התקלה בתמר מעצימה את החשיבות של פיתוח מאגרים נוספים

אף שהתקלה שנתגלתה בשבוע שעבר זניחה מבחינה כלכלית לשותפויות תמר, היא בעלת משמעות דרמטית עבור משק האנרגיה הישראלי

במהלך עבודות יזומות ומתוכננות לשדרוג ושיפור פלטפורמת קידוח הגז במאגר תמר, שהתחילו בשבוע שעבר, נתגלתה תקלה בצינור מערכת האוורור של האסדה, שהובילה לעצירה מוחלטת של אספקת הגז הטבעי למשק.

אנו מעריכים את הקיטון הכולל בתפוקת הגז הטבעי של תמר במהלך הרבעון השלישי של השנה בהיקף זניח של כ-0.2 BCM) BCM - מיליארד מטר מעוקב) - כ-0.1 BCM מעבר לקיטון שהיה צפוי בעקבות עבודות השדרוג היזומות של המאגר. עם זאת, עצירת אספקת הגז הטבעי למשק מובילה את צרכני הגז הטבעי לצרוך דלקים חלופיים, כמו פחם, סולר וגז טבעי נוזלי (LNG), שמובילים לגידול משמעותי בזיהום.

תקלה זו, גם אם היא זניחה לשותפויות תמר, מוכיחה את חשיבותו של מתווה הגז, שבעקבותיו צפוי פיתוחם של מאגרי גז נוספים, כמו לוויתן, כריש ותנין, ללא תלות בצנרת ובמערכת ההולכה של תמר, שיבטיחו יתרות וביטחון אנרגטי למשק הישראלי החל בשנת 2020.

התקלה: סדק בצינור מערכת האוורור

בדוחות הכספיים של שותפויות תמר לרבעון השני, שפורסמו במהלך אוגוסט, עדכנו השותפים כי בספטמבר-אוקטובר מתוכננות עבודות לצורך שדרוג ושיפור פלטפורמת מאגר תמר. עבודות אלה היו צפויות לכלול הוספת מבנים והחלפת שסתומי הניתוק הראשיים בפלטפורמה בשסתומים חדשים מסוג שונה, לצורך שיפור תפקודם.

באשר לאספקת הגז הטבעי בתקופת השדרוג, על פי הדיווח המקורי, התכנון היה להזרים גז טבעי משדה תמר לפלטפורמת ההפקה באמצעות צינור אחד בלבד מתוך שניים, המחברים את הבארות לפלטפורמה, ובהיקף של מחצית קיבולת ההפקה המקסימלית.

במהלך עבודות השדרוג נתגלתה תקלה בצינור מערכת האוורור של האסדה, שהובילה לעצירה מוחלטת של אספקת הגז הטבעי. בראש השנה דיווחו לראשונה במשרד האנרגיה כי הצפי לתיקון התקלה הוא כ-48 שעות. בפועל, אנו יודעים כיום כי התיקון נמשך יותר מ-48 שעות והשלמת העבודות צפויה במהלך השבוע הקרוב.

נציין כי צנרת האוורור אינה מהווה חלק ממערך הטיפול השוטף בגז והזרמתו לחוף, והיא משמשת, לפי הצורך, לשחרור כמויות מוגבלות של גז טבעי מהאסדה בעתות שגרה או הפרעה בתהליך - ולכן צינור נוסף ממאגר תמר למתקן הקבלה בחוף לא היה פותר את הבעיה שנתגלתה, והפסקת ההפקה הייתה מתרחשת בכל אופן.

הקיטון המתוכנן לעומת המצב בפועל

מה היה צפוי להיות הקיטון בתפוקה לאור השדרוג הבסיסי שעליו דווח? על פי החישוב הבסיסי, הפקה רגילה למשך כשבוע אמורה להסתכם בכ-0.2 BCM - כך שירידה למחצית מהתפוקה (שימוש בצינור אחד מתוך שניים) היתה צפויה להסתכם לכ-0.1 BCM. עצירה מוחלטת של הפקת הגז בשל התקלה הובילה לירידה של כ-0.1 BCM (מעבר למתוכנן), ולצפי כולל לירידה של כ-0.2 BCM בתפוקות, בהנחה שהתקלה תטופל בלוחות הזמנים שעליהם דיווחו שותפויות תמר, והפקת הגז תחזור לסדרה במהלך השבוע הקרוב.

במצב האופטימלי, ללא התקלה והשיפוץ, היינו מצפים ברבעון השלישי של השנה - הנחשב לרבעון החזק ביותר מבחינת הביקוש לגז טבעי במשק - לביקושים של כ-2.5 BCM. עצירת אספקת הגז כעת צפויה להוביל, להערכתנו, להפקה בפועל של כ-2.3 BCM ברבעון.

ישראמקו ודלק קידוחים, השותפות ברישיונות של מאגר הגז תמר, דיווחו על פגיעה של כ-5 מיליון דולר וכ-3.5 מיליון דולר, בהתאמה, בהכנסותיהן נטו. הפגיעה מיוחסת לפער שבין עצירה מוחלטת של הפקת הגז מהמאגר בתקופת תיקון התקלה לבין ההפקה החלקית שהיתה צפויה טרם התקלה שנתגלתה. ביחס למצב האופטימלי, סביר שאובדן ההכנסות נטו יסתכם בכ-10 מיליון דולר וכ-7 מיליון דולר, בהתאמה - פגיעה זניחה יחסית, בהתחשב בכך שההכנסות נטו של ישראמקו ודלק קידוחים ברבעון השני הסתכמו ב-112.7 מיליון דולר ו-123.8 מיליון דולר, בהתאמה.

לצרכן הביתי אין תחליף לגז הטבעי

כתוצאה מהפסקת אספקת הגז הטבעי למשק, חתם שר האנרגיה, יובל שטייניץ, על הוראות לניהול משק הגז הטבעי בשעות חירום - הוראות הקובעות את הקצאת הגז הטבעי בין הצרכנים השונים. על פי התקנות, כדי למנוע פגיעה בתפקוד הסדיר של המשק, רשאי שר האנרגיה לקבוע את כמויות הקצאת הגז הטבעי הנוזלי (LNG, ולא זה המופק ממאגר תמר) בין כלל הצרכנים.

בראש הרשימה נמצאים צרכנים ביתיים בדימונה, ואחריהם מפעלי תעשייה שחוברו לגז הטבעי. ההסבר לכך פשוט: לצרכנים הביתיים אין תחליף לגז הטבעי המשמש אותם ברמה יומיומית, ובין מפעלי התעשייה ניתנה קדימות לאלה המזהמים יותר, כדי למנוע רמות זיהום חריגות עקב מעבר לדלקים אחרים. בפועל, כמות הגז הטבעי הנוזלי נמוכה, ולכן סביר להניח שצרכן שלא ירצה לקצץ בתפוקותיו - ייאלץ להשתמש בדלקים חלופיים.

שימוש כזה צפוי להיות מזהם ויקר יותר. מאגר תמר משמש מקור הגז הטבעי היחידי למשק מאז מארס 2013. לעתים מבצעת חברת החשמל שימוש נקודתי ומועט בגז טבעי נוזלי, שמגיע לחופי ישראל באניות ייעודיות, המתחברות למצוף שנמצא אל מול חופי חדרה. לכן, לאור עצירת אספקת הגז הטבעי מתמר, ומגבלת כמות ה-LNG במכליות, על צרכני הגז הטבעי לעבור לצרוך דלקים חלופיים, ואלה יקרים יותר ואף מזהמים יותר מגז טבעי.

כך למשל, מוערך כי לצורך ייצור חשמל מגז טבעי, הקטינה חברת החשמל את השימוש בגז טבעי ל-15%, לעומת כ-50% במהלך עסקים תקין. על חשבון הגז הטבעי, גדל השימוש בפחם ובסולר, שנחשבים לדלקים מזהמים מאוד ביחס לגז הטבעי. יתרה מכך, מדיווח של חברת החשמל לבורסה עולה כי עלותם של הדלקים החלופיים גבוהה משמעותית ממחיר הגז הטבעי המסופק ממאגר תמר.

- האם מתווה הגז היה פותר בעיות?

המקרה הזה מוכיח את חשיבותו הרבה של מתווה הגז. בתשובה לשאלה האם מתווה הגז מטפל בנושא של יתירות אספקת הגז הטבעי למשק, התשובה היא חד-משמעית - כן. הסיבה העיקרית לכך היא שמתווה הגז הוא זה שהניע את המהלך לפיתוח מאגר לוויתן (תוך קביעת לוחות זמנים לשותפים) ואת המהלך למכירת מאגרי כריש ותנין לצד ג' (אנרג'יאן היוונית, במקרה זה) - ובכך הוביל גם לפיתוחם.

בפועל, בשנים הקרובות המשק הישראלי אינו צפוי להיות תלוי עוד במאגר גז יחיד, ובצינור יחיד שמוביל את הגז לחופי המדינה. פיתוח מאגר לוויתן ומאגרי כריש ותנין, שיהיו בעלי מערכת הפקה בלתי תלויה בזו של תמר, יאפשר לשוק יתירות ויכולת גיבוי אמיתית, שתמנע ממצבים כאלה להתרחש בעתיד. כפי שציינו קודם, במקרה זה, צינור נוסף מפלטפורמת תמר אל החוף לא היה פותר את הבעיה.

בשורה התחתונה, התקלה הזו, גם אם היא זניחה מבחינה כלכלית לשותפויות תמר, היא בבחינת דרמה גדולה עבור משק האנרגיה הישראלי, כשהיא מעצימה את חשיבות השימוש בגז הטבעי במשק.

שריפת דלקים עקב עצירת אספקת הגז פוגעת מבחינה כלכלית במפעלים התעשייתיים, ביצרני החשמל הפרטיים ובחברת החשמל, שנאלצים להשתמש בדלקים יקרים באופן משמעותי ביחס לגז הטבעי. יתרה מכך, השימוש בדלקים החלופיים, כמו סולר, פחם ומזוט, מוביל לעלייה בזיהום האוויר ולפגיעות סביבתיות.

אפשר להתנחם בעובדה שבשנת 2020 בעיית היתירות במשק הגז צפויה להיפתר הודות למתווה הגז, עם השלמת פיתוחו של מאגר תמר וחיבורו לחוף במערכת צינורות, שאינה קשורה למערכת ההפקה של המאגר, ובשלב מאוחר יותר חיבורם של מאגרי כריש ותנין. אלה יספקו ביטחון אנרגטי למדינה וגידול משמעותי באמינות אספקת הגז לישראל.

■ הכותב הוא אנליסט אנרגיה, אגרוכימיה ותעשייה בלידר שוקי הון. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק.

תמהיל הדלקים
 תמהיל הדלקים