אפליקציית ההשמצות הסעודית צוברת פופולריות בישראל

בחודשים האחרונים זכתה אפליקציית "סראחה" לפופולריות רבה מאוד בעולם, ונראה כי הטרנד הגיע גם לארץ ■ מה אפשר לעשות איתה? את אותו הנזק כמו סיקרט ובליינדספוט

טכנולוגיית סמארטפון/  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
טכנולוגיית סמארטפון/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כאילו לא למדנו כלום מבליינדספוט וסיקרט, אפליקציית השמצות אנונימית שוב מרימה את ראשה ומנוצלת בדיוק לצרכים הנמוכים והשפלים ביותר שמציעה אנונימיות ברשת - בריונות. בחודש שעבר הצליחה האפליקציה "סארחה" (Sarahah) לזכות בתואר האפליקציה הלוהטת ביותר לאייפון ועקפה בצמיחה שלה את האפליקציות המוכרות כמו פייסבוק, סנאפצ'ט ועוד, והיא עדיין ממוקמת במקום הראשון.

האפליקציה הסעודית הוגדרה כ"כר פורה לשנאה" ואחרי שצברה מיליוני הורדות ברחבי המזרח התיכון, היא הפכה לפופולרית עוד יותר בגרסתה באנגלית. הפופולריות שלה רבה גם בארה"ב ובאירופה ובשבועיים האחרונים גם בישראל. פירוש שמה בעברית הוא "כנות", והיא מאפשרת להטיח בפני גולשים השמצות מבלי להשאיר עקבות, רק טעם מר מאוד כמו קודמותיה.

בעת ההרשמה לאפליקציה מקבלים שם משתמש ייחודי, אותו אתם אמורים להפיץ באמצעות הודעות פרטיות או בחשבונות המדיה החברתית שלכם. לאחר שמשתמשים אחרים יראו אותו, תתחילו לקבל הערות וציונים אנונימיים שיתפרסמו באופן פומבי, ורק אתם תוכלו לקרוא אותם.

לא מדובר בכלי שיימינג קלאסי, כזה המבייש אנשים מול כולם (כי רק מי שפרסם את הלינק יכול לראות מה כתבו לו), ובמקור היא נועדה לאפשר לעובדים למתוח ביקורת אנונימית על הבוס שלהם אבל במהרה היא הפכה לכלי משחית. סארחה נאלצת להתמודד עם לא מעט ביקורת על היותה כלי ניגוח מקוון ואנונימי העלולה לעודד הצקות ובמקרים מסוימים גם התאבדויות.

האפליקציה פותחה בסעודיה והופצה לראשונה בגרסתה בתחילת חודש פברואר השנה. בשבועיים-שלושה האחרונים ניתן לקרוא את שמה לא מעט ברשת החברתית, בעיקר בקרב גולשים צעירים - קהל היעד הרגיש ביותר לאפליקציות נבזיות מהסוג הזה. רק בשבוע שעבר פרסמה פעילת זכויות בעלי החיים, טל גלבוע, צילום מסך של התכתבות מהסמארטפון של בתה הקטנה.

"יצאה אפליקציה חדשה ושמה sarahah", היא כתבה לצד התמונה. "נרשמים ואז מפיצים את הלינק, מי שפותח את הלינק יכול לרשום לאחר הודעה בלי שיזוהה. משום מה הבנות שלי נרשמו ואני מודה שאני בהלם מהתגובות, זה חלק קטן מהן. עולם מטורף ופחדני, מה על ילדות וילדים רגישים? לאן זה יביא אותם?".

מי שמוריד את האפליקציה מפרסם לינק בפייסבוק הפותח חלון הודעות וניתן לכתוב בחלון הזה כל מה שרוצים, מבלי להזדהות וללא מחסומים. כנראה שזה רק עניין של זמן עד שהטרנד הזה גם יחלוף.