היעד המועדף של הנופש הישראלי: קפריסין - אין, אילת - אאוט

מבדיקה שערך אתר הוטלס קומביינד עולה כי ביחס לתקופה המקבילה ב-2016, שיעור המחפשים חופשה באילת ירד ב-50% - ומנגד היקף המחפשים מלון בקפריסין זינק ב-400%

לימסול קפריסין/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
לימסול קפריסין/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אילת היא יעד הנופש הפופולרי ביותר בישראל, בעיקר בחודש הקיץ ובמהלך הפסח - שתי תקופות השיא לנופש. המחירים לנופש בעיר הקייט הדרומית של ישראל מאמירים בהתאם לביקוש ולשיעורי התפוסה. עם זאת, מבדיקה שערך אתר השוואת מחירי המלונות הוטלס קומביינד עולה כי ביחס להיקפי החיפושים בתקופה המקבילה בשנת 2016, שיעור המחפשים אחר חופשה באילת ירד ב-50%.

ומה האלטרנטיבות? בשעה שפחות ישראלים מחפשים פתרונות חופשה באילת, היקף המחפשים אחר בית מלון בקפריסין זינק ב-400% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

ואכן אין פלא: השינוי במפת היעדים של הנוסע הישראלי כלל מחיקה של טורקיה כיעד לנופש בטן-גב (מה שעשוי להשתנות לאור מאמצים שנעשים מטעם משרדי התיירות של טורקיה להחזיר את התייר הישראלי ליעדי הנופש במדינה) והעדפה ברורה לאיי יוון.

עם זאת, היות והמחירים ביוון התייקרו השנה - בין היתר לנוכח העבודה שגם תיירים ממדינות אחרות, בהן רוסיה, מחפשים אלטרנטיבה לטורקיה - קפריסין היוותה ועודנה הקיץ הזה יעד שהישראלים אימצו. למעשה, בחודש יולי האחרון קפריסין הציגה גידול של 77% במספר הנוסעים אליה ביחס ליולי 2016 (לפי דוח רשות שדות התעופה בטיסות מנתב"ג).

רמת לכך העובדה שגם ספקיות התיירות וחברות התעופה מוציאות טיסות ישירות מישראל לקפריסין, בהן אל-על, ארקיע, ישראייר, אגאן, בלו אייר קובאלט וחברת TUS AIRWAYS שרשמה גידול של 322% בהיקף נוסעיה בחודש יולי האחרון, כאשר תנועת הנוסעים דרכה עמדה על יותר מ-14,000 נוסעים. החברה מציעה טיסות ישירות מחיפה שאורכן כ-40 דקות וטיסות ישירות מנתב"ג בעיקר ללרנקה.

המחירים, כך מסתבר, עולים יחד עם ההיצע: מנתוני חברת התוכנה אמדאוס עולה כי המחירים ששילמנו בפועל על נופש בקפריסין עלו השנה, כאשר המחיר הממוצע לנוסע ביולי 2017 עמד על 621 דולר (ללרנקה או לפאפוס) - לעומת 534 דולר, המחיר הממוצע ליעדים אלה ביולי 2016.

מנתוני החיפוש של הוטלס קומביינד עולה כי התייר הישראלי מעדיף לנפוש בקפריסין היוונית, ו-76% מהחיפושים הם אחר מלונות בחלק היווני. קירניה הטורקית מושכת 14% מהחיפושים, ושאר החיפושים מתפצלים על פני ערים קטנות.

החלוקה בין רמות האירוח המועדפות על התיירים הישראלים הן: 59% מעדיפים מלונות ברמת אירוח של 4-5 כוכבים, 26% מעדיפים מלון 3 כוכבים, 9% מעדיפים אכסניות שאופייניות לנופש של קבוצות צעירים ונוער עם תקציב מוגבל, ו-6% הנותרים מתאכסנים בדירות נופש.

"אנו מסבירים את הנהירה לקפריסין בכך שמבחינת מודל תיירותי ישראל מתנהלת כמו אי", אומר איל סגל מהוטלס קומביינד. "ישראל אינה גובלת עם מדינות שניתן לתייר בהן, בדומה לאי מבודד באוקיינוס. אמנם ירדן ומצרים פתוחות בפנינו, אך הן אינן בין העדפותיו של התייר הישראלי הממוצע, ותושבי הצפון אינם יכולים להניע את הרכב לנסיעה קצרה כדי לבקר בדמשק או בביירות. לכן קפריסין, שהפכה למקבילה לאילת מבחינת השקעות הכסף והזמן, מעודדת את הישראלים לחצות את הגבול הימי ליעד השכן".

גם ברשתות הישראליות מזהים כנראה את הנהירה של הישראלים לנפוש מחוץ למדינה ומנסים לעודד הזמנות במלונות בארץ בעיקר בחודש החורף המנומנמים. רשת פתאל יוצאת במבצע שייערך ב-28 באוגוסט למשך 9 שעות בלבד, במסגרתו תנסה לייצר באז גדול כמה שיותר למבצע משתלם בהחלט: לילה במלון בארץ במחיר של 99 שקל לזוג, על בסיס לינה וארוחת בוקר, לנופש בחודשים ינואר ופברואר.

המבצע תקף למזמינים באתר, למינימום הזמנה של 3-4 לילות בסוף שבוע ובאמצע השבוע, כשהוא כולל את מלונות הרשת יו מג'יק פאלאס באילת, לאונרדו רויאל ריזורט אילת, לאונדרו ירושלים, לאונדרו פלאזה ולאונרדו אין בים המלח ולאונרדו טבריה.

נחדד כי מדובר על מבצע התקף מלילה אחד ועד 3-4 לילות. עוד יצוין כי מדובר בתאריכים מסוימים בינואר-פברואר. 

מבחינת נדב פתאל, מנהל חטיבת השיווק ברשת, מדובר במחירי לואו קוסט השאולים מענף התעופה. לדבריו, "מחירי הלואו קוסט מגיעים לאחרונה לכל תחום צרכני, ובתור הרשת הגדולה בישראל, אנו חושבים שיש להם מקום גם בענף המלונאות. אנו צופים ומצפים להיענות גדולה".

כדאי לשים לב שההיענות הגדולה לה מצפה הרשת מוגבלת במספר חופשות שיוצעו במסגרת המבצע: 90 חופשות בסך-הכול, כלומר 15 חופשות בכל אחד מבתי המלון המוזכרים לעיל.