חוק חובת המכירה בספורט יהיה תקף 15 חודשים לאחר אישורו

החוק שנידון בוועדת הכלכלה ספג פגיעה נוספת, כשאל חברי הכנסת של הליכוד שפועלים לכרסם בו, הצטרפו היום גם ח"כים מהרשימה המשותפת ■ החוק ייכנס לתוקף רק בסביבות פברואר-מארס 2019, למרות התנגדות הדרגים המקצועיים באוצר, בתקשורת וברשות ההגבלים

סרחיו ראמוס עם כריסטיאנו רונאלדו, ריאל מדריד / צלם: רויטרס
סרחיו ראמוס עם כריסטיאנו רונאלדו, ריאל מדריד / צלם: רויטרס

מסכת הייסורים והתלאות שעובר חוק "חובת המכירה" בספורט רשמה היום שלב נוסף. אחרי שכנפיו של החוק - שנועד להוזיל או לפחות להסדיר את תחום זכויות שידורי הספורט שהעלויות בו זינקו בשנים האחרונות - קוצצו שוב ושוב בחודשים האחרונים שבמהלכם לא הצליחה ועדת הכלכלה של הכנסת לאשר אותו לקראת קריאה שנייה ושלישית, בדיון שנערך היום בוועדה הגיעה גזירה נוספת: גם לאחר שהחוק יעבור באופן סופי, ככל הנראה בנובמבר הקרוב, יצטרכו לחלוף לא פחות מ-15 חודשים עד שמה שנקבע בו ייכנס לתוקף.

אחרי שכבר התרגלנו לעובדה שחברי הכנסת מהליכוד פועלים כדי לכרסם בחוק שבמקור כבר אושר על ידי הממשלה ועל ידי הכנסת במסגרת חוק ההסדרים האחרון (והוא אף מבוסס על המלצות ועדת פילבר, שמונה לתפקידו על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו), היום הגיעו לעזרתם גם חברי כנסת מהרשימה המשותפת, בהובלתו של ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא. אלה פעלו יחד כדי להעביר במהירות, בשלב מוקדם יחסית של הישיבה, את הקביעה כי יישומו של החוק ייכנס לתוקף רק 15 חודשים לאחר שהוא יאושר סופית במליאה ויפורסם ברשימות. כלומר, בסביבות פברואר או מארס 2019. זאת, למרות שממילא כבר במקור החוק לא נועד לחול רטרואקטיבית על הסכמים קיימים, ולמרות התנגדותם של הדרגים המקצועיים במשרדי האוצר והתקשורת, והממונה על ההגבלים, למהלך הזה.

כאמור, החוק עצמו עבר כבר ממילא לא מעט שינויים שהקהו את עוקצו, והוא אינו כולל עוד חובת מכירה של מפעלי ספורט אלא רק של ערוצים. גם חובת המכירה הזאת בנויה על מנגנון מורכב בהרבה מכפי שדובר עליו בתחילה. הצדדים, שכוללים את הפלטפורמות (הוט, yes, סלקום ופרטנר) ואת בעלי הערוצים (RGE, צ'רלטון ו-וואן), צריכים לנהל ביניהם משא ומתן שימשך חודשיים וחצי, כשאם זה לא יעלה יפה הם יוכלו לבחור מומחה בלתי תלוי שיכריע בתוך חודש מהו המחיר הראוי לערוץ.

אם הצדדים לא יסכימו על זהות המומחה הם יוכלו לפנות למועצת הכבלים והלוויין שתמנה מומחה מטעמה. המחיר שיקבע המומחה יהיה סופי ובעלי הערוץ יהיו מחויבים למכור אותו לפלטפורמה בהתאם למה שנקבע. הם אמנם יוכלו לערער לבית המשפט על פגמים מהותיים בהליך אם ימצאו כאלה לדעתם, אך גם במקרה כזה הערוץ יתחיל להיות משודר בפלטפורמה באופן מיידי, ואם יהיה צורך בהמשך הצדדים יתקזזו ביניהם.

מנגד, בעלי הפלטפורמות יוכלו להחליט כי לאור המחיר שנקבע על ידי המומחה הם אינם מעוניינים לרכוש את הערוץ. במקרה כזה, הם לא יוכלו לשדר את הערוץ ולנהל מו"מ מחודש על רכישתו למשך שנה, והעלות המלאה של הבוררות תושת עליהם.

למרות ההתקדמות המשמעותית - שכאמור לא ממש מיטיבה עם הרעיון המקורי שעומד מאחורי החוק ועם הצרכנים - גם היום לא סיימה ועדת הכלכלה את עבודתה, ונותר לה לדון ולאשר מספר מצומצם יחסית של סעיפים, ובהם נושא הסנקציות על מפרי החוק והסמכויות שיוענקו למועצת הכבלים והלוויין. אלה ידונו עם פתיחת כנס החורף של הכנסת, בסוף אוקטובר.

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, אמר היום כי "החוק אמנם יסדיר את השוק רק בעתיד, אולם השחקנים יכינו את עצמם למשא ומתן העתידי תוך שהם מבינים שהחוק יחול עליהם". הוא הוסיף כי "השאלה הגדולה היא האם הצעת החוק תביא לשינוי דרמטי במחירים והתשובה היא ככל הנראה שלא... כנראה שצריך לבצע שינוי הרבה יותר גדול".