ארגון העיתונאים לבג"ץ: המשטרה פוגעת בחופש העיתונות

העתירה נגד השר לביטחון הפנים ומשטרת ישראל הוגשה על רקע אירועי אלימות נגד עיתונאים והרחקתם ממקומות סיקור ■ "לא מדובר על מקרה בודד, אלא התמונה המצטיירת מראה כי מדובר במדיניות פסולה מצד גורמי אכיפה בנוגע להצרת צעדיהם של עיתונאים"

רוני אלשיך / צילום: רויטרס
רוני אלשיך / צילום: רויטרס

ארגון העיתונאים הגיש הבוקר (ד') עתירה לבג"ץ נגד השר לביטחון הפנים, המשרד לביטחון הפנים, משטרת ישראל והיועץ המשפטי לממשלה, וזאת על רקע אירועי אלימות נגד עיתונאים והרחקתם ממקומות סיקור.

לטענת הארגון, "לא מדובר על מקרה בודד או חריג לכלל, אלא התמונה שמצטיירת מראה כי מדובר במדיניות פסולה מצד גורמי אכיפה בנוגע להצרת צעדיהם של עיתונאים המבקשים לבצע את מלאכתם נאמנה".

בעתירה מבקש הארגון כי בג"ץ יורה למשיבים לחדול מהפגיעה העיתונאים ובחופש העיתונות וכן להתקין מדיניות שקופה בנושא השמירה על חופש העיתונות ועל מעמד וזכויות העיתונאים. עוד דורש הארגון כי תוקם ועדה משותפת לארגון העיתונאים ולמשיבים על-מנת לגבש מדיניות זו.

בעתירה מציינים היועצים המשפטיים של הארגון, ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה, כי "דחיפות הגשת העתירה, וצו הביניים המבוקש בכלל זה, נובעת מהמשך התנהלות אסורה של המשיבים, או מי מהם או מי מטעמם, ביחס לעיתונאים, וזאת בצורה ובאופן הפוגעים פגיעה קשה בעקרונות היסוד של הדמוקרטיה הישראלית, וביניהם בחופש העיתונות המהווה חלק מעקרונות יסוד אלה".

עוד נכתב בעתירה כי "המשיבים מנסים ליצור מציאות אשר לפיה תימנע אפשרות כיסוי וצילום ארועים על-ידי עיתונאים מקצועיים, ובמקומם יועברו לכלי התקשורת טקסטים, תמונות וקטעי וידאו שצולמו, נכתבו ונערכו על-ידי המשטרה, צה"ל או גורמי שלטון אחרים. זו פרקטיקה מסוכנת, שאינה מתאימה למדינה דמוקרטית, והעותר מתנגד לה נחרצות. ההתנהלות האמורה גם פוגעת בחופש התנועה של עיתונאים ובחופש העיסוק שלהם". 

נזכיר כי על רקע ריבוי אירועי האלימות כנגד עיתונאים בעת האחרונה, ארגון העיתונאים פנה לפני כשבוע למפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, בטענה כי עיתונאים נתקלים לא אחת באלימות משטרתית או בהגבלות משטרתיות בלתי סבירות על עבודתם. "תפקידכם להגן עלינו - לא להגביל אותנו", כתבו נציגי הארגון בפנייתם למפכ"ל.