ועדת הכספים לטבע: אם תפטרו, נפתח את נושא הטבות המס

ח"כ יחימוביץ': "לא ניתן לפיטורים בטבע לקרות - מצפה מכחלון שיתקשר למנכ"ל ויתבע ממנו שלא לפטר" ■ סמנכ"ל טבע: "אנחנו במשבר; תוכנית הפרישה מרצון שלנו עומדת על  1.09 מיליון שקל בממוצע לעובד"

חברת טבע / צילום: רויטרס
חברת טבע / צילום: רויטרס

חברי ועדת הכספים של הכנסת דורשים מהנהלת ענקית התרופות טבע להודיע כי היא מקבלת את הצעת הפשרה של חבר הכנסת מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), ולפיה החברה תקפיא למשך שלושה חודשים (עד אחרי החגים) את הכוונה לפטר 350 עובדים בישראל, במהלכם תנהל מו"מ עם ועדי העובדים וההסתדרות. 

על פי ההצעה, העובדים יקפיאו מצידם את סכסוך העבודה ולא ינקטו צעדים ארגוניים. עוד דורשים חברי הוועדה כי ההנהלה תצהיר שאין בכוונתה לקלוט עובדי קבלן במקום עובדים שיפוטרו, אם אכן יהיו פיטורים, וכי לפני כל גיוס של עובדים ימוצו אפשרויות ההכשרה וההסבה של עובדים המיועדים לפיטורים.

נציג ההנהלה, הסמנכ"ל דוד לוסטיג, הודיע כי ממילא מתנהלת הידברות בין הצדדים ובאשר לדרישת חברי הוועדה, ההנהלה תמסור את תשובתה הרשמית בתוך שלושה ימים. יו"ר הוועדה, משה גפני, הודיע כי ישיבה נוספת בעניין תתקיים ביום א' הבא מתוך תקווה כי תשובת ההנהלה תהיה חיובית.

ח"כ רוזנטל הבהיר במהלך הדיון כי אם טבע לא תסכים להקפאת מהלך הפיטורים, "הוועדה תסיר את הכפפות" ותתחיל לדבר על הטבות המס שהיא קיבלה לאורך השנים. "טבע קיבלה 18 מיליארד שקל מהמדינה בצורה של הטבות מס רק בעשור האחרון, וזה סכום בלתי נתפס", אמר רוזנטל.

ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני) רמז כי אם החברה תתעקש לפטר עובדים, הוועדה תפעל לשינוי חקיקה שיאפשר למדינה להשיב לידיה את הכספים שניתנו לה במסגרת החוק לעידוד השקעות הון. ח"כ שלי יחימוביץ' הוסיפה כשהיא מכוונת לעברו של נציג החברה: "חבל שאת כל הבדיקות האלה שאתם עושים עכשיו לגבי העובדים, לא עשיתם לפני הרכישות המטורפות והכושלות שביצעתם".

טבע הודיעה בשבוע שעבר כי בכוונתה לפטר 300-350 עובדים באתר כפר-סבא וטבע טק שברמת חובב, כ"יישום שלב נוסף בתהליך הרה-ארגון והמיקוד העסקי בישראל, שמטרתו לחזק את התחרותיות של אתריה בארץ, תוך ביצור מעמדם ומרכזיותם גם בעתיד".

מיד לאחר ההודעה הודיעה ההסתדרות כי "לא נסכים לשום מהלך חד-צדדי שבו יפוטרו עובדים בחברת טבע" - והכריזה על סכסוך עבודה בחברה

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני, אמר היום לנציג הנהלת טבע לוסטיג: "אני מרגיש שהאווירה היא ברת-שיח. יש מצבים שאנחנו רואים נתק מוחלט ואז אנחנו בוועדה מתחילים לדבר על מיליארדים שטבע קיבלה מכספי משלם המסים. אני אומר, ההטבות שנתנו, היה צריך לתת - ובתנאי שבשעת מבחן ההנהלה פועלת בשיח עם העובדים שעשו עבורכם את העבודה. אנחנו לא מתנגדים לפיטורים, כאשר הוועד שותף לעניין".

ח"כ יחימוביץ' אמרה: "לא נאפשר לפיטורים בטבע לקרות. אני מצפה משר האוצר להתקשר למנכ"ל טבע, חברה שנהנתה ונהנית מהטבות מס מפליגות, ולתבוע ממנו שלא לפטר. למה עובדים בשכר מינימום או שכר ממוצע צריכים לשלם את המחיר? אין לזה סיבה אמיתית, הם לא חוסכים כסף, במקום כל עובד שמפטרים הם מביאים עובד קבלן ומשלמים לו יותר, ובלבד שיוכלו להודיע על ההצלחה המסחררת שפיטרו 350 עובדים". 

מי שהתייצב לימינה של הנהלת טבע הוא ח"כ רועי פולקמן (כולנו), שביקש בעיקר למתן את האווירה ולא לפגוע בפררוגטיבה הניהולית של החברה. "שלי, עם כל הכבוד, אי אפשר שהוועדה תנהל פה את החברה. את יודעת לנהל מפעל תרופות? מאיפה היוהרה והיהירות הזו? קצת צניעות, יש גבול", הוא הטיח ביחימוביץ'.

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין התייחסה לוועד העובדים בטבע ואמרה: "לתקוף את יו"ר הוועד זאת אחת הטעויות הכי אומללות שנעשו בתהליך. הוועד הוא שותף למלחמה על הבית, העובדים שותפים להוצאת טבע מהבוץ".

ח"כ איציק שמולי דיבר על החוק לעידוד השקעות הון: "רק בישראל מדינה יכולה להרעיף במיליארדי שקלים הטבות מס בלי לשאול מה היא מקבלת חזרה. כשהמדינה בסוף חוטפת 'אגרוף לפרצוף' - פיטורי עובדים, משהו פה לא מסתדר. אם המשוואה לא מתקיימת, אין פה שום דבר מעבר להפקרות וחזירות. המדינה נותנת הטבות כדי לעודד תעסוקה ומהצד השני חוטפת פיטורים".

סמנכ"ל טבע: "אנחנו במשבר"

לדברי לוסטיג, האחראי בטבע על התפעול בישראל, "משימתי העיקרית היא לחזק את טבע בישראל. העובדים חשובים לנו, החברה חשובה לנו ומדינת ישראל חשובה לנו. טבע נמצאת במשבר".

לוסטיג נתן דוגמאות להשקעות שביצעה טבע בישראל ובהם פתיחת מעבדה ביולוגית בכפר סבא והכפלת כוח האדם בקריית שמונה, אך לדבריו, "אנחנו מתמודדים עם קשיים לא פשוטים בתעשייה הגנרית. התחלנו בראש ובראשונה לטפל במנהלים, ביטלנו פונקציות, הורדנו שכבות ניהול. 'הורדנו' עשרות מנהלים בכפ"ס. ב-2015 יצאנו עם תוכנית פרישה מרצון עם תנאי פרישה מצוינים, 1.09 מיליון שקל בממוצע לעובד. לצערנו, מתוך המשבר הקשה שיש השנה, נאלצים בבדיקה שלנו לצמצם את כוח האדם בשני מפעלים בלבד. התהליך נמצא בהיוועצות, נשב עם הוועדים, נשב עם ההסתדרות, נקיים את הדיאלוגים הנדרשים".

לוסטיג הוסיף שהוא מכיר את נציגי הוועד ו"מכיר לצערי גם אנשים שנמצאים ברשימות הפיטורים" - אמירה שהובילה לתסיסה, משום שקודם לכן לא היה ידוע שישנן כבר רשימות כאלה.

אלירן קוזליק יו"ר ועד עובדי טבע כפ"ס, אמר בדיון: "מדברים על היוועצות? סמנכ"ל בכיר ציין שיש רשימות, אנחנו לא יודעים על כך. ביום ראשון שעבר הודיעו לנו שטבע יוצאת בתהליך של פיטורים, באותו רגע עדכנו אותי שמרכזים את העובדים להודיע להם. זאת לא היוועצות. הנהלת טבע שלחה מייל לעובדים, וכתבה שיפוטרו 350 עובדים 'בלבד'. איפה האנושיות? העובדים נמצאים תחת עננה מאוד קשה.

"אני מאוד מתחבר להצעתו של מיקי רוזנטל. תעצרו את העננה, אי אפשר לנהל מגעים עם חרב על הצוואר. אנחנו לא רוצים לפגוע בחברה, אבל רוצים לשמור לעובדים על מקום העבודה שלהם".

גם נציגי טבע טק דרשו שיתוף פעולה והדגישו את הקשר בין חוק עידוד השקעות הון לתעסוקה בפריפריה.