כך הפיל האפוסטרוף הצרפתי את רווחי דומינו'ס פיצה האוסטרלית

מערכת ההזמנות לא קלטה את הסימן וענתה לצרפתים: "אין משלוחים"

דומינוס פיצה / צלם: רויטרס
דומינוס פיצה / צלם: רויטרס

דומינו'ס פיצה האוסטרלית חשבה שפלטפורמת המשלוחים המקוונת שלה תהיה הפתרון להצתת מכירות הפיצה שלה בצרפת. התברר כי למערכת - שפועלת במדינות דוברות אנגלית כמו אוסטרליה וניו-זילנד - היו בעיות עם האפוסטרוף (הגרש) הצרפתי הידוע, ששכיח בכתובות כמו Rue de l'Universite בפריז.

עוד בעיה הייתה הסלנג הצרפתי, והתוצאה הייתה בלבול ותשובה של המערכת ש"אין משלוחים" באזורים שבהם הזמינו לקוחות רעבים.

המשקיעים התקשו לעכל את הבלבול הזה לאחרונה, כאשר החברה שנסחרת בסידני ומשתמשת במותג דומינו'ס פיצה האמריקאי ברישיון, האשימה את הביצועים הצולעים שלה בצרפת ברווח השנתי הנמוך מהצפוי. המניה צנחה באותו יום ב-19%, ומחקה כ-630 מיליון דולר אמריקאי משווי השוק של החברה.

מערכת המשלוחים "לא הייתה אופטימלית לכתובות בצרפתית", מסר מנכ"ל החברה, דון מיי. הוא הוסיף כי הבעיה תוקנה.

האירוע הזה מדגים עד כמה תקלה קטנה יכולה להטביע מניה של חברה כמו דומינו'ס. החברה הזו הייתה יקירת השוק כל עוד היא הציגה נתוני מכירות מרשימים עם פתיחת סניפים חדשים, רכישות של עסקים אחרים ומערכת משלוחים מהירה והזמנה קלה מטלפונים ניידים.

עד הדוחות האחרונים, מכפיל הרווח של מניית דומינו'ס עלה על זה של מניות טק כמו אפל ופייסבוק במונחי רווחים חזויים בעתיד, לפי נתוני חברת המחקר S&P Global Market Intelligence. "היו הרבה דיבורים על הביצועים שלהם", אמר סם ג'ונסון, אנליסט בכיר בחברת המחקר IBISWorld. "עם התוצאות האחרונות, יש קצת דיון בשאלה אם הצמיחה שלהם הייתה בת קיימא כפי שהם חשבו".

אחת האירוניות של בעיות הטק של דומינו'ס בצרפת היא שההנהלה הימרה בגדול על חדשנות כדי להגדיל מכירות של מזון מהיר, והרחיבה בכך את האטרקטיביות של החברה בעיני המשקיעים.

דומינו'ס בדקה משלוחים באמצעות רחפנים בניו-זילנד, ובחודשים האחרונים עבדה עם החברה הבריטית-אסטונית סטארשיפ טקנולוג'יז על הפעלת רובוטים בכמה מסניפיה בגרמניה ובהולנד.