מתיחות בהר הבית: במע' הביטחון נערכים ליום זעם בירושלים

במחוז ירושלים נערכים עם תגבורת נוספת של כוחות וניסיון להדוף את המהומות, אם יפרצו, אל מחוץ לחומות העיר העתיקה ■ ביום שישי צפויים להגיע רבבות מתפללים מוסלמים לבירה

הר הבית /צילום: רויטרס
הר הבית /צילום: רויטרס

לקראת יום הזעם שהוכרז אתמול (ג') בידי פתח בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, במשטרה נערכים לאפשרות שהעצבים המתוחים סביב המצב בהר הבית מאז סוף השבוע האחרון יפקעו. במחוז ירושלים נערכים עם תגבורת נוספת של כוחות וניסיון להדוף את המהומות, אם יפרצו, אל מחוץ לחומות העיר העתיקה.

עיני כל הצדדים מרחיקות ראות ליום שישי, אז צפויים להגיע לירושלים עשרות אלפי מוסלמים מרחבי הארץ ועימותים בינם לבין המשטרה עלולים לצאת משליטה ולהפוך לאירוע לאומי.

ובינתיים, נמשכת המתיחות הגדולה בהר הבית בעקבות החלטת ישראל להציב מגנומטרים אחרי הפיגוע בו נרצחו שני שוטרים, ומחאת אנשי הווקף שמסרבים לעבור בידוק. הדרשן הראשי של מסגד אל אקצא, שייח' עכרמה סברי קרא למוסלמים "לעלות בהמוניכם למסגד ביום שישי - אנחנו כאן כדי לשמור על אל אקצא". 

במשטרת ירושלים ניסו להעביר מסרים מרגיעים והפיצו סרטון שבו נראים כמה מתפללים בהר, אולם מדובר במתי מעטים, רבים מהם תיירים מוסלמים מחו"ל. למשטרה אין כרגע כוונה ויכולת להתקפל ולהסיר את השערים המגנטיים - המגנומטרים - שהוצבו בשתיים מתוך תשע הכניסות להר הבית. הפלסטינים, מצדם, נענים כאיש אחד להחלטה לא להיכנס להר, עד שאלה יוסרו.

שורשו של המאבק הוא על השליטה בהר ולכן שני הצדדים דבקים בעמדותיהם מעבר לסוגייה הביטחונית. ביום חמישי אחר הצהריים ינחת בארץ ראש הממשלה בנימין נתניהו שישוב מביקורו בהונגריה. נראה שהוא האחרון שיכול להשיג הסכמה בדרכים מדיניות, כדי למנוע פיצוץ עם תפילת הבוקר של יום שישי.

אמש נפצעו קל שני שוטרים בעימותים סמוך לשער האריות, כשעשרות פלסטינים התפללו מחוץ להר הבית והתעמתו עם כוחות המשטרה שהוצבו במקום. ברשת "אל-ג'זירה" דווח כי המשטרה ירתה כדורי גומי וכי דרשן מסגד אל-אקצא עכרמה סברי נפצע מהירי. גורמים פלסטיניים צוטטו ברשת "אל מיאדין" הלבנונית כשהם מדווחים על יותר מ-70 פצועים בעימותים בהר הבית. בנוסף לכך בשכונת ראס אל-עמוד הושלכו אבנים אל עבר כוח מג"ב.

בשנות האינתיפאדה השנייה שער האריות היה העמדה הסטטית היחידה של פלוגה ג' של מג"ב, הפלוגה שתופסת את העיר העתיקה בירושלים מאז 1967. השער מבודד יחסית וההגעה אליו מתישה פיזית ברגל ורחוקה בכביש. צעירי הפלוגה היו נשלחים למשמרות במקום שבו התרחשו המהומות האלימות הראשונות של האינתיפאדה ופיגועי דקירה רבים בשנים שחלפו מאז.

בתחילת השבוע פרצי האלימות בירושלים התרכזו בעיקר סביב השער, הסמוך לכניסה להר הבית המכונה "שער השבטים" ועשרות השוטרים שהוצבו בו אתמול נראו מותשים מחמשת הימים האחרונים - מהקשים שנראו באזור הר הבית זה שנים. מדובר בכניסה פופולרית להר בשל האפשרות להגיע ברכב ובאוטובוסים עד אליה ולכן הציבה המשטרה במקום חמישה שערים מגנטיים לעומת שניים בלבד ב"שער המועצה", הכניסה הנוספת שנפתחה, מתוך תשע בסך הכול. רחבת השער ריכזה את העימותים בתחילת השבוע, שנמשכו לאורך הלילות האחרונים בפרופיל נמוך יחסית לחששות המשטרה.

אולם על הלחץ שמצטבר בעיר ניתן ללמוד מכך שבכל יום מאז פתיחת ההר למוסלמים ביום ראשון הוסיפה המשטרה לעבות את כוחותיה במקום. גם הגדרות סביב השערים המגנטיים שהיו מעטות בתחילה הפכו אתמול ל"מבצר" כאשר השוטרים סגרו את הרחבה כולה במחסומי לחץ. אפילו צוותי התקשורת נשלחו לעמוד מאחור, מחוץ לשער האריות.

בתוך כך חידדו בצה"ל את העירנות לקראת יום הזעם, אך טרם הוחלט על תגבור כוחות. על אף ההכרזה של פתח אתמול על יום הזעם, ההערכה היא כי כמו ברוב המקרים בשנתיים האחרונות לא ייצאו תושבים רבים לרחובות. "אינתיפאדת הבודדים" נסבה אף היא בין היתר סביב סוגיית הר הבית והחשש של הפלסטינים משינויים בסטטוס קוו באתר הקדוש. גם במהלך גלי האלימות בשנתיים האחרונות במזרח ירושלים הוכרזו ימי זעם בגדה אך עיקר ההתמודדות של הכוחות בשטח היה מול מפגעים בודדים.

גם כיום, ולמרות החשש מנפיצות המצב בהר הבית, בהערכות המצב לקראת יום הזעם הנוכחי איום הייחוס מבחינת פיקוד מרכז מתמקד במפגעים בודדים שיצאו לבצע פיגוע השראה בעקבות פיגוע הדריסה שאירע אתמול בסמוך לקריית ארבע - ולא מהפרות סדר עממיות של המונים ברחבי הגדה. על פי הערכת המצב ההנחיות שהוצאו לכוחות ברחבי הגדה היו בעיקר להגביר עירנות ולהיות מוכנים לכל תרחיש אך לא נדרשו הוספת כוחות בשטח או פעולות מיוחדות אחרות שלא מתקיימות גם כך מדי יום בתקופה האחרונה.