לאחר החלטת בג"ץ: מה האפשרויות העומדות בפני כחלון?

שר האוצר פנה ליו"ר ועדת הכספים כדי לחוקק מחדש את מס דירה שלישית, שנפסל הערב ע"י בג"ץ ■ מה הסיכויים להצלחת המהלך - ומה האופציות האחרות של כחלון?

שר האוצר משה כחלון פנה הערב (א') ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, וביקש ממנו לקיים דיון דחוף בהצעת החוק להטלת מס ריבוי דירות (מס דירה שלישית).

ביטול המס על ריבוי דירות על-ידי בג"ץ, פותר הרבה בעיות שכרוכות ביישום של החוק השנוי במחלוקת הזה - אבל משאיר לכחלון דילמה לא פשוטה: מה הלאה? החשש הוא, כמובן, מהתעוררות מחדש של הביקושים לדירות בקרב המשקיעים - התעוררות שעשויה לחדש את עליות המחירים בשוק, ולהדביק תווית של כישלון על כהונתו של כחלון כשר אוצר.

בסביבתו של כחלון משאירים הערב עמימות לגבי השאלה האם יש לשר האוצר תכנית מגירה במידה ומהלך החזרת המיסוי לוועדת הכספים לא יצלח - ואם כן מהי, אבל עד ששר האוצר יספק תשובות ברורות יותר לשאלה - להלן מגוון דרכי הפעולה העומדות לרשותו, מהכבדה ועד לקלה.

 

חקיקה ראשית

האפשרות הראשונה העומדת בפני שר האוצר היא לפעול בהתאם להנחיות בג"ץ ולדון מחדש בחוק. כחלון כבר הכריז שלא יחזיר את החוק לוועדת הכספים ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני הצהיר קבל עם ועולם שהוא לא יהיה זה שיעביר את החוק. ועדיין, הערב אחרי שקרא את פסק הדין, החליט כחלון לחשב מסלול מחדש. הוא פנה ליו"ר ועדת הכספים גפני וביקש ממנו לקיים דיון דחוף בנוסח החוק, כפי שקבע בג"ץ.

הכדור נמצא כעת במגרש של גפני. אם יחליט להיענות לפנייתו של שר האוצר יחזור הדיון לוועדת הכספים, ומה יקרה שם? אי אפשר לדעת. ראשית, כי גפני עצמו תחת לחץ אדיר מצד חרדים רבים שמחזיקים בשלוש דירות ומעלה, אבל אפילו אם גפני עצמו ישתף פעולה - ספק גדול האם יש ביכולתו להעביר את החוק בוועדה. אם כחלון התקשה כל-כך להעביר את החוק דרך תקציב המדינה, כיצד יצליח להעביר אותו באווירה הנוכחית בכנסת על רקע חקירות ראש הממשלה והתפרקות המשמעת הקואליציונית?

"אי אפשר להעביר היום בכנסת שום רפורמה, בטח לא מהלך כל-כך שנוי במחלוקת" אמרו הערב ל"גלובס" גורמים באוצר. כרגע נראה שכחלון, לאחר קריאת פסק הדין, החליט לפעול בהתרסה - ולאו דווקא בהגיון.

העלאת מס רכישה

אפשרות נוספת היא העלאת מס רכישה, שמחייבת הליך חקיקה מלא. הדוגמה הבולטת היא העלאת מס הרכישה - כפי שכבר עשה כחלון עם כניסתו לתפקיד, כשהעלה את מס הרכישה לרוכשי דירה שאיננה דירת מגורים ל-8% עד 10%. המלצת אגף התקציבים המקורית הייתה להעלות את מס הרכישה בשיעור גבוה יותר, אבל כחלון בחר בהעלאה מתונה יותר. כשנשאל על כך בעבר, אמר שר האוצר שהוא לא מתחרט שלא העלה את המס בשיעור גבוה יותר. משום כך, נראה כי כחלון לא ינקוט בצעד של העלאת מס קיים.


לא לעשות דבר

אפשרות שלישית, שסבירותה עשויה לעלות אם ייכשל מהלך החקיקה לא לעשות דבר. לתרחיש כזה יש לא מעט יתרונות מבחינת שר האוצר.

מבחינה תדמיתית, כחלון יכול להציג את עצמו כמי שניסה לעשות את הכול למען הזוגות הצעירים - אך כוחות אחרים מנעו זאת ממנו. בכך הוא קוצר את הדיבידנד הציבורי, מבלי שיצטרך להתמודד עם חיצי הביקורת הכרוכה בהטלת מס חדש. ההיגיון הכלכלי מאחורי אי-עשיית דבר, הוא שנראה כי הצורך במס פחת במידה ניכרת. שוק הנדל"ן אינו נמצא כיום במקום שבו היה בעת שנחקק החוק. כמות העסקאות בשפל, קצב עליית המחירים התמתן מאוד, וגם אם אין עדיין שינוי מגמה - השוק נמצא במעין הקפאה.

השאלה הגדולה היא עד כמה הושפעה אווירת ההמתנה מהציפיות להטלת המס על בעלי שלוש דירות ומעלה - ובכמה יתאוששו הביקושים כעת, כשסכנת המס חלפה. הדוגמה הבולטת היא עצירת מכירת הדירות בתקופת ההמתנה להטלת הפטור ממע"מ של שר האוצר הקודם יאיר לפיד. אז נרשמה כזכור התאוששות גדולה בביקושים ברגע שהתברר כי הפטור לא יוטל.

אלא שלהערכת רבים, המצב הנוכחי אינו דומה. אם אז השוק כולו "ישב על הגדר" - הרי שהפעם מדובר רק במשקיעים. כמות המשקיעים בשוק ירדה לשפל עוד לפני שמס ריבוי הדירות נחקק, בעיקר כתוצאה מהעלייה החדה בריבית המשכנתאות וצעדים אחרים לריסון הביקושים שהפכו את ההשקעה בדירות לפחות אטרקטיבית.

אפשר גם לציין, שהציפיות בשוק גם לפני פסק הדין של הערב גילמו הסתברות נמוכה יחסית לכך שהמס על בעלי דירה שלישית ומעלה יוטל. רבים האמינו שהמס הזה לא יצליח לצאת לאוויר העולם - אם לא בגלל בג"ץ, אז בגלל הקשיים הטכניים העצומים בגביית המס.