מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה לא יטפל בפרשת האמוניה

משרד המשפטים הורה למנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה להימנע מעיסוק בפרשת האמוניה - בשל חברותו עם סמנכ"ל כיל

מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג

על רקע משבר האמוניה שטרם נפתר, הודיע היום (ה') במפתיע משרד המשפטים למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, כי לא יוכל לפעול יותר ולהשפיע בפרשת האמוניה - זאת בשל החשש מניגוד עניינים. מבדיקה התברר כי דנציגר הוא החבר קרוב של סמנכ"ל כימיקלים ישראל, המחזיקה בחברת "רותם דשנים", שמפעליה תלויים בייבוא האמוניה לארץ.

נגד דנציגר נשמעו טענות קשות מצד ארגונים ירוקים ועיריית חיפה, שסברו כי עמדותיו קרובות מדי לעמדות חברות הכימיקלים וכי הוא פחות מתחשב בסכנות שעולות מן השימוש במיכל, באונייה או בחומר המסוכן עצמו.

דנציגר היה הגורם המרכזי שניהל את פרשת האמוניה ודחף למתווה פשרה שיאפשר את המשך ייבוא האמוניה, אם בדרך הקלה ושימוש במיכל של חיפה כימיקלים, וכעת בדרך של זירוז קבלת אוניות קטנות לנמל חיפה שיחליפו את המיכל ויספקו אמוניה לחברת רותם דשנים וחיפה כימיקלים.

במקביל הוציאה היום עיריית חיפה צו הפסקת עבודה לחברת "חיפה כימיקלים" לאחר שנמצא כי היא בונה מתקנים בניגוד לחוק וללא היתר, במסגרת היערכותה לחלופה הזמנית של הבאת אניות קטנות. "מדובר בחלופה שטרם אושרה, וזאת למרות שבעמדת המדינה המעודכנת שהוגשה לבית המשפט העליון לאחרונה צוין כי לחיפה כימיקלים אין צורך לקיים שינויים לטובת הזרמה למפעל באמצעות אניות קטנות", נמסר מעיריית חיפה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה : "מנכ"ל המשרד חתום על הסכם ניגוד עניינים לפיו אינו יכול לעסוק במישרין בענייני חברת כי"ל, בגלל חברותו הרחוקה עם סמנכ"ל הכספים של כי"ל. המנכ"ל פעל לפי הוראת ההסכם, ולא עסק בכל דבר שיש לו נגיעה ישירה לכי"ל, ואף היועצת המשפטית של המשרד כשנשאלה בימים אלה לחוות דעתה, ציינה כי לפי המידע שבידה אין מקום לפסול את עיסוקו של המנכ"ל בנושא האמוניה - שכן בנושא זה הפעולה הישירה היא עם חיפה כימיקלים.

עוד נמסר כי "למרות שהמנכ"ל פעל על פי ההסכם וההנחיות, נתקבלה פניה אצל היועץ המשפטי לממשלה לבחון את הנושא, והוא הורה לדנציגר להימנע זמנית עד לבדיקה מעיסוק בנושא האמוניה. המנכ"ל מקיים הוראה זו מרגע קבלתה היום".