צפו: דבק רפואי חדש יחליף תפרים באיחוי פצעים פתוחים

לאחרונה פיתח צוות חוקרים בינלאומי סוג של דבק רפואי חדש, בהשראה של חשופיות, שעשוי להחליף את שיטת התפרים בפצעים פתוחים

מחוץ לקופסא, דבק , חדר ניתוח/ צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא, דבק , חדר ניתוח/ צילום: שאטרסטוק

אנחנו, בני האדם, תמיד שואפים להתקדם, להתפתח ולהתחדש במדע ובטכנולוגיה. אחת הדרכים לעשות זאת היא להסתכל על הטבע וללמוד דווקא מבעלי חיים שקיימים כאן כבר מיליוני שנים. עכשיו, גם הרפואה המודרנית, פונה לאמא טבע כמקור השראה: צוות חוקרים בינלאומי פיתח סוג של דבק רפואי חדש, בהשראה של חשופית.

קוראים לזה ביומימיקה - חקיינות. אפשר לראות את זה כדרך למצוא פתרונות לבעיות מודרניות של בני האדם באמצעות חיקוי של הטבע. אנחנו יכולים לראות חקיינות כמעט בכל תחום שרק נחשוב עליו. למשל: בכלי טיס שפותחו על בסיס תצפיות בציפורים, בתנועה של רובוטים זעירים שלקוחה מהתנועה המאוד יעילה של החרקים, בתעשייה כל הזמן חוקרים את המבנה וההרכב של קורי עכביש כדי ליצור חוטים סינטטיים חזקים וגמישים ואפילו משהו מחיי היומיום כמו הסנפירים של הצוללנים.

גם בפיתוחים רפואיים פעמים רבות מסתכלים על בעלי חיים וצמחים במטרה ללמוד מהם. במחקר החדש צוות בינלאומי לקח השראה מחשופית שנקראת אריון סאבפוסקוס. החשופית הזאת מייצרת ריר דביק במיוחד שנותן לה את היכולת להידבק בחוזקה למשטחים, גם במצב שהמשטח רטוב או ממש חלק. החוקרים חקרו את הריר של החשופית ופיתחו חומר שמתנהג בצורה דומה. המטרה היא להשתמש בו כמו דבק רפואי במקום תפרים למשל כדי לאחות רקמות ולסגור פצעים.

החומר החדש בנוי משתי שכבות: שכבה אחת מהווה משטח הדבקה שיוצר קשרים כימיים כדי להתחבר לרקמה והשכבה השנייה עשויה מחומר שמעכב את התגובה של המערכת להפרעה פיזית כמו כיווץ או מתיחה. הם גם בדקו את החומר בכל מיני מבחנים כדי לבדוק את העמידות שלו. באחד מהמבחנים השתמשו בו כדי לאטום פגם לבבי. האיטום החזיק ומנע דליפה מהרקמה הפגומה למרות שהאיבר היה מכוסה כולו בדם. במבחן אחר הם בדקו את היכולת של החומר להתמודד עם שינויים מכניים כמו כיווץ ומתיחה ונראה שהוא ממש עמיד.

בעולם קיימים כבר פיתוחים שונים של חומרים שמשמשים כדבק רפואי אבל הפיתוח הזה, עולה עליהם בשני אופנים: הוא גם נדבק בצורה הרבה יותר חזקה וגם הרעילות שלו לתאים הרבה יותר נמוכה.