עתירה: "המינויים הפוליטיים סותרים את כללי המשפט המינהלי"

התנועה לטוהר המידות עתרה לבג"ץ נגד ממשלת ישראל, רה"מ נתניהו וועדת שירות המדינה, וביקשה להוציא צו ביניים המבטל את החלטת הממשלה אתמול לשנות את אופן איוש התפקידים הבכירים בשירות המדינה

עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת, באמצעות התנועה לטוהר המידות, הגישו הבוקר (ב') עתירה לבג"ץ נגד ממשלת ישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו וועדת שירות המדינה אשר בנציבות שירות המדינה, בבקשה להוציא צו ביניים לביטול החלטת הממשלה אתמול לשנות את אופן איוש התפקידים הבכירים בשירות המדינה.

בעתירה מובאים הפניות לחוות-הדעת של נציב שירות המדינה הקודם, משה דיין, בה הוא התנגד לשינוי הגדרת תפקיד משנה למנכ"ל במשרדי הממשלה; לדוח מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, עם הביקורת הנרחבת על פועלה של ועדת השירות בנציבות שירות המדינה המעניקה פטורים רבים מדי ממכרזים; לחוות-הדעת המשפטיות של עו"ד לאה רקובר, היועצת המשפטית של משרד המשפטים; ולהתנגדותו של ממלא-מקום נציב שירות המדינה, אהוד פרוואר. 

"מדובר בשינוי דרמטי מתוך מטרה להרחיב את הפוליטיזציה ואת תופעת המינויים הפוליטיים", נכתב בעתירה. "בקשת התנועה לטוהר המידות מבג"ץ היא להוציא צו ביניים שיקפיא את יישומה של החלטת הממשלה עד להכרעה בעתירה, ולא יאפשר למנות מינויים פוליטיים בתפקידי משנים למנכ"לים כבר עכשיו". 

לדברי עו"ד יועז, התנועה לטוהר המידות היא עמותה חדשה, שהתאגדה בספטמבר 2017 ומשמשת כוח משימה משפטי בתחום המאבק בשחיתות השלטונית ולמען מינהל תקין, טוהר המידות של נבחרי ציבור ונושאי משרות ציבוריות, שלטון החוק וזכויות אדם.

בלשון ההודעה על העתירה נכתב כי "בעתירה מובהר כי ממשלת ישראל הנוכחית פועלת כדי להאיץ ולהרחיב את תהליך הפוליטיזציה של השירות הציבורי בישראל. החלטת הממשלה, המרחיבה את האפשרות למנות מינויים פוליטיים לתפקידים בכירים בשירות הציבורי, רומסת את עקרונות היסוד של השירות הציבורי בישראל, שחרט על דגלו מקצועיות וא-פוליטיות כיאה למשרתי ציבור.

"העתירה אינה מתארת רק 'מדיניות גרועה' של הממשלה, אלא ממחישה כי ההחלטה מהווה הפרה של כללי משפט, כללים שנוצקו בידי בג"ץ לאורך שנים רבות והמהווים יסוד ותשתית למשפט המינהלי הישראלי. מינויים פוליטיים סותרים את כללי המשפט המינהלי בישראל, והם עשויים אף להוות עבירה פלילית של מרמה והפרת אמונים. החלטת הממשלה  איננה יכולה לדור בכפיפה אחת עם הוראות חוק שירות הציבור (מינויים) ועם פסיקתו העקבית של בית המשפט העליון".