רשות המסים ערכה ביקורת פתע בענף התיירות בטבריה

בעסק של ספורט ימי התגלה כי לא כל ההכנסות נרשמות ■ בעל העסק השיב למבקרים כי הוא רושם בסוף היום; למחרת הוא נבדק שוב, ונמצאו הפרשים של כ-25 אלף שקל בין ההכנסות ובין הרישום

מעלימי המס ילמדו מהסיפור הבא שאם הם לא רושמים ההכנסות - הם צריכים, לפחות, לרשום את התירוצים: בעסק של ספורט ימי בטבריה התגלה במהלך ביקורת ספרים כי לא כל ההכנסות נרשמות. בעל העסק השיב למבקרים כי הוא רושם בסוף היום, והתירוץ כנראה פרח מזיכרונו - למחרת היום נבדק שוב והפעם נמצאו הפרשים בסך של כ-25 אלף שקל בין ההכנסות ובין הרישום בספרי החשבונות.

מעלים המס הזה התגלה כחלק ממבצע ביקורת בטבריה ובסביבה שערכה רשות המסים, בדגש על ענף התיירות. במהלכו בוצעו 109 ביקורות בצימרים, חדרי אירוח, עסקים לספורט ימי ועוד, מהן עלה כי כ-6% מהעסקים המבוקרים לא רשמו הכנסות כדין. המבצע בטבריה מצטרף למבצע דומה שערך בתחילת החודש פקיד שומה צפת, הסמוכה לה, בקרב עסקי תיירות בצפת וסביבתה - במסגרתו התגלה ש-11% מהעסקים שנבדקו לא רשמו הכנסות כדין.

בתוך כך, בעלת צימרים באחד מהמושבים באזור טבריה, נחקרה והתיק הועבר למחלקת תביעות, לאחר שנבדק יומן ההזמנות ובו צוין כי המשפחה שאמורה להגיע ליחידות האירוח ביום הביקורת, העבירה באמצעות הבנק שבוע לפני 4,000 שקל שלא נרשמו. בעלת העסק מסרה למבקרים כי "אני רושמת קבלות רק כשאורחים מגיעים".

אצל בעלת יחידות אירוח ביבניאל, הגובה 700 שקל ללילה, מצאו המבקרים כי היא איננה מנהלת כלל ספרים. בעלת המקום הסבירה "אני עובדת רק בתקופת 'בין הזמנים' (חופשה בת 3 שבועות בין זמני הלימוד בישיבות, מ' ר'), לא אמרו לי שצריך לפתוח תיק".

גם בביקורת שנערכה לקבלן שיפוצים שביצע עבודות בצימרים התגלה כי הוא אינו מנהל כלל ספרים ואין לו תיק ברשות המסים. התירוץ שלו - "זו רק עבודה קטנה".

המבצע נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיית מנהל הרשות, משה אשר, למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר ע"י עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.