"הגמישו כללים": מה שלא סיפרו על הגרלת הדירות השנייה

המטרה של הגרלות מחיר למשתכן הגדולות שיזם לאחרונה השר כחלון היא להבטיח דירה מוזלת לאלפי זכאים ובכך למעשה להוציא אותם מהשוק הרגיל ■ אך לגבי מתי יקבלו הזכאים את הדירות, ואפילו מתי יידעו במה זכו? זו כבר שאלה אחרת

פרויקט מחיר למשתכן בלוד /  צילום: איל יצהר
פרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: איל יצהר

ההגרלה הגדולה השנייה יצאה לדרך. אחרי שלפני מספר שבועות כ-15 אלף זכאים קיבלו הודעה כי זכו בזכות לרכישת דירה, בשבוע שעבר נפתחה ההרשמה להגרלה נוספת במסגרת יוכלו 11.5 אלף זכאים נוספים להגריל גם הם דירה מוזלת.

רגע, אולי המונח דירה מוזלת הוא קצת מופרז, כי כמו שכבר הסברנו בזמן ההגרלה הגדולה הראשונה, וגם עכשיו בהגרלה השנייה, אנחנו מדברים על מצב בו הזכאים אומנם זוכים בהגרלה אבל רבים מהם עוד לא יודעים בדיוק במה הם זכו.

למה לא יודעים? כי לא מעט פרויקטים עדיין לא נמצאים במצב כזה בו הקבלנים והיזמים יודעים לתת לזכאים את התשובות המדויקות על כמה פרטים. למשל, בחלק לא מבוטל מהפרויקטים עוד אי אפשר לדעת מה בדיוק יהיה היצע הדירות המוזלות, כלומר באיזה גודל ונגזרת מכך, באיזה מחיר. יש מקומות, לא כולם אומנם, אבל בחלקם, שמעבר לאותה זכות לרכישת דירה מוזלת, הזכאים בעצם יודעים באיזה יישוב הם זכו, מה שם הקבלן שאמור לבנות את הפרויקט וזהו.

למה זה קורה? כי גם בהגרלה הגדולה השנייה, כמו בהגרלה הראשונה, החליטו במשרד האוצר ובמטה הדיור להגמיש את הכללים לגבי תנאי הסף של הפרויקטים להשתתפות בהגרלה. כבר אין צורך בהחלטת ועדה אודות הבקשה של הקבלן להיתר הבנייה, ופרויקט שיוצא להגרלה יכול להיות גם כזה שהקרקע עליו ייבנו הדירות המוזלות עוד לא נמסרה בכלל לקבלן הזוכה.

אז הזכאים לא כל כך מרוצים מהמצב הזה, אבל מסתבר שהם לא היחידים וגם הקבלנים חוששים. למה הם חוששים? כי הם מתחילים לקבל טלפונים מזוכי ההגרלה הגדולה הראשונה, שקיבלו הודעה על זכייה מהמדינה אבל את המידע המפורט שהם צריכים לקבל מהיזם או הקבלן הם עוד לא יכולים לקבל. המציאות הזו הובילה קבלנים אפילו לנסות ולהסביר את המצוקה למשרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון, כמו במקרה של פרויקט בחצור הגלילית עליו כתבנו בשבוע שעבר, ולבקש לא להשתתף בהגרלה הגדולה עד שהדברים לא יהיו ברורים. אבל הבקשות לא עזרו.

חשוב להגיד שהמטרה של ההגרלות הגדולות, להבטיח דירה מוזלת לאלפי זכאים ובכך למעשה להוציא אותם מהשוק הרגיל, עובדת. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כמו גם נתוני האוצר ממשיכים להעיד על ירידה בעסקאות בשוק החופשי. לגבי מתי יקבלו הזכאים את הדירות, ואפילו מתי יידעו במה זכו? זו כבר שאלה אחרת.

בינתיים, יש כמה דברים שכדאי שזכאי מחיר למשתכן יידעו. באתר ההגרלות של משרד הבינוי והשיכון אפשר לראות כבר מעכשיו מה מצב כל פרויקט, האם יש כבר פרטים אודות הדירות ובאיזה שלב נמצא הליך הרישוי. אומנם רוב הזכאים פשוט מחפשים את היישובים האטרקטיביים, אבל שווה אולי לבדוק גם איפה הפרויקטים הכי מתקדמים. באתר גם אפשר למצוא מי הקבלן שעתיד לבנות את הפרויקט ויכול להיות ששווה אפילו לנסות לברר מולו, או מול הרשות המקומית עד כמה היתר הבנייה קרוב או רחוק.

ועוד מילה לזכאי סדרה ב'. עד היום, זכאי הסדרה השנייה היו הבן החורג של תוכנית מחיר למשתכן. אבל כל הסימנים מעידים על כך שההגרלה הגדולה הבאה תוקדש להם. בינתיים, הודיעו במשרד הביני והשיכון שבקרוב תיסגר ההרשמה לסדרה זו. אומנם עד עכשיו סדרה ב' הייתה פחות רלוונטית, ובגלל סיבה זו היה מי שלא טרח להירשם. אבל עכשיו זה הזמן, כי מי שלא יירשם עד העשרים וארבעה בחודש הזה, ספטמבר, גם לא יהיה בסדרה ב', ויעבור לסדרה ג', אם תיפתח כזו. בקיצור, מי שגם היום עוד לא הוציא תעודת זכאות בכלל, כדאי שיעשה את זה בשבועיים הקרובים כדי שהאפשרות להרשמה להגרלה הגדולה הבאה, וגם ההגרלות החוזרות, יהיו פתוחים בפניו.