אדלסון נגד ארגון ציוני אמריקה: ראש מטה טראמפ פרו-ישראלי?

עסקנים יהודיים בוחשים במלחמת האחים בבית הלבן ■ ברקע: שמועות על הדחתו הקרובה של סטיב בנון, "האסטרטג הראשי" של טראמפ וקולו של הימין הקיצוני בבית הלבן ■ תעשיינים בכירים עורקים מגוף מייעץ לנשיא במחאה על עמדתו בסוגיית המהומות בווירג'יניה

סטיב בנון / צילום: רויטרס
סטיב בנון / צילום: רויטרס

המהומות הגזעניות האלימות בשארלוטסוויל, וירג'יניה, בשבת, ותגובתו המהוססת והמאוחרת של דונלד טראמפ על הפרעות שחוללו שם ארגונים ניאו-נאצים וקבוצות שקשורות בקו-קלאקס-קלן, מיקדו שוב את תשומת-הלב בגורלו של סטיב בנון, "האסטרטג הראשי" של טראמפ, שנחשב הקול של הימין הקיצוני בבית הלבן. בנון ובן טיפוחיו, סטיבן מילר (היהודי), אחראים, לפי הערכות, להכרזות ולהחלטות של טראמפ שהפכו את הנשיא ליקירם של הארכי-שמרנים באמריקה.

מזה כמה שבועות רווחות שמועות על מלחמת אזרחים אכזרית בבית הלבן. בצד אחד של המתרס נמצאים שוחרי רעתו של בנון - אלה שטוענים כי הוא מכפיף את הנשיא לאידיאולוגיה ימנית קיצונית, שמרחיקה מטראמפ אזרחים מהזרם המרכזי. טוענים נגדו גם כי הוא תככן פאר-אקסלאנס ומקור של הדלפות לעיתונות שמציגות את אויביו - ול-פעמים את טראמפ עצמו - באור שלילי.

בעיקר - אומרים מתנגדיו - בנון אינו שחקן צוות, והוא מחריג את עצמו וקבוצה קטנה של בני חסות מעץ הפיקוד של הבית הלבן וגורם לכאוס.

בראש המחנה נגד בנון עומדים הראש החדש של מטה הבית הלבן, ג'ון קלי, והיועץ לביטחון לאומי, ה.ר. מקמאסטר, כמה מ"המבוגרים האחראים" הבודדים בממשל טראמפ. ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ פעילים אף הם בקבוצה זו.

הזעזוע שחוללו המהומות בווירג'יניה החלישו את מעמדו של בנון בבית הלבן. הוא נתפס כאחד מאלה שיעצו לנשיא לא להפריז בביקורת על הקבוצות הגזעניות שהתסיסו את המהומות בשארלוטסוויל מחשש שביקורת כזו תכעיס את בוחריו הנאמנים של הנשיא.

המחנה של בנון נמצא בצד האחר של המתרס ונהנה בעיקר מתמיכה של גורמים משפיעים מחוץ לממשל. מזה חודשים שוקל טראמפ לפטר את בנון, מדווח היום (ג') "ניו-יורק טיימס". טראמפ רתח מזעם לאחר שמגזין "טיים" כתב בעבר שבנון הוא המוח שאחראי לניצחון של פטרונו בבחירות. בנון נמצא עתה ב"גלות פנימית", והוא לא ראה את הבוס כבר יותר משבוע. אך הנשיא עדיין מהסס, בעיקר בגלל הקשרים האמיצים שנרקמו בינו לבין בנון בתקופת הבחירות. ובגלל החשש שבנון עלול לנקום בו מחוץ לבית הלבן.

וכאן נכנסים עסקנים יהודיים לתמונה. על-פי האתר הפוליטי-כלכלי אקסיוס, אחד מראשי התומכים בבנון הוא מורט קליין, ראש ארגון ציוני אמריקה (ZOA). קליין מאשים את מקמאסטר שהוא אינו פרו-ישראלי דיו ושתמיכתו בישראל רכה מדי. קליין קרא לטראמפ להזיז את מקמאסטר לתפקיד אחר בממשל, תפקיד שבו הוא לא יוכל להזיק לנושאי ביטחון לאומי של ארה"ב.

לדברי אקסיוס, המיליארד שלדון אדלסון "מתנער" מהקמפיין נגד מקמאסטר. נציג של אדלסון, אנדי אבוד, אמר לאתר: "לשלדון אדלסון אין כל קשר למסע של קלייין נגד היועץ לביטחון לאומי. אין לו מידע על כך והוא מעניק לו אפס תמיכה. לאדלסון נוח לגמרי עם מקמאסטר בתפקידו הנוכחי".

אבוד הבהיר כי אדלסון אינו מכיר את מקמאסטר, ואין לו דעה עליו. הוא הדגיש כי אדלסון אינו נותן תמיכה פוליטית למקמאסטר. הוא רוצה פשוט להדגיש שאין לו כל חלק בקמפיין נגד היועץ לביטחון לאומי. בכל אופן, מיליארדר אחר, רופרט מרדוק קרא לטראמפ פעמים חוזרות ונשנות לפטר את בנון.

ראוי לציין כי שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, נתן לבנון "תווית כשרות" אחרי ניצחונו של טראמפ בבחירות, אך לפני כניסתו לבית הלבן. לאחר שביקר דרמר במשרדי הבחירות של הנשיא המיועד, בטראמפ טאואר, ב-19 בנובמבר אשתקד, הוא אמר לכתבים: "לישראל אין שום ספק שהנשיא המיועד טראמפ הוא ידיד אמת של ישראל. אין לנו שום ספק שסגן הנשיא המיועד, מייק פנס, הוא ידיד אמת של ישראל... אנו מצפים לעבוד עם ממשל טראמפ ועם כל חברי הממשל הזה, לרבות סטיב בנון, ובכך להפוך את הברית בין ישראל לארה"ב לחזקה ביותר אי פעם". בעצם אזכור שמו של בנון, נתן לו דרמר "תווית הכשר", הצהרה שישראל אינה רואה בו גזען אנטישמי, כפי שראו אותו אז - ורואים אותו עתה - יהודים רבים בארה"ב.

בינתיים פרשו שני תעשיינים בכירים מגוף מייעץ לנשיא במחאה על התנהלות טראמפ מול המהומות בוויריג'יניה. מנכ"ל ענקית התרופות מרק, קנת פרייזר, אחד מהמנכ"לים השחורים הבודדים ברשימת 500 החברות הגדולות של פורצ'ן, פרש ממה שמכונה מועצת היצור האמריקאית, גוף שאמור לסייע לטראמפ במתן עצות כלכליות. פרייזר הכריז, ש"מנהיגי ארה"ב חייבים לכבד את הערכים הבסיסיים ביותר שלנו ולדחות באופן הברור ביותר ביטויים של שנאה, דעות קדומות ועליונות גזענית".

זמן קצר לאחר הפרישה, פרסם טראמפ הציוץ הבא: "עתה, לאחר שקן פרייזר פרש ממועצת היצור האמריקאית, יהיה לו זמן רב יותר להוריד את המחירים המופקעים של תרופות". לפני זמן לא רבה העלה טראמפ על נס את תרומתו של פרייזר לכלכלת ארה"ב.

אתמול הצטרף לפרייזר קווין פלנק, מנכ"ל אנדר-ארמור, חברת בגדי הספורט. הוא ציין, שהחברה שלו עוסקת בחדשנות ובספורט, לא בפוליטיקה.