"ייצור חשמל ע"י אנרגיות מתחדשות מפגר אחר יעדי הממשלה"

בבנק ישראל מטיחים ביקורת על ניהול משק האנרגיה בישראל: "הפיגור נבע מיעדים בלתי ריאליים, אסדרה מכבידה ודחייה בעקבות הירידה התלולה של עלות הייצור" ■ עם זאת, בבנק ישראל מציינים כי פיגור זה חסך למשק כ-10% מההוצאות על חשמל

עמודי חשמל / צילום: איל יצהר
עמודי חשמל / צילום: איל יצהר

"ייצור החשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות מפגר במידה רבה אחרי יעדי הממשלה, זאת לאחר שגם בעשור הקודם נוצר פיגור" - כך קובע בנק ישראל בניתוח התפתחות משק החשמל שהתפרסם היום (ד').

עם זאת, מציינים בבנק ישראל כי פיגור זה חסך למשק כ-10% מההוצאות על חשמל, זאת משום שמחירי הייצור באמצעות אנרגיות מתחדשות ירדו משמעותית.

בבנק ישראל מטיחים ביקורת על ניהול משק האנרגיה בישראל: "הפיגור נבע מיעדים בלתי ריאליים, אסדרה מכבידה ודחייה בעקבות הירידה התלולה של עלות הייצור", נכתב בסקירה. "היעדר תכנון לטווח הארוך, בפרט של הרשת להולכת החשמל, יוצר את החסם העתידי המרכזי לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות ומהווה כבר עתה חסם אפקטיבי להרחבת השימוש בהן".

עוד נכתב כי "החלטת הממשלה לקדם את ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות התקבלה ממוטיבציה סביבתית, תוך נכונות לשאת בעלותה הכלכלית. בפירוט, בשני העשורים האחרונים חתמו מדינות רבות על הסכמים לצמצם את הפליטה של גזי החממה במטרה להשיג יעדים בתחום האקלים, וטכנולוגיות לייצור חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות מסייעות להשגתם. היות שישראל מחויבת להסכמים הבין-לאומיים אימצו ממשלותיה יעדים לפליטת גזי חממה, ומאלה נגזרו יעדים לייצור חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות".

על פי נתוני בנק ישראל, ב-2014 רק כ-1.5% מהחשמל יוצר מאנרגיות מתחדשות, בעוד יעד המדינה עמד על 5%. למרות שקצב הגידול של ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות עולה, בבנק ישראל סקפטיים לגבי יכולת המשק להגיע ליעד של שנת 2020 - 10% מהייצור.

כדי לקדם את ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות בבנק ישראל מאמינים כי יש צורך בבחינת בכדאיות כלכלית, אסדרה נאותה, תכנון נכון ותשתיות מתאימות. "העלייה בכדאיות הכלכלית והשיפור באסדרה הביאו לכך שהייצור התרחב בשנים האחרונות. הטכנולוגיה הפוטו-וולטאית, תחום שבו ישראל נהנית מיתרון יחסי בזכות האקלים, מצליחה לאחרונה להתחרות באלטרנטיבות, ובמקביל הוסרו רבים מהחסמים שמנעו את התפתחותה. גם מחירם הנמוך של הקולטים והרווח המובטח ליזמים מסירים ככל הנראה חסם למימוש המכסות שהממשלה הקצתה".

באשר לאנרגיית הרוח, כלכלני הבנק מציינים כי קיימים עוד חסמי אסדרה, והסרתם תאפשר לפתח את תעשיית הייצור מאנרגיה זו.

לבסוף, בבנק ישראל מזכירים את אחת הבעיות המרכזיות של משק החשמל בישראל - מערכת ההולכה: "את האתגר המרכזי מציבה עתה מערכת הולכת החשמל במשק - בלא השקעה לטווח ארוך היא עלולה לבלום את המשך הפיתוח של ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות ואת העמידה ביעדי הממשלה בתחום זה".