בלומברג: שותפות "לוויתן" במו"מ מואץ ליצוא גז למצרים

נובל אנרג'י ודלק קידוחים החלו במו"מ לגבי דרכי יישום החוזה לאספקת הגז למצרים ■ לפני יומיים נשיא מצרים א-סיסי אישר את החוק הקובע כי גם הסקטור הפרטי במצרים רשאי לייבא גז טבעי למדינה

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

השותפות במאגר "לוויתן", נובל אנרג'י ודלק קידוחים, התחילו בתהליך משא-ומתן מואץ עם דולפינוס המצרית לגבי דרכי יישום החוזה לאספקת הגז למצרים - כך דווח היום (ה') בבלומברג.

זאת, לאחר שלפני יומיים חתם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, אישר את החוק הקובע כי גם הסקטור הפרטי במצרים רשאי לייבא גז טבעי למדינה. החוק ייכנס לתוקף בספטמבר.

"הפוטנציאל שיש בים התיכון הוא אדיר, מה שעשוי להפוך אותו לספק הגז הטבעי עבור האזור כולו. אנחנו רוצים להיות חלק מזה, יחד עם ישראל", אמר היום לבלומברג עלא עראפה, בעלי חברת דולפינוס.

בעבר חתמו דולפינוס וטאקה ערביה המצריות על הסכמים לרכישת גז מקידוחי "תמר" ו"לוויתן". עם "תמר" נחתם הסכם מחייב, לפיו ישראל תייצא את כל העודפים שנותרו לאחר השימוש המקומי ויצוא לירדן - מדובר באספקה של כ-1 BCM לתקופה קצרה יחסית -6-7 שנים. עם "לוויתן" נחתם הסכם עקרונות לאספקה של עד 4 BCM  לתקופה של 10 שנים.

יישום ההסכמים האלה מעולם לא יצא לפועל, בין היתר בשל החסמים הרגולטוריים במצרים. כעת, לאחר שהמכשול הביורוקרטי של יצוא הגז למצרים כמעט הוסר, נשאלת השאלה על דרכי היישום.  

כיום ישראל יכולה להתחבר למערכת ההולכה המצרית באמצעות מערכת arab pipeline העוברת דרך עקבה שבירדן. אופציה זו נחשבת ליקרה יותר, ובמצרים חוששים שזה יוסיף עלויות לעסקה.

דרך חיבור נוספת היא שימוש בצינור הגז הישן שנבנה בזמנו על-ידי חברת EMG לצורך יבוא גז טבעי ממצריים לישראל. הצינור שהקימה EMG יוצא מתחנת הקבלה של החברה באשקלון ומתחבר לצנרת הולכת הגז היבשתית המצרית באזור אל-עריש. הכוונה היא להשתמש בצינור הקיים שמושבת משנת 2012 בכיוון ההפוך, כלומר להזרים את הגז מישראל למרצים באמצעות הצינור הקיים.

לפי המקורות בשוק, הגופים המצריים יעדיפו בסופו של דבר את האופציה הראשונה - לייבא גז דרך ירדן, למרות שהיא יקרה יותר. על-פי בלומברג, הבעיה בשימוש בצינור המצרי הוא פסק בוררות בנושא הפרת הסכם אספקת הגז הישן של EMG לייצוא גז מצרי לישראל. בפברואר פסקה בוררות בשוויץ כי חברות הגז הממשלתיות ממצריים ישלמו לחברת החשמל פיצוי בסך 2 מיליארד דולר.

נזכיר כי ישראל מייצאת כיום רק כמויות קטנות של גז לירדן ממאגר "תמר", היחיד שפעיל כרגע. בספטמבר האחרון נחתם הסכם עם חברה נוספת מירדן Natural Electric Power Co ליצוא הגז מ"לוויתן" בהיקף של 10 מיליארד דולר.