מצעד התירוצים: מה טענו בעלי צימרים בצפון שהעלימו הכנסות?

רשות המסים ערכה מבצע ביקורת בצפת ובסביבה בדגש על תחום האירוח הכפרי ■ מהביקורות עולה כי כ-11% מהעסקים שנבדקו לא רשמו הכנסות כדין ■ בעלת צימרים שלא רשמה 7,200 שקל: "אני לא רושמת בשבת"

שבוע לתוך אוגוסט הלוהט, הזירה התיירותית רוחשת, ורשות המסים לא יצאה לחופש אלא ניצלה את ההזדמנות למבצע ביקורת בעסקי התיירות של צפת וסביבתה, בדגש על תחום האירוח הכפרי. הבדיקה העלתה כי כ-11% מהעסקים שנבדקו לא רשמו הכנסות כדין. במסגרת המבצע, שנוהל על-ידי פקיד שומה צפת, בוצעו 128 ביקורות אצל ספקים שונים בתחום התיירות, ובהם צימרים, וילות אירוח, מלוניות ונותני שירותים לענף התיירות.

בביקורת אצל בעל וילות אירוח בצפת נתגלה נמצא אי-רישום תקבולים מ-3 קבוצות שהתארחו בווילות בהיקף של 21 אלף שקל. בעל המקום הסביר: "הגעתי משוהם והייתי עייף אחרי 3 שעות נסיעה, אני יושב פעם בשבוע ורושם מה שצריך".

בעל צימרים באזור צפת, שספריו וחשבונותיו נבדקו במסגרת המבצע, לא רשם הכנסות של כ-40 אלף שקל שהתקבלו מ-19 לקוחות שונים. בעל הצימרים טען כי "חלק מזה זה מקדמות, וחלק לא הספקתי לרשום".

גם לקוחות הצימרים עשויים להיות יעילים, מתברר. על שולחנה של בעלת צימרים אחרת באזור נמצאו שני שוברי אשראי בסך של כ-3,500 שקל שלא נרשמו בספרי העסק, ומתשאול הלקוחות ששהו בצימרים עלה כי גם תשלום בסך 1,400 שקל שהם שילמו - לא נרשם. בעלת המקום הסבירה: "אני ממתינה לעובדת שתגיע ותרשום".

עוד התגלה כי לא לכל שבת יש מוצאי שבת: אצל בעלת צימרים אחרת נמצאו 7,200 שקל שלא נרשמו בספרי העסק. ההסבר היצירתי היה: "אני לא רושמת בשבת".

נותני שירותי תיירות אחרים תרמו אף הם לסל התירוצים: תצפית על נהג מונית בצפת העלתה כי הוא לא הוציא קבלה למספר נוסעים אותם הוריד. הנהג טען כי "הם לא ביקשו, לכן לא הוצאתי קבלה".

אצל בעל חברה לטיולי שטח נמצאו הכנסות לא רשומות מ-5 לקוחות שונים בסך 2,600 שקל. ההסבר שלו היה: "הלקוח אמר שהוא לא מגיע, ובסוף הוא בא; ברח לי".

עונת התיירות מתאפיינת גם במעברי דירה ובשיפוצים, וביקורת שנערכה אצל קבלן להקמת פרגולות שביצע עבודה באחד מהמושבים באזור צפת גילתה כי הוא לא רשם הכנסות של כ-19,000 שקל. הקבלן אמר למבקר: "אגיע הביתה' ואני מתחייב להוציא קבלות".

המבצע נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיית מנהל הרשות, משה אשר, כי על המשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

עבירת מס "טכנית"? אין דבר כזה

השאיפה להגברת האכיפה ושיפור ההרתעה היא חלק מהמלחמה הכוללת בהון השחור ובהעלמות המס, במסגרתה נרשמה בשנים האחרונות מגמת החמרה בענישה המוטלת על עברייני מס ומבצעי עבירות כלכליות.

בעבר שררה מידה של סלחנות באשר לאכיפת עבירות מס שאינן נתפסות כ"מהותיות" אלא כיותר "טכניות", כאלה הנובעות מטעות או חוסר ידע - בהן אי-הגשת דוחות במועד או הצהרות הון. על-פי חוק, גם עבירות אלה פליליות, גם הן נושאות עונשי מאסר בפועל, ומוגשים כתבי אישום אף בגינן; ואולם העונשים שביקשה רשות המסים להטיל על "העבריינים הטכניים", כמו גם העונשים שהטיל בית המשפט, הסתכמו במקרים רבים בקנסות.

לעומת המציאות הזו, באחרונה ניתנים גזרי דין המחמירים בענישה גם בתחום "העבירות הטכניות", ומוטלים עונשי מאסר בפועל, לעתים אף ממושכים, על עברייני הדיווח.

המגמה מודגמת בשני גזרי דין מתחילת יולי: בית משפט השלום בתל-אביב הטיל 10 חודשי מאסר על מנהל שתי חברות הסעדה בגין אי-הגשת דוחות למס הכנסה; ובית משפט השלום בפתח-תקווה קבע כי מנהל חברה לקבלנות בניין ירצה 6 חודשי מאסר בפועל בגין אי-הגשת דוחות ואי-העברת ניכויים.