הטעו את הציבור בכיתוב על תוספי תזונה - ויפצו ב-2.9 מ' ש'

סופר-פארם, מכבי שירותי בריאות ויצרניות תוספי התזונה סולגאר וסופהרב ייחסו לתוספי מזון ששווקו על-ידן סגולות מרפא בניגוד לחוק

תרופות / צילום: רויטרס
תרופות / צילום: רויטרס

סופר-פארם, מכבי שירותי בריאות ומכבי קאר ויצרניות תוספי התזונה סולגאר וסופהרב יפצו את הציבור בסכום כולל של כ-2.9 מיליון שקל בעקבות הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שאושר בבית משפט המחוזי בתל-אביב. טענת התובעים היא כי המשיבות הטעו את ציבור הצרכנים עת פרסמו פרסומים המייחסים לתוספי מזון ששווקו על ידן סגולות מרפא וזאת בניגוד לחוק.

הצהרות כאלו ואחרות על גבי אריזות של מוצרים יוצאות לעתים מנקודת הנחה שהציבור נאיבי ובדרכו לקופה יסבור בטעות לחשוב כי המוצר שבחר לרכוש במיטב כספו יטיב עמו כפי שמובטח על גבי האריזה. גם החוק בארץ, בכל הנוגע למוצרי בריאות, מגדיר מה מותר ואסור לציין על גבי האריזה. מכאן, שהתביעה חשובה גם בהיבט ההרתעתי של מי שחושב שאפשר לתעתע ולהטעות את ציבור הצרכנים בלי גבולות, על אחת כמה וכמה שמדובר בציבור הקשישים, שכן המוצרים שהיוו את הבסיס לתביעה זו מיועדים בעיקר לציבור הגיל השלישי.

התביעה התייחסה לשורה של תוספי מזון בהם למשל סופר גלוקון, סופר גלוקון +MSM, איזי פלקס בתוספת MSM (בסופר-פארם). לפי חוות דעת מומחה שצורפה לבקשה נטען כי רכיבי המוצרים אינם יעילים לריפוי, עיכוב או מניעה של מחלת האוסטיוארטריטיס או של שחיקת סחוסים ומפרקים - בניגוד למובטח על גבי האריזה. מכאן, כך נטען, אילולא ההטעיה הצרכנים לא היו רוכשים את המוצרים הללו, אלא היו רוכשים מוצרים זולים יותר.

המשיבות שללו את הטענות ובסופו של דבר הגיעו הצדדים להסדר פשרה, הקובע כי הן יעניקו הטבות לציבור בסך כולל של 2.88 מיליון שקל בחלוקה ביניהן: סופר-פארם תעניק הטבות בשווי כולל של 833 אלף שקל: הרשת תתרום 138,875 שקל במזומן ל"קרן לרווחה לניצולי השואה בישראל" ותעניק בסניפיה הנחות בשיעור 35% ברכישת מוצרים עד לסך כולל של 380,820 שקל, בנוסף תתרום סופר-פארם לעמותת "ג'וינט ישראל אשל - יחד בעשייה חברתית למען הזקנים" סך של 313,452 שקל.

סולגאר ישראל ואמברוזיה סופהרב יישאו בהטבה בשווי 967,164 שקל: 161,194 שקל במזומן כתרומה עמותות "ג'וינט ישראל אשל- יחד בעשייה חברתית למען הזקנים" ו/או "יד שרה" ו/או "עזר מציון" ו/או "חברים לרפואה". בנוסף ייתרמו תוספי תזונה (כדוגמת ויטמין B12, ויטמין D ואבץ) לאוכלוסיית הקשישים בישראל בשווי 805,970 שקל. קופת חולים מכבי ומכבי קאר יישאו בהטבה בשווי 1,079,955 שקל כתרומה במזומן ובאמצעות מוצרים (עבור הגיל השלישי) לעמותות יד שרה, עזר מציון וחברים לרפואה.

בנוסף, החברות יימנעו מפרסום היגדים או אמירות שיש בהן הבטחה לסגולות במוצרים. לדוגמה בנוסח "המוצרים משקמים ובונים את הסחוסים מחדש", "מעכבים תהליכי הרס המפרקים", "מטפלים בדלקות המפרקים" ועוד.

שני התובעים בתיק יקבלו 25,000 שקל כל אחד ועורכי דינם, עוה"ד יצחק חשן ואריאל מירון יקבלו 175,000 שקל בתוספת מע"מ לכל ב"כ מייצג.

יודגש כי לפני אישור הפשרה הביע היועץ הממשלתי לממשלה התנגדות להסכם בין היתר לאור החלק היחסי הזעיר יחסית שמגיע כפיצוי באופן ישיר לצרכנים. השופטת צילה צפת ציינה כי קיים קושי לאתר את הצרכנים הנמנים על הקבוצה וקבעה ש"הפיצוי המשולב הכולל תרומה כספית, תרומת מוצרים והנחה בסניפי סופר-פארם הוא ראוי וסביר בנסיבות העניין" תוך דגש על תרומות מוצרים לציבור הגיל השלישי, הציבור הרלוונטי ביותר לבקשה האמורה.

ת"צ 41999-01-13