ערוץ 20 עתר לבג"ץ: "מועצת הכבלים והלוויין נכנעת ללחצים"

הערוץ מבקש מבג"ץ לבטל את הקנס בגובה של כ-100 אלף שקל שהוטל עליו לאחרונה בשל הדרת רפורמים וקונסרבטיבים משידוריו ■ "המועצה עסוקה בניסיונות לרצות קבוצות לחץ שונות ובהשתת רגולציה מכבידה"

פאנל בערוץ 20 / צילום: איל יצהר
פאנל בערוץ 20 / צילום: איל יצהר

ערוץ 20 עתר השבוע לבג"ץ בדרישה לבטל קנס של כ-100 אלף שקל שהוטל עליו על-ידי מועצת הכבלים והלוויין, לאחר שזאת קבעה כי הוא מדיר משידוריו את הזרמים הרפורמיים והקונסרבטיבים, בניגוד לתנאי הרישיון שלו.

ערוץ 20 מבקש מבית המשפט כי זה יורה למועצה לבטל את הקנס ואת חובת הדיווח החודשית שהוטלה עליו בנושא, וכי יורה לה לגבש "מדיניות ברורה סדורה" לייצוג זרמים בערוץ.

התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית מלינות כבר זמן על הדרתן משידורי ערוץ 20, שפועל מכוח רישיון שניתן לו כערוץ ייעודי לענייני מורשת. ביולי עתרו התנועות לבג"ץ נגד התנהלותו של הערוץ ונגד מועצת הכבלים שלא מחייבת אותו לעמוד בתנאי הרישיון שלו, ובאוגוסט הטילה המועצה על הערוץ את הקנס הכספי וחייבה אותו לדווח מדי חודש על הייצוג לו זכו בו זרמים ביהדות שאינם אורתודוקסים.

כעת טוענים בערוץ 20, בעתירה שהגישו, כי מועצת הכבלים "נכנעה ללחצים והגיבה בתבהלה, מבלי להביא בחשבון שורה של שיקולים מהותיים".

בין השיקולים הללו מציינת העתירה כי "ביהדות יש אינסוף זרמים ופלגים, ולא ניתן לקיים ערוץ טלוויזיה מסחרי במתכונת של 'תיבת נוח' אשר בו יש ייצוג שווה לכל זרם ופלג ביהדות", וכי שתי התנועות הן "עותרות סדרתיות" לבג"ץ.

עוד נטען כי "לא ניתן לטפל בנושא כה מורכב ללא קביעת מדיניות סדורה, לאחר מחקר ודיון מעמיקים", דבר שמועצת הכבלים והלוויין לא טרחה לעשות.

עו"ד יוסי עבאדי ממשרד מיתר, המייצג את ערוץ 20 בעתירה, מסר: "צר לי שהמועצה אינה רואה מתפקידה ליצור את התנאים לשגשוגם של הערוצים הייעודיים שהיא העניקה להם רישיונות, ותחת זאת היא עסוקה בניסיונות לרצות קבוצות לחץ שונות ובהשתת רגולציה מכבידה, שאין דומה לה בעולם, על ערוץ תקשורת פרטי הנאבק על קיומו בשוק תחרותי".

מנגד, הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, מסר היום בתגובה לעתירה כי "ערוץ 20 אכן אינו 'תיבת נוח', אלא ערוץ שמפר ברגל גסה את הוראות הזיכיון שלו. ראשי הערוץ מדברים גבוהה על פטריוטיות, כאשר הערוץ לא עומד בהתחייבות שלו כלפי המדינה, וזועקים על השתקת קולות הימין בתקשורת, בשעה שהערוץ מדיר ומפלה זרמים וקהילות שלמים".

ערוץ 20, שעלה לאוויר ב-2014 ומזוהה עם הצד הימני של המפה הפוליטית, נמצא בחודשים האחרונים בשורה של קרבות משפטיים ורגולטוריים. בדצמבר 2016 הוא קיבל אישר לשדר מהדורת חדשות יומית, אך עתירה לבג"ץ של RGE, בעלת ערוץ 10, עצרה בינתיים את המהלך. במאי הוא זכה במכרז שקיימה מועצת הכבלים והלוויין על הפעלת ערוץ הכנסת, אך גם כאן עתירה לבג"ץ של חדשות 2 ושל RGE, שהתמודדו מולו, מונעת ממנו כרגע להפעיל את הערוץ.

במקביל, לאחרונה, איימה מועצת הכבלים והלוויין לחלט את הערבויות שהפקיד עם קבלת הרישיון לערוץ, בסך של כ-3 מיליון שקל, מכיוון שלטענתה הוא מפר בצורה בוטה את מחויבותו, שלפיה רק 25% מתכניו יכולים להיות מוקדשים לנושאים כלליים שאינם קשור ל"מורשת".