האם ישלמו לפילבר שכר? ביהמ"ש יחליט אם להמשיך בהרחקתו

נציבות שירות המדינה נמנעה לקבל החלטה בעניינו של מנכ"ל משרד התקשורת החשוד בפרשת בזק וגלגלה את הכדור לביהמ"ש ■ אם ביהמ"ש יחליט בדיון ביום ראשון על המשך הרחקתו - פילבר לא יהיה זכאי כלל לשכר; במקרה של השעיה - שכרו לא יישלל

השעיה בשכר ללא הגבלת זמן או הרחקה ללא שכר לשלושה חודשים? זו השאלה הדחופה שעומדת כרגע להכרעה בעניינו של מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, החשוד בקידום אינטרסים של בזק במשרד התקשורת במסגרת פרשת בזק.

נציבות שירות המדינה החליטה להימנע מהכרעה בשאלה אם יש להשעות את פילבר מתפקידו עד תום החקירה נגדו - סיטואציה שבה הוא יהיה זכאי לשכר מופחת - והותירה את ההחלטה בידי בית המשפט. ביום ראשון עתיד להתקיים דיון במגבלות שהוטלו על פילבר במסגרת החקירה, ובין היתר בבקשת רשות ניירות ערך להאריך את הרחקתו ממשרד התקשורת למשך 90 ימים נוספים. אם יוחלט להאריך את תקופת ההרחקה של פילבר, תישלל ממנו משכורתו.

נכון להיום מנוע פילבר מלהגיע למשרד התקשורת במסגרת המגבלות שהטיל עליו בית המשפט, ושכרו מוקפא. זאת, עד לדיון שעתיד להתקיים בבית המשפט בעניינו ביום ראשון. ברשות ניירות ערך סירבו להתייחס לעניין, אך גורמים ברשות הבהירו כי בכוונתם לעמוד על בקשתם להרחיק את פילבר מהמשרד ומעבודתו.

פילבר צפוי לבקש מבית המשפט להימנע מהרחקתו, ולמעשה לאלץ בכך את הנציבות לקבל החלטה בעניין ההשעיה. "פילבר הסכים להשעיה זמנית (שעל משכה היה אמור להתקיים דיון מול הנציבות). הוא עשה כן מתוך העדפת אינטרס משרד התקשורת והצורך ביציבות ניהולית בעת הזו. מטעם לא ענייני - הצעתו נדחתה. משכך, בכוונתו לשכנע את בית המשפט כי אין כל מקום להרחיקו ממשרד התקשורת", מסרו באי-כוחו של פילבר, עוה"ד דרור ארד-אילון ויובל נחמני.

השאלה אם פילבר יורחק מתפקידו על-ידי בית המשפט או יושעה על-ידי הנציבות, משמעותית לפילבר, באשר היא מהווה הכרעה גם בשאלה אם הוא יהיה זכאי לשכר לתקופה בלתי-מוגבלת (לאורך כל תקופת ההשעיה) או ששכרו וזכויותיו מתוקף תפקידו (רכב, טלפון ועוד) ישללו ממנו. בתקופת הרחקה במסגרת מגבלות המוטלות על חשוד בפלילים - עובד מדינה אינו זכאי לשכר כלל, אך במקביל לא ניתן למנות לתפקידו עובד חדש במקומו אלא ממלא-מקום בלבד; ואילו בתקופת השעיה - שכרו של המושעה מופחת, אך לא נשלל; אולם, מנגד ניתן למנות לתפקידו של המושעה עובד חדש (במקרה הנדון - ניתן יהיה למנות מנכ"ל חדש למשרד התקשורת).

 

פילבר מבין הצורך בהשעייתו

לפני שבוע התקיים בבית המשפט השלום בתל-אביב דיון בהארכת המגבלות שהוטלו על פילבר, החשוד בביצוע עבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך ועבירות מירמה והפרת אמונים לפי חוק העונשין. הדיון התקיים בתום 14 ימי מעצר הבית שהוטלו על פילבר בראשית החקירה, וכן בתום תוקפן של המגבלות הנוספות שהוטלו עליו - בהן הרחקתו ממשרד התקשרות ואיסור יצירת קשר עם עובדי המשרד ויתר החשודים. במהלך הדיון ביקשה רשות ניירות ערך להאריך את הרחקתו של פילבר ממשרד התקשורת, וכן את האיסור שהוטל עליו ליצור קשר עם עובדי המשרד - וזאת, למשך 90 ימים נוספים.

נציג המדינה, עו''ד ערן שחם-שביט, הבהיר כי המדינה מתעקשת על כך שפילבר לא ישוב לעבודה השוטפת, וגם לא יעמוד בקשר עם עובדי מדינה, גם כאלה שאינם עובדי משרד התקשורת. מנגד טענו סנגוריו של פילבר, עורכי הדין דרור ארד-איילון ויובל נחמני, כי פילבר מבין שהוא מנוע מלחזור לעבודתו למשך תקופה, אך הוסיפו כי הדיון במגבלות שיוטלו על פילבר מיותר, כיוון שנציבות שירות המדינה עתידה להכריע תוך מספר ימים בשאלה אם יש להשעותו מתפקידו בעקבות החקירה.

פילבר עצמו, הודיעו, מסכים להשעייתו הזמנית, תוך שהוא עומד על חפותו. "פילבר מבין שלעת הזאת, של חודשיים-שלושה, הוא לא יכול לחזור לעבודה - זה לא בריא למשרד התקשורת, זה ייצור הכבדה. כעובד ציבור שנים רבות וכאיש ציבור, ומתוך כבוד לשירות הציבורי, הוא נותן את הסכמתו להשעיה זמנית", טענו באי-כוחו של פילבר בדיון. כך גם הודיע פילבר לנציבות. זאת, לאחר שקיבל פנייה מהנציבות, לפיה בכוונת המדינה להשעות אותו מתפקידו, והוא מוזמן לדיון על-מנת להשמיע את עמדתו בנושא.

הדיון בנציבות שירות המדינה אמור היה להתקיים, בין היתר, בעקבות פנייתה של התנועה לאיכות השלטון לנציבות, בבקשה להשעות את פילבר מתפקידו עד תום בירור החשדות הפליליים נגדו בפרשת בזק, וכן לאור ממצאי דוח מבקר המדינה שפורסם באחרונה. מהדוח עולה תמונת מצב חמורה, לפיה פילבר קידם לכאורה מהלכים מרחיקי לכת לטובת האינטרסים של בזק, בניגוד לאינטרס הציבורי.

לאור ההבהרה, כי פילבר צפוי להסכים להשעייתו הזמנית ממשרד התקשורת, דחה בית המשפט את הדיון בנושא עד להכרעת הנציבות, ו"זאת, על-מנת לקבל תמונה מלאה באשר לתנאים שיקבעו שם ולמנוע כפילויות", כלשון השופטת בתיק. אולם, כעת נודע, כי לבסוף נמנעה הנציבות מלקבל החלטה בעניינו של פילבר, והחזירה את תפוח האדמה החם לפתחו של בית המשפט.

הדיון שהיה אמור להתקיים בנציבות שירות המדינה בעניינו של פילבר בוטל, ותחת זאת שוגר אל באי-כוחו מכתב המבהיר כי הנציבות ממתינה להחלטתו של בית המשפט באשר להגבלות שיוטלו עליו במסגרת שחרורו ממעצר. "עניינו של מנכ"ל משרד התקשורת יידון בבית המשפט בדיון שנקבע ל-6 באוגוסט", נמסר מהנציבות.

עבירות דיווח וטוהר מידות

פרשת בזק, שהחלה כחקירת אי-סדרים בעסקת "בזק-yes", הפכה במהרה לשלוש פרשות - האחת עוסקת בחשדות בנוגע להוצאת מסמכים וחומרים מסווגים מישיבות בזק; השנייה - בחשדות בנוגע להתנהלות של בכירים ונושאי משרה סביב עסקאות בעלי עניין - בזק-yes ו-yes-חברת חלל; והשלישית - בנוגע לעבירות דיווח וטוהר המידות של מנכ"ל משרד התקשורת פילבר והעוזרת האישית והיועצת הבכירה שלו, עדי קאהן-גונן. השניים חשודים כי קידמו אינטרסים של בזק במשרד התקשורת.

מהחקירה עולה חשד, כי פילבר פעל בצורה שיטתית, מכוונת ומתמשכת, תוך הסתרת העובדה מהגורמים המקצועיים במשרדו, כדי להעביר לידי בזק מסמכים מסווגים וכן ניירות עמדה פנימיים, תכתובת ומסמכים מדיונים בין-משרדיים. עוד עולה מהחקירה כי גורמים בבזק וב-yes נהגו לכאורה להעביר לפילבר את עמדתם על גבי המסמכים, תוך שאלה כוללים תיקונים התואמים את צורכיהם העסקיים - תיקונים שהתקבלו ואף קיבלו ביטוי משמעותי בתוצרים הסופיים. זאת, תוך שהם משרתים את טובת בזק ואת האינטרסים הכלכליים שלה ושל החשודים האחרים.