירועי המשבר הפיננסי של 2008 (לדוגמה, צניחה של 6.5% בתמ"ג, קפיצה באבטלה לכ-10% תוך שנה וחצי, ירידה של כ-50% במניות בתוך שנה, צניחה של 25% במחירי בתים תוך שנתיים).

ביוני האחרון כל 34 הבנקים הגדולים בארה"ב עברו את המבחנים - לראשונה מאז שהם החלו, בשנת 2011. יתר על כן, הפדרל ריזרב אמנם העריך כי בתרחיש קיצוני, לבנקים יהיו הפסדים גדולים, אך יחס הלימות ההון המצרפי שלהם יעמוד על 9.2% - יותר מכפול מהדרישה המינימלית של הפד (4.5%).

במילים פשוטות, הפד למעשה הודה כי לבנקים יש עודפי הון אדירים, שניתן להחזיר לבעלי המניות. ואכן, בשבוע האחרון של החודש הודיע ג'יי.פי מורגן צ'ייס, כי יגדיל את הדיבידנד הרבעוני ב-12%, ויגדיל את הרכישות החוזרות של מניותיו (BuyBack) לכ-19.5 מיליארד דולר - 90% יותר מבשנה הקודמת; סיטי הודיע על תוכנית להכפלת הדיבידנד ורכישה של עד 15.6 מיליארד דולר במניותיו; בנק אוף אמריקה העלה את הדיבידנד ב-60%, ויבצע רכישה חוזרת של מניותיו ב-12 מיליארד דולר. והם היו רק הראשונים.

ילן עודדה את המשקיעים עוד יותר

ההכרזות על דיבידנדים וההצלחה של הבנקים במבחנים הם כמובן תולדה של מהלכי ההתייעלות, גיוסי ההון האדירים והנפקות האג"ח שביצעו הבנקים בשנים האחרונות, אשר יחד עם הגברת הרגולציה הפכו אותם למוסדות יציבים יותר. יור"ית הפד ג'נט ילן עודדה עוד יותר את המשקיעים במניות הפיננסים בשבוע שעבר, כשלאחר פרסום מבחני הלחץ העריכה כי משבר פיננסי משמעותי נוסף לא צפוי "בימי חיינו".

על רקע זה, אין פלא כי בשבוע החולף גייסו קרנות הסל על סקטור הפיננסים בעולם כמעט 1 מיליארד דולר, והשלימו גיוס של כ-5 מיליארד דולר מתחילת השנה - הגיוס הגדול ביותר לסקטור בודד, אחרי הטכנולוגיה. בשנה האחרונה גייסו ETF על סקטור הפיננסים כ-17 מיליארד דולר, והיו לסקטור המוביל בגיוסים.

במבט קדימה, הגורמים שממשיכים לתמוך במניות הבנקים הם הדוחות הכספיים הצפויים והתמחור. רגע לפני פתיחת עונת הדוחות הכספיים לרבעון השני, הפיננסים מסתמן כאחד הסקטורים שבו צפויה הצמיחה הגבוהה ביותר ברווחים, עם עלייה של כ-7.5%, לפי בלומברג. רק סקטור הטכנולוגיה צפוי לצמוח יותר. ההכנסות של חברות הפיננסים צפויות לצמוח ברבעון ב-3.5%.

כשהמשקיעים בוחנים את כל הפרמטרים האלה, הם מגלים כי גם אחרי כל זה, סקטור הפיננסים הוא עדיין אחד החלשים ביותר מתחילת השנה בוול סטריט - מה שהוביל לכך שגם המכפילים של הסקטור הם מהנמוכים ביותר ב-500 S&P. המכפיל הנוכחי של הפיננסים הוא 15.9, לעומת מכפיל ממצע של 21.5 למדד עצמו. גם המכפיל העתידי ל-12 החודשים הקרובים הוא מהנמוכים - 13.9, לעומת 17.5 ל-500 S&P.

אם המשקיעים היו זקוקים לאיתות נוסף שיתמוך במניות הפיננסים, הם קיבלו את חותם ההכשר ביום האחרון של חודש יוני מוורן באפט. המשקיע האגדי, שבשנת 2011 רכש מניות בכורה בבנק אוף אמריקה ב-5 מיליארד דולר, הודיע כי בעקבות הגדלת הדיבידנד יממש את מניות הבכורה האלה למניות רגילות - צעד שיניב לו רווח של 12 מיליארד דולר בשל מחיר המימוש הנמוך. בעקבות הצעד הזה, יהפוך באפט לבעל המניות הגדול ביותר בבנק אוף אמריקה.

עבור משקיעים רבים, הבעת אמון כזו מצד באפט היא המלצת הקנייה החזקה ביותר.

*** הכותב הוא מנהל הפרויקטים ופיתוח עסקי בהראל. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, עבור עצמם ו/או עבור אחרים, בני"ע ובנכסים הפיננסיים המצוינים בכתבה. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו האישיים והמיוחדים של כל משקיע

הפיננסים-הסקטור החזק של יוני אך אחד החלשים מתחילת השנה
 הפיננסים-הסקטור החזק של יוני אך אחד החלשים מתחילת השנה