בנק דיסקונט יביא את איש העסקים גד זאבי לפשיטת רגל?

בנק דיסקונט ביקש מביהמ"ש - שנענה - להוציא לזאבי התראת פשיטת רגל בגין חוב של כ-22 מיליון דולר ■ הבנק: חשש שזאבי יבריח את הכספים שיקבל ממכירת בית חולים אלישע

גד זאבי / צילום: שלומי יוסף
גד זאבי / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט המחוזי בחיפה נעתר לבקשת בנק דיסקונט להמציא לגד זאבי התראת פשיטת רגל בגין חוב נטען של זאבי לבנק על סך כ-22 מיליון דולר.

בנוסף נתן השופט נאסר ג'האשן, במעמד צד אחד, צו מניעה זמני ועיקול זמני על הכספים המגיעים לזאבי ממכירת בית החולים אלישע בחיפה שבבעלותו.

לפני כחודשיים רכש איש העסקים צביקה בארינבוים את בית החולים אלישע - בית החולים הפרטי הגדול והמוביל בצפון הארץ - מידי זאבי תמורת כ-180 מיליון שקל. העסקה לא כללה את בניין בית החולים, שנשאר בידי זאבי.

באמצעות עורכי הדין אסף אנגלרד וזוהר אילן ממשרד המבורגר-עברון, טוען הבנק כי ב-2006 נחתם בינו לבין זאבי הסכם שקיבל תוקף של פסק דין, לפיו עליו לשלם לבנק כ-31 מיליון דולר. לטענת הבנק, על זאבי היה להשלים את תשלום החובות עד דצמבר 2016, אולם נכון להיום עומדת יתרת החוב של זאבי לבנק על כ-22 מיליון דולר.

לטענת דיסקונט, התמורה ממכירת בית החולים אלישע אמורה להגיע לכיסו של זאבי, וקיים חשש סביר כי זאבי ינסה להבריח את הכספים הללו ובכך לסכל את השבת חובו לבנק.

עוד טוען הבנק במסגרת הבקשה כי אמנם זאבי הוא בעל השליטה בפועל בבית החולים אלישע, אולם על-פי פרסומים משנת 2014, בית ההשקעות מיטב דש נתן לזאבי הלוואה פרטית של כ-100 מיליון שקל, וכנגדה שיעבד זאבי את בית החולים ונכסים נוספים שהיו בבעלותו לטובת בית ההשקעות. "בדיקה בתדפיס רשם החברות של חברת אלישע העלתה כי ביום 30.11.2014 נרשם שיעבוד לטובת מיטב דש על מלוא זכויותיה של חברת אלישע בבית החולים", נטען על-ידי דיסקונט.

עוד נטען כי בית החולים מוחזק על-ידי חברות אשר גד זאבי, אשתו טליה ובנו גור הם הדירקטורים שלהן. לטענת הבנק, לפי הדוחות של חברת יפנאוטו, החברה שמחזיקה בכל החברות שמתחתיה היא חברה זרה הרשומה באיי הבתולה הבריטיים, וכל הונה הוא בבעלות נאמנות משפחתית הרשומה בליכטנשטיין, "שנהניה הסופיים הם אשתו של גד זאבי וארבעת ילדיו".

לכן, טוען הבנק, "כל הדוגמאות הנ"ל מלמדות כי בעל השליטה בפעול בחברת אלישע הוא למעשה גד זאבי. לפיכך, כספי התמורה שיגיעו במסגרת עסקת בית החולים אלישע צפויים להגיע באופן ישיר או עקיף לכיסו של החייב עצמו".

כאמור, בית המשפט נעתר לבקשת הבנק ונתן צו מניעה האוסר על זאבי וכל אחד אחר מטעמו לעשות דיספוזיציה ברכושו, וכן הטיל עיקול זמני על הכספים המגיעים לו ממכירת בית החולים.

החוב הנטען כלפי זאבי הוא חוב משנת 2005. בספטמבר 2005 פתח הבנק בהליך משפטי כנגד זאבי וכנגד חברת Inpecos A.G, בדרישה לתשלום חובותיהם כלפיו בגין הלוואות שהוענקו להם. ב-2006 נתן בית המשפט המחוזי בתל-אביב תוקף של פסק דין להסכם פשרה שנחתם בין הבנק לבין זאבי והחברה. בהתאם לפסק הדין חויבו החברה וזאבי (כערב לחובותיה) לשלם לבנק סך של כ-31.7 מיליון דולר, בהתאם ללוח התשלומים שנקבע בפסק הדין, כשהתשלום האחרון על-פי פסק הדין אמור היה להיות מבוצע עד ולא יאוחר מדצמבר 2016.

לאחר מתן פסק הדין, ובעקבות בקשותיו של זאבי, נחתמו במהלך שנת 2012 תוספת ראשונה לפסק הדין ובשנת 2014 תוספת שנייה לפסק הדין, אשר במסגרתן הסכים הבנק לדחות את תשלום חלק מחובו של זאבי לבנק למועד האחרון לתשלום החוב במלואו, בהתאם לפסק הדין החלוט.

לטענת הבנק, "למרבה הצער, החברה והחייב לא פעלו בהתאם לפסק הדין ולא שילמו את התשלומים שהיו אמורים לשלם ביום 31.12.2016, וזאת תוך הפרה בוטה של פסק הדין".