הימים הנוראים: ביהמ"ש הוציא צו כינוס נכסים לשף רפי כהן

השופט אורנשטיין קבע בנוסף כי כהן, לשעבר שף מסעדת רפאל, ישלם לקופת הכינוס 7,500 שקל בחודש החל מ-1 באוקטובר והוציא לו צו עיכוב יציאה מהארץ ■ בנוסף חויב כהן למסור לכונס הנכסים תוך 14 יום דוח על נכסיו, הכנסותיו, הוצאותיו וחובותיו

השף רפי כהן / צילום: שאול גולן
השף רפי כהן / צילום: שאול גולן

הימים הנוראים של השף רפי כהן: אחרי שבימים האחרונים נעצר השף המפורסם, הבעלים לשעבר של מסעדת "רפאל", והוגש נגדו כתב אישום נגד בגין איומים על עובדי בנק לאומי - הוציא היום (ב') נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, צו לכינוס נכסיו של כהן. אורנשטיין מינה את עו"ד ליאור כספי להיות כונס הנכסים של כהן ולטפל בכינוס נכסיו ומכירתם לצורך תשלום החוב. כספי היה עד היום המנהל המיוחד לנכסיו של כהן.

השופט קבע בנוסף כי כהן ישלם לקופת הכינוס 7,500 שקל בחודש החל מ-1 באוקטובר 2017 והוציא צו עיכוב יציאה מהארץ נגד כהן. כן חייב בית המשפט את כהן למסור לכונס הנכסים תוך 14 יום דוח על מצב נכסיו, הכנסותיו, הוצאותיו וחובותיו על-פי דין, ובהמשך דוח חודשי על מצב הכנסותיו והוצאותיו.

"כהן הבריח הכנסות מנושיו"

יובהר כי צו כינוס נכסים נפתח במצב בו בית המשפט הגיע למסקנה כי נושה זכאי, בתיווך כונס הנכסים, לממש רכוש של אדם פרטי, קבוצת אנשים או חברה, ששועבד כבטוחה על חובות שלא שולמו. במקרה זה את הבקשה הגיש עו"ד ליאור כספי, שעד היום היה המפרק הזמני של החברות שבבעלותו של כהן, "ש.מ.ר.פ מסעדות ואירוח" וחברת "רפי כ. השקעות". את בקשות הפירוק של החברות הגישו עובדי החברות.

את ההחלטה על הוצאת צו כינוס נימק היום הנשיא אורנשטיין בכך ש"מכתבי הטענות שלא נסתרו עלה כי החייב הפסיק לשלם את חובותיו, אינו יכול לשלם אותם ואף פעל להבריח את נכסיו". לדברי השופט, בין היתר, דרש כהן משוכרת נכס להעביר את דמי השכירות לאיש-קש מטעמו, ועל-מנת להבריח את ההכנסות מנושיו. בנוסף, ציין אורנשטיין כי "כהן ביצע משיכות של מיליוני שקלים מהחברות שלא כדין ותוך ריקון קופתן והשארת הנושים ללא שיוכלו להיפרע את חובם".

אורנשטיין התייחס אל מסכת החובות הניכרת של כהן. "מנתונים שהצטברו עד כה עולה כי מסכת החובות עולה כדי 14 מיליון שקלים". השופט ציין כי החובות צפויים לגדול מאוד בגין חובות של כהן לרשויות המס.

אורנשטיין ציין כי בבעלותו של השף ישנן שתי דירות בשכונת נווה צדק בתל-אביב, אחת מהן ברחוב החרמון. ואולם, "דומה שלא ניתן יהיה להיפרע מהנכסים שבבעלות החייב שכן רובצות עליהם משכנתאות במיליוני שקלים". כהן צבר ריבית פיגורים של 50 אלף שקלים בהחזר ההלוואות בגין רכישת הדירות והבנקים פועלים כדי לממשן. "מהנתונים עולה כי לא יהיה בכספי מימוש הנכסים לאחר התשלום לנושים המובטחים והוצאות ההליך כדי לפרוע את החובות הניכרים של החייב, לא כל שכן בהינתן שאלה יאמירו", נקבע.

ולבסוף, התייחס נשיא המחוזי בתל-אביב אורנשטיין לכך ש"רפי כהן עזב את הארץ למשך זמן רב, לא שיתף פעולה עם המנהל המיוחד על נכסיו או עם נושיו, באופן שמבסס את הצורך בהוצאת צו כינוס נכסים שיחייב שיתוף-פעולה עם בעל התפקיד (המנהל המיוחד שמונה - א' ל"ו), מסירת פרטים ונתונים על העסקים והתנהלותו וכיוצא באלה".

חובות אישיים של 2 מיליון שקל

מהדוח הראשוני שהגיש המפרק עו"ד כספי לבית המשפט לפני חודשיים עלה כי לחברת ש.ר.מ.פ של כהן יש חובות של מעל 4 מיליון שקל, וכן עלה כי החברה הנוספת בבעלות כהן, חברת רפי כ. השקעות, חבה סכומים ניכרים לרשויות המס וכן לנושים רבים נוספים, בנוסף לחוב משכנתא על סך 3.5 מיליון שקל שנטלה מבנק לאומי למשכנתאות בגין רכישת נכס ברחוב אחווה 11 בתל-אביב. החובות הללו של כהן צמחו מאז ובנוסף יש לו, כאמור, חובות לרשויות המס ולבנקים.

מנגד, צוין בדוח כי לרפי כהן יש זכויות בנכס ברחוב חרמון 1 בשכונת נווה צדק בתל-אביב, אשר בו התגורר עד לאחרונה. המפרק הזמני ציין בדוח כי במועד הביקורת שערך הנכס היה נטוש, ושכניו של רפי כהן סירבו לשתף עמו פעולה והסכימו למסור לו רק כי כהן לא נראה במקום זה כחודש.

המפרק הזמני, עו"ד כספי, ציין בדוח שהגיש לבית המשפט, כי המידע אודות נכסיו האישיים של כהן חשוב ומהותי, כיוון שכהן, כבעל מניות ובעל שליטה בשתי החברות, חייב להן אישית כ-2 מיליון שקל בגין משיכות יתר. "כהן זומן לחקירה תחת אזהרה בגין העלמות מס, כך שסכום זה עלול להתמיר". 

רפי כהן
 רפי כהן

מנותק מהמציאות? כהן לאורנשטיין: "יש לי רכוש בשווי של 30 מיליון שקל; מעולם לא הייתי חייב כסף לאיש"

האם השף רפי כהן מנותק מהמציאות או שטרם הובהרו כראוי מצבת הנכסים שלו אל מול מצבת החובות? בדיון שהתקיים אתמול (א') בבקשות פירוק החברות שבבעלותו ופשיטת הרגל של השף המפורסם, טען כהן, כי בעוד היקף החובות שלו עומד על מיליונים בודדים, בבעלותו רכוש בשווי 30 מיליון שקל.

כך, לשאלת נשיא בית המשפט השופט איתן אורנשטיין, מה היקף החובות שלו, השיב כהן: "אני חייב 1.5 מיליון שקל, לא כולל משכנתא. משכנתא יש לי עוד 2 מיליון שקל. סה"כ חובות 3.5 מיליון שקל, ורכוש בשווי של 30 מיליון שקל. לגבי מס הכנסה, ויש לי שיחה מתועדת איתם, נאמר לי שאני חייב רק את המסים על השכר של החודשיים האחרונים לפני שנסגרה המסעדה".

הדברים באים בסתירה לממצאי כונס הנכסים שמונה בתיק, עו"ד ליאור כספי, אותם קיבל בית המשפט בהחלטתו מהבוקר, לפיהם מסכת החובות של כהן עולה כדי 14 מיליון שקלים, ואלה עוד צפויים לגדול מאוד בגין חובות של כהן לרשויות המס; ואין די בנכסיו בכדי לסגור חובות אלה.

המציאות מנקודת מבטו של כהן - כפי שהציג אותה בדיון אתמול - צבועה בגוונים ורודים יותר. "מעולם לא הייתי חייב כסף לאיש. מעולם לא אמרתי שאני לא רוצה לשלם. מעולם לא אמרתי שאין לי איך לשלם. נהפוך הוא. אני יכול לומר שמעולם במשך 17 שנה לא איחרתי בתשלום ולו ביום אחד", אמר לבית המשפט השף המפורסם.

הייתה זו הפעם הראשונה מאז נודע על קריסת מסעדת "רפאל" היוקרתית בבעלותו, ועל היעלמותו של השף, בה הציג כהן את גרסתו לדברים. במסגרת זו ביקש (במילים אחרות): אל תחמירו איתי רק בגלל שאני מפורסם. "יש לי הרבה ניסיון חיים בבני אדם. אני מגיל 6 עובד. חיי מסעדה בממוצע במדינת ישראל באופן סטטיסטי הם 9 חודשים. אני לא מעוניין להרעיף עלי שבחים ולהלל את שמי, אני רק מעוניין לציין מספר עובדות: זו פעם ראשונה במשך 17 שנה שדבר כזה קורה ואני לא מבקש רחמים, התחשבות או אפליה, אני מבקש שלא יהיה חוק אחד לרפי כהן וחוק אחר לשאר", אמר כהן לבית המשפט, וביקש לדחות מעט את ההחלטה בעניינו כדי לתת לו הזדמנות להתגונן כראוי.

עוד טען כהן, כי בניגוד לנטען נגדו הוא לא ברח מהארץ, ובעת יציאתו מהארץ לא היו לו כל חובות, עד שהבנקים סגרו לו את הברז. לטענתו, ההליכים נגדו מהווים ניסיון להשתלט על נכסיו שלא כדין.

"מעולם לא דרכתי בבית משפט עד לפני 3 שנים. מעולם לא הגשתי תביעה נגד אדם ומעולם לא הוגשה תביעה נגדי. מעולם לא הייתי במשטרה. מעולם לא הייתה לי עבירת תנועה. אני יצאתי מהמדינה ובאופן חד צדדי תוך ניצול החוק לרעה השתלטו האנשים האלה על הבתים שלי, על החברה שלי", אמר.

כתב האישום: כהן איים - "לא אעזוב אותך עד המוות"

השף רפי כהן ניהל במשך שנים רבות את מסעדת "רפאל" הנחשב במלון דן ברחוב הירקון בתל-אביב, עד שהמסעדה הפסיקה את פעילותה לפני מספר חודשים והוגשה בקשה לפירוקה. כהן יצא מהארץ סמוך להגשת בקשת חדלות הפירעון בעניינו וחזר רק בימים האחרונים. עם שובו לארץ נעצר כהן בנתב"ג בשל החשד כי לאחר נקלע לחובות כבדים, הוא איים על עובדים של בנק לאומי, בין היתר באמצעות מסרונים ששלח מהטלפון שלו.

ביום שישי האחרון הגישה המשטרה לבית משפט השלום בתל-אביב כתב אישום נגד כהן שבמסגרתו הוא מואשם באיומים על עובדי בנק לאומי ובהתפרעות במקום ציבורי.

לפי הנטען באישום, לאחר שבנק לאומי סירב להעניק לו אשראי נוסף בחשבונו, הגיע ב-14 במארס 2017 (זמן קצר לפני שיצא מישראל. ח',מ') השף המפורסם לסניף בנק לאומי ברחוב בן יהודה 87 בתל-אביב. לפי האישום, כהן החל להתפרע, רץ לעבר אחד מעובדי הבנק בעודו אוחז בידו פח פלסטיק, השליך את הפח לעבר העובד, הפיל את מחשבו, וקרא לעברו "אתם לא תחסמו לי את החשבון".

בהמשך, נטען באישום שכהן פנה לחדרה של מנהלת הסניף ברח בן יהודה, ואיים על עובדי הבנק. לפי הנטען, כהן אמר לעובדים: "אני אהרוג אתכם. אתם לא יודעים עם מי אתם מתעסקים". כמו כן, "הנאשם צעק לעבר מנהלת הסניף: 'את רוצחת', רכן על שולחנה והפיל לעברה את מסך המחשב שלה, ואף ניסה להרים את השולחן".

עוד לפי כתב האישום כהן אמר לעובדת: "חכי מה שאני אעשה לך. אני לא אעזוב אותך עד המוות. אני אתעלל בך אישית. אלוהים ייתן לך מחלה קשה עוד השנה. חכי תראי. הקללות שלי תמיד עובדות. יש לך משפחה. כולם עוד ישמעו על זה".

במהלך הדיונים בעניינו, טען כהן כי הוא לא ברח מהארץ ותמיד החזיר את חובותיו. לדבריו, "יצאתי מהארץ כשיש לי 0 שקלים מינוס בחשבון", אמר כהן. "בנק לאומי התקשר יום אחד ואמר לי שהכריז על ענף המסעדנות כענף ברמת סיכון גבוהה ולכן הם מבטלים לי את האשראי שיש לי 20 שנה בכל החברות, בלי שום סיבה. לא הייתה התחייבות שלא עמדתי בה, תמיד החזרתי הלוואות".