שוק הדיור קפוא? הזוגות הצעירים והמשקיעים שקונים נגד הזרם

הממשלה מצהירה בגאווה כי שוק הנדל"ן למגורים בקיפאון ■ ועדיין, יותר מ-50 אלף עסקאות נסגרו במחצית הראשונה של 2017; "מי שמחכה להבטחות הממשלה, מפסיד כסף" ■ מדריך ומחשבון מס רכישה

נופר בלילי   / צילום: אמיר מאירי
נופר בלילי / צילום: אמיר מאירי

בני צדקיהו (35)

רואה חשבון

"הפסדתי חצי מיליון שקל כי האמנתי ללפיד"

נשוי+2

גרים בשכירות

רכש דירה ראשונה בשכונת גילה בירושלים

דירת 4 חדרים בפרויקט "דונה בגילה"

מחיר: 1.8 מיליון שקל

"כשיאיר לפיד היה שר אוצר והכריז על תוכנית מע"מ אפס, ביטלתי עסקה וחיכיתי להטבה. התוצאה היא שהפסדתי חצי מיליון שקל בגלל שהאמנתי ללפיד", אומר צדקיהו.

"אז כשהממשלה הכריזה על ההגרלות של מחיר למשתכן - צחקתי. אמנם נרשמתי לתוכנית ואני זכאי, אבל מבחינתי מחיר למשתכן זאת תוכנית מיותרת לחלוטין, כי גם אם אני אזכה בדירה שאני רוצה, אוכל להיכנס אליה רק עוד חמש שנים, כך שכל ההנחה תלך על תשלום שכירות בינתיים, וגם אחרי שאכנס לדירה אסור לי למכור אותה במשך חמש שנים.

"רצינו לקנות דירה חדשה, אבל רוב הפרויקטים החדשים שנפתחו בירושלים הם לדתיים. דונה בגילה הוא אחד הפרויקטים היחידים שיש לציבור הכללי, ונמצא כבר בבנייה, אז לפני שלושה חודשים קנינו בפרויקט דירת 4 חדרים עם מרפסות, ועם מפרט טכני הרבה יותר טוב מזה של המחיר למשתכן, ב-1.8 מיליון שקל, והדירה תהיה מוכנה בעוד שנתיים. רצינו דירה חדשה כי מחיר של דירות חדשות רק עולה, וזה לא יעזור מה יגידו. אם המחירים יירדו, אנשים לא יוכלו להחזיר את המשכנתא שלהם, ולכן הם פשוט לא ימכרו את הדירות שלהם. הם או יישארו לגור בהן, או שישכירו אותן וישכרו דירה אחרת. אף אחד לא ימכור דירה כדי להישאר עם חוב".

לדברי מנכ"ל חברת דונה, אוהד סבן, "השוק לא קפוא. גם אם יש ירידה של 10% או 12% במכירת דירות, המשמעות היא שקצב המכירות הוא לא כמו פעם, אבל אין קיפאון והמחירים לא יורדים. רק בפרויקט בגילה למשל העלנו מחירים ארבע פעמים. הסיבה היא שאין מענה אמיתי לעלויות בנייה, היצע קרקעות וביורוקרטיה.

"מחיר למשתכן זה יפה, אבל משך הזמן להוצאת היתרי בנייה מתארך וגם המועד שבו נמסרים לנו המגרשים אחרי זכייה במכרז. אם בעבר קיבלנו את הקרקע תוך שלושה חודשים, היום זה יותר משנתיים, כמו בקרית גת למשל.

"מחיר למשתכן היא תוכנית שבחלק מהמקומות, כמו מודיעין וראש העין, היא באמת אטרקטיבית וחוסכת מאות אלפי שקלים, אבל בחלק מהמקומות לא.

"אז לחלק מהאנשים היא גורמת לשבת על הגדר, אבל חלק מהם עושה חשבון שהסיכוי לזכות קטן, וגם אם יזכה הוא יקבל את הדירה רק בעוד חמש שנים, ובמקומות כמו אשקלון למשל, גם אם ההנחה משקפת 200 אלף שקל, הדירה היא לא בדיוק בשכונה שהקונה רצה, או בבניין שהקונה רצה, או במפרט שהקונה רצה, ובתנאי תשלום מאוד קשיחים, לעומת פרויקטים פרטיים כמו שלנו שמציע תשלום של 20% במועד הרכישה ו-80% במסירת הדירה".

בני צדקיהו/ צילום: פלאש 90
 בני צדקיהו/ צילום: פלאש 90

אבי אברמוביץ' (56)

"את מס הרכישה המוגדל כבר החשבתי במחיר הדירה"

רכש דירה להשקעה בבאר יעקב

מחיר: 1.9 מיליון שקל

"בסופו של דבר, אפיקי השקעה שהם לא נדל"ן אינם משתלמים, ולכן החלטנו לקנות דירה להשקעה. אנחנו גרים בבית פרטי בראשון לציון, סמוך לכביש 431, וקנינו לפני חודשיים דירת 4 חדרים בבאר יעקב ב-1.9 מיליון שקל, בשכונה החדשה שנמצאת גם מאוד קרוב לכביש 431. אני לא חושש שלא אצליח להשכיר אותה, כי דירות 4 חדרים הן הדירות הכי מבוקשות וניתן לקבל עליהן שכר דירה של 5,000 שקל לחודש, כך שהתשואה היא סבירה (3% ברוטו). עד שהדירה תהיה מוכנה בעוד שנתיים התשתיות יהיו כבר מוכנות יותר מהיום, ויהיה קל יותר להשכיר אותה. אנחנו גם לא פוסלים שבעתיד, מאחר שהילדים שלנו כבר גדולים, נעבור בעצמנו לגור שם.

"השאלה היחידה היא האם המועצה המקומית אמידה מספיק כדי לעמוד בגידול היישוב, אבל גם לגבי זה אני לא דואג, כי לשכונה החדשה מגיעה אוכלוסיה חזקה שתיתן את הטון. נכון שהממשלה מנסה להכביד את המיסוי על המשקיעים, אז את מס הרכישה המוגדל של 8% כבר הבאתי בחשבון במחיר, ומס דירה שלישית כרגע מוקפא. אבל גם כשלא ידענו אם ייצא לפועל או לא, יש לי 2.5 דירות, שהחצי הוא דירת ירושה. לכן אני סבור שאני לא צריך להיחשב כבעל דירה שלישית, אבל אם רשות המסים תתעקש, אני אחלק אחרת את האחוזים בדירת הירושה עם בני המשפחה, או שאמכור דירה אחת".

לדברי אברהם שמש, מנהל השיווק של חברת קרדן שמכרה לו את הדירה: "לבאר יעקב ספציפית מגיעים רוכשים רבים מראשון לציון, שיש בה פרויקטים של מחיר למשתכן, גם זוגות צעירים, גם משקיעים, וגם משפרי דיור ומצמצמי דיור. נכון שרכישת דירות על ידי זוגות צעירים פחתה, אבל לא הפסיקה. גם למשקיעים עדיין אין אלטרנטיבה אחרת שמניבה להם תשואות טובות יותר. הרבה פעמים מרגישים ביקושים גבוהים להשקעה בדירות אחרי שמניה של חברה גדולה מתרסקת, ולכן הם ממש לא נעלמו מהשוק כמו שהאוצר טוען. חלק מהם קונה דירה על שם הילדים, כך שהם לא נספרים כמשקיעים".

אבי אברמוביץ/ צילום: איל יצהר
 אבי אברמוביץ/ צילום: איל יצהר

לא מחכים למחיר למשתכן

דורון כהן (28) עובד היי-טק, אשתו אחות בבית חולים שיבא

"לא באמת סמכנו על ההגרלה"

נשוי ללא ילדים

גרים אצל ההורים

רכשו דירה בתמ"א 38/1 בהרצליה

דירת 4 חדרים ב-2.03 מיליון שקל

"אנחנו נרשמנו לכל הגרלות מחיר למשתכן שהיו בגליל ים בהרצליה וברעננה, אבל במקביל חיפשנו דירה לקנייה בשוק החופשי כי לא באמת סמכנו על ההגרלה. בסוף קנינו דירה בפרויקט תמ"א 38 בהרצליה, ובדיעבד גם גילינו שלא זכינו בהגרלה.

"ידענו מראש שהסיכוי שנזכה בהגרלה הוא קטן, אבל שגם אם נזכה, הסיכוי שנבחר דירה לטעמנו הוא מאוד מאוד קטן, בגלל שבחירת הדירה נעשית בצורה של הגרלה, ושייתכן ואת כל הדירות שמתאימות לנו יבחרו כבר לפנינו, ויישארו לנו רק דירות שלא מתאימות לנו, כמו למשל דירות גדולות ויקרות.

"כל מה שהיה ידוע לנו בשלב הראשון זה רק מחיר למ"ר, אבל לא איזה דירה נקנה ובאיזה מחיר. גם אם היינו בוחרים דירה לטעמנו זה עדיין היה דירה לפני היתר בנייה, אז יש סיכוי שהכל ישתנה, וגם אם לא, אז עד שהיינו מקבלים את הדירה זה היה עוד חמש שנים.

"לכן, בסופו של דבר, ביולי קנינו דירה בפרויקט תמ"א 38 ברחוב סירקין במרכז העיר. הפרויקט נמצא בבנייה מתקדמת, ולכן נקבל את הדירה כבר בסוף חודש אפריל השנה. מאחר שאנחנו גרים אצל ההורים שלי, כדי לחסוך כסף לדירה ולא לשלם שכירות, חשוב לנו גם שמועד מסירת הדירה יהיה בזמן סביר, מה שלא היה במחיר למשתכן. קניית דירה היא צעד מאוד מורכב לכן למרות שאין לנו עדיין ילדים, היה לנו חשוב לקנות דירת 4 חדרים, כי דירת 3 חדרים היא דירה לטווח מאוד קצר".

אריאל כהן, מנהל השיווק של אורבן נדל"ן שמקימה את הפרויקט: "נכון שיש פחות ביקוש, אבל שוחים גם כשיש פחות סחורה, באור עקיבא ובכרמיאל היו לפני שלוש-ארבע שנים מאות דירות למכירה, והיום נותרו עשרות בודדות. מחיר למשתכן היא תוכנית טובה במקומות מסוימים אבל באזורי ביקוש כמו ראשון לציון או הרצליה, מחיר למשתכן הוא לא באמת שחקן. 15 אלף נרשמים על 200 דירות? מי שבהרצליה לא מעניין אותו מחיר למשתכן בקרית מוצקין".

דורון כהן / צילום: איל יצהר
 דורון כהן / צילום: איל יצהר

גבי מכלוף (30)

"עד שלא אראה שגרים ושמרוצים במחיר למשתכן, אני לא אאמין"

נשוי+1

עובד בחברת חשמל

רכשו דירה חדשה בשדרות

מחיר: מיליון שקל

"נרשמנו לתוכנית מחיר למשתכן, ואנחנו זכאי סדרה א' עם סיכויים גבוהים יותר לזכות בדירה. רק שרצינו לזכות בדירה באזור אשקלון ובסוף זכינו בדירה בראש העין.

"חוץ מעניין המיקום, זה גם די חתול בשק. אני רק יודע שזכיתי בראש העין. לא איזו דירה, כמה מ"ר, וגם לא כמה שנים זה ייקח. בינתיים שכירות באשקלון זה 4,000 שקל לחודש, ואם צריך לחכות חמש שנים לדירה זה עוד 250 אלף שקל.

"בסוף קניתי דירה על הנייר בשדרות, 10 דקות מאשקלון, מחברת דמרי בשטח 110 מ"ר עם מרפסות 52 מ"ר, במיליון שקל. היא תהיה מוכנה עוד שנה וחצי. במחיר למשתכן אף אחד לא יכול היה להבטיח שאזכה בדירה באשקלון.

"כשעוד דיברו על מע"מ אפס בשנת 2014 כמעט קניתי דירה באשקלון ב-800 אלף שקל, אבל חשבתי שתהיה הנחה של מע"מ אפס. חיכינו עד שהתוכנית התבטלה, ואז מחירי הדירות קפצו והיום אותה דירה באשקלון כבר שווה 1.35 מיליון שקל. אני כבר לא מאמין לממשלה. עד שלא אראה בעיניים בנאדם שגר בדירה של מחיר למשתכן והוא מרוצה, אני לא אאמין. בינתיים אני רק שומע שיש בעיות לקבל משכנתא".

לדברי עמוס דבוש, מנהל השיווק של חברת י. ח דמרי, "תוכנית מחיר למשתכן נותנת לאוכלוסיה ספציפית זכות לקנות במקומות מסוימים דירה לא ידועה, במחיר לא ידוע, ומאחר וההנחות באזור המרכז גדולות בהרבה מאזור הפריפריה, הזכאים מתמודדים הרבה יותר על דירות באזור המרכז.

"מדובר בחוסר שיוויון מוחלט ולא מוצדק. למה הנחה בראשון לציון היא חצי מיליון שקל ובשדרות היא רק 100 אלף שקל?

"עם זאת, הרבה מהזכאים מבינים שמשך הזמן עד למסירת דירות, דורש מהם לשלם במקביל גם משכנתא וגם שכירות, באופן שלא מצדיק כלכלית את מימוש הזכייה, ולכן קונים דירה לא במחיר למשתכן. במודיעין למשל, קבלנים זכו במכרזי מחיר למשתכן כבר לפני שמונה חודשים, והפיתוח עוד לא התחיל. ההגרלה הראשונה כבר היתה לזכאים, אבל המגרשים יימסרו לקבלנים רק עוד שנתיים, מה שאומר שבמקרה הטוב הדירות יימסרו שש שנים אחרי הזכייה.

"אז עכשיו האוצר התחכם ואמר שבמקום התחייבות לא למכור את הדירה חמש שנים מיום קבלת המפתח, המגבלה תחול שבע שנים מיום הזכייה בהגרלה. במודיעין, יכול להיות מצב שזכאים לא יגורו בדירה יום אחד וימכרו אותה, כי היא תהיה מוכנה רק עוד שבע שנים".

גבי מכלוף / צילום: צפריר אביוב
 גבי מכלוף / צילום: צפריר אביוב

"לא צריך את מחיר למשתכן מעל מיליון שקל"

מאיר מור יוסף (40)

נשוי+2

גר בקרית ביאליק

רכש דירה בעכו ב-1.07 מיליון שקל

"אני גר בקרית ביאליק בשכירות ולמרות שאני אולי זכאי לקנות דירה במחיר למשתכן, המחירים בקריות הם כאלה שאני לא צריך את התוכנית. חברים שלי שזכו בדירות מחיר למשתכן בקריות ויתרו על הזכייה כי הם שילמו יותר מ-1.2 מיליון שקל. מחיר למשתכן היתה תוכנית טובה אם היתה מבטיחה דירות ב-700 או 800 אלף שקל, אבל אם הדירה חוצה את המיליון שקל, למה אני צריך את מחיר למשתכן?

"לפני שנה קניתי דירה חדשה בקומה 20 במגדל חדש מחברת אפגד בעכו ב-1.07 מיליון שקל, כשהבניין כבר עמד ולפני חודש קיבלתי מפתח והשכרתי אותה ב-4,000 שקל (תשואה ברוטו של 4.5%). קניתי את הדירה האחרונה שנותרה בפרויקט מלבד הפנטהאוז.

"העצה שלי היא לא לחכות עם קניית דירה, בטח אם ההנחות שמציעה הממשלה הן לא באמת הנחות. למדתי שככל שחיכיתי התבדיתי וגיליתי שאני משלם יותר. על הדירה שקניתי לפני שנה ב-1.07 מיליון שקל, הייתי משלם 870 אלף שקל אם הייתי קונה אותה לפני שלוש שנים".

יעל הניג-דקל, סמנכ"לית השיווק ומבעלי אפגד: "עבור אנשים שמעוניינים לרכוש דירה בפריפריה, פערי המחירים בין מחירי השוק למחיר למשתכן לא משמעותיים כמו באזורי ביקוש, כך שהם יעדיפו לא לחכות ארבע-חמש שנים לדירה.

"אנשים רוצים שליטה על הבחירות שלהם ורוצים לדעת מה בדיוק מקבלים עבור הכסף שלהם. לגבי המשקיעים, אי אפשר להגיד שהמגמה השתנתה לחלוטין ושהם נעלמו. יש אמנם האטה קלה אבל עדיין אנשים ממשיכים לרכוש דירות להשקעה. בשלושת החודשים האחרונים, מתוך שמונה עסקאות אחרונות שעשינו בצפון, ארבע היו להשקעה".

מאיר מור יוסף  / צילום: פאול אורלייב
 מאיר מור יוסף / צילום: פאול אורלייב

נופר בלילי (30) עובדת במחלקת החינוך בעיריית רחובות

"השכירות עד שהדירה תהיה מוכנה יכולה להגיע ל-200 אלף שקל"

נשואה+2

גרים ברחובות אצל ההורים

רכשו דירה ראשונה בשכונת אגמים באשקלון

4 חדרים ב-1.37 מיליון שקל

"אנחנו גרים היום אצל ההורים ברחובות, ורוצים לקנות דירה חדשה בשכונה חדשה, אבל התקציב שלנו לא מאפשר לקנות דירה כזאת ברחובות. נרשמנו להגרלות מחיר למשתכן בכמה מקומות אבל כאלה שבחיים לא הייתי עוברת לגור בהם כמו באר שבע או ראש העין, וגם נחשבנו לזכאי סדרה ב', שלא ברור איזה פרויקטים ייפתחו עבורם.

"לכן החלטנו לא לחכות עוד ולא להתמהמה, ולפני חודשיים קנינו דירת 4 חדרים בבניין של חמש קומות בפרויקט של חברת אביסרור בשכונת אגמים באשקלון ב-1.37 מיליון שקל. כבר התחילו לצקת יסודות והפרויקט יהיה מוכן בעוד שנה וחצי.

אבל החלטתם לוותר על זכייה בדירה מסובסדת. לוותר על הנחה של מאות אלפי שקלים.

"האבסורד הוא שגם אם היינו זוכים בהגרלה לא היינו יודעים איפה בדיוק, כמה חדרים, באיזו קומה, וצריך לחכות באי ודאות, כך שבסוף לא בטוח שהאזור יהיה אזור שאנחנו רוצים, ודירה שמתאימה, כי 3 חדרים למשל לא מתאימה לנו, וקומה גבוהה גם לא מתאימה כי יש לי פחד גבהים.

"גם אם היינו זוכים בדירה שאנחנו כן רוצים לגור בה, זה כבר לא ישתלם כלכלית, כי זמן ההמתנה לקבלת מפתח הוא חמש שנים, ושכירות בתקופה הזאת יכולה להגיע גם ל-200 אלף שקל.

"לעומת זאת, אם קונים דירה על הנייר מקבלן, גם מקבלים הנחה מסוימת ועליית ערך אחרי שהבנייה מסתיימת.

"הסיבה לכך שנרשמנו להגרלות של מחיר למשתכן היא בגלל שעשו הרבה רעש בתקשורת, ואמרו שמי שקונה בשוק החופשי הוא פראייר.

"אבל מי שנכנס לעומק הדברים, מבין שזה הפוך. אנחנו נשואים כבר שש שנים ורוצים כבר להתמקם בדירה משלנו לא רחוק מהמשפחה, ואני לא מוכנה להתפשר על דירת החלומות שלי, על מספר החדרים, הקומה והמפרט. בשביל זה אנחנו גרים אצל ההורים כדי לחסוך למשהו שאנחנו רוצים ולא כדי לגור איפה שאמרו לנו".

"כל המאמצים לעצור את הזוגות הצעירים מלרכוש דירות עלו בתוהו", אומר אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו, ויו"ר ארגון הקבלנים בנגב.

"הרבה זוגות צעירים השכילו להבין כי פרויקט מחיר למשתכן מבורך ככל שיהיה מצריך המתנה של חמש-שש שנים לכל הפחות עד שיוכלו להיכנס לדירה. זאת, לצד פשרות נוספות מכיוון שהרבה פעמים הפרויקטים המוצעים מציגים דירות הבנויות בסטנדרט נמוך יותר. בשקלול הכולל, אם מסתכלים בצורה מושכלת על ההטבה הניתנת לעומת משך הזמן הארוך, עלויות שכר דירה של מאות אלפי שקלים עד לקבלת הדירה, הריביות הנלוות והוצאות המימון לאורך כל שנות ההמתנה עד לקבלת המפתחות, ההנחה מתבטלת כליל.

"תוכנית מחיר למשתכן אמורה לסייע לפתרון מגורים, אך המצב שונה באזור הדרום ובפריפריה.

"להערכתנו זוגות צעירים שיזכו בהגרלות באזור הנגב, לא בהכרח יעברו לגור באזור, אלא ישכירו את הדירות, מה שיגרום לנזק אדיר לאזור. הטבה נכונה יותר של הממשלה לזוגות צעירים שיעברו להתגורר באזור הדרום היתה מענק התאקלמות למשפחות בגובה 300-400 אלף שקל".

נופר בלילי   / צילום: אמיר מאירי
 נופר בלילי / צילום: אמיר מאירי