נפתחה הרשמה להגרלה לשכירות מוזלת ב-50 דירות בת"א

מדובר ב-50 דירות ב-3 פרויקטים שונים ברחבי העיר ■ תנאי הסף להגרלה: תושבות בת"א-יפו במשך 5 שנים ברציפות לפחות, גיל שאינו עולה על 45 והיעדר בעלות על דירה ■ כמו כן, על המועמדים להיות בעלי הכנסה המדורגת בעשירונים ראשון עד שביעי • מגורים משותפים - האם זה פתרון למצוקת הדיור?

גני שפירא: הדמיות: מילבאואר אדריכלים, צילום: שי אפשטיין
גני שפירא: הדמיות: מילבאואר אדריכלים, צילום: שי אפשטיין

החלה ההרשמה להגרלה שתאפשר ל-50 ברי-מזל לשכור דירה במחיר מוזל בעיר תל-אביב-יפו. מדובר ב-50 דירות ב-3 פרויקטים שונים ברחבי העיר.

נזכיר כי מדובר בהגרלה המיועדת רק לתושבי העיר (במהלך 5 השנים האחרונות ברציפות), ובניגוד לזכאות של המדינה בפרויקטים להשכרה וגם במחיר למשתכן, תנאי הסף לדיור בר-השגה בתל-אביב כוללים גם קריטריונים של מיצוי כושר השתכרות וגם מבחן הכנסה.

ההרשמה שנפתחה היום (א') תיסגר ב-28 לנובמבר, כאשר ההגרלה עצמה צפויה להיערך על-ידי העירייה ב-12 בדצמבר. על-פי נתוני עיריית תל-אביב-יפו, אכלוס הדירות בכל הפרויקטים שנפתחו להרשמה צפוי במחצית הראשונה של 2018.

כאמור, מדובר ב-50 דירות ב-3 פרויקטים פרטיים הכוללים מספר דירות להשכרה. פרויקט ראשון הוא פרוקט מידטאון שנבנה ימים אלה על ציר מנחם בגין בעיר (מנחם בגין מספר 144), בו יעמדו להשכרה 34 דירות בנות 3 חדרים. עלות שכירות חודשית בפרויקט תעמוד על בין 4,900 שקל לחודש ל-5,300 שקל לחודש, כאשר סכום זה נקבע על-ידי העירייה כ-25% כולל מע"מ מחציון הכנסה כספית ברוטו למשק-בית של עשירון שביעי, בהתאם לנתונים העדכניים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

נזכיר כי הדירות בפרויקט מידטאון נרכשו בתחילת השנה על-ידי קרן הריט מגוריט בעבור 71.4 מיליון שקל. על-פי העסקה שביצעה הקרן, מדובר ב-34 דירות הממוקמות בין הקומה השישית במגדל לקומה ה-11. עוד על-פי דיווח העסקה על-ידי הקרן, הדירות יושכרו לזכאי העירייה במשך 10 שנים, ולאחר מכן תוכל הקרן להשכיר הדירות בשוק החופשי או למכור אותן.

פרויקט נוסף ממוקם ברחוב יסוד המעלה (מספר 33-35), בשכונת נווה שאנן, שם תתייחס ההגרלה לשכירת 11 דירות בנות 2 ו-3 חדרים. על-פי נתוני העירייה, השכירות החודשית בפרויקט תעמוד על 3,100 שקל לדירת 2 חדרים ו-3,500 שקל לחודש לדירת 3 חדרים.

הפרויקט השלישי היא פרויקט גני שפירא, פרויקט שהוקם בשנת 2013 באמצעות חברת "עזרה וביצרון" ובמימון עיריית תל-אביב-יפו באופן ייעודי לדיור בר-השגה. ההגרלה שנפתחה כעת מתייחסת ל-5 דירות בפרויקט זה, בנות 3 חדרים. השכירות החודשית בפרויקט תעמוד על 3,500 שקל לדירת 3 חדרים, 3,700 שקל לחודש לדירת גן בת 3 חדרים ו-4,200 שקל לחודש לדירת פנטהאוז בת 3 חדרים.

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר היום כי "הקריטריונים לקביעת הזכאות הומלצו על-ידי הוועדה לדיור בר-השגה של העירייה, והם פועל יוצא של שיקולי מדיניות, ובראשם הגדרת זוגות ומשפחות בתחילת דרכן ממעמד הביניים כקהל היעד המרכזי. הקריטריונים כוללים שמונה תנאי סף, בהם: תושבות בתל-אביב-יפו במשך 5 שנים ברציפות לפחות, גיל שאינו עולה על 45 והיעדר בעלות על דירה. כמו כן, על המועמדים להיות בעלי הכנסה המדורגת בעשירונים ראשון עד שביעי. קריטריונים נוספים בהם יידרשו לעמוד הזכאים הם הצגת הצהרת הון ונכסים, מיצוי כושר השתכרות וכן קריטריון לפיו במשק-בית שבו ילד רשום בתעודת הזהות, גילו במועד ההגרלה לא יעלה על 12".

ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, אמר היום עם ההכרזה על פתיחת ההגרלה כי "עיריית תל-אביב-יפו, כמו מדינת ישראל בעת הקמתה ובשנות ה-60 וה-70, מאמינה בתפיסת עולם ערכית, ולפיה דיור וקורת-גג הם זכות בסיסית של כל אדם. העירייה היא הרשות הראשונה בישראל שהעמידה את נושא הדיור בר-ההשגה בראש סדר העדיפויות העירוני, ביצעה עבודה מקיפה בנושא ויישמה הלכה למעשה פרויקטים לדיור בהישג יד. החשיבה היצירתית ויישום של פתרונות חדשניים בתחום הדיור בהם אנו נוקטים מתווים את הדרך להפיכת כשל השוק בתחום הדיור לכדי הזדמנות וכדאיות. אין לי אלא לשאוף ולקוות שהמודל שמהווה תל-אביב-יפו יהיה נר לרגליה של ממשלת ישראל, שתצטרף למהלך ותאפשר ייזום של פרויקטים דומים בכל רחבי הארץ".

מנכ"ל חברת עזרה וביצרון, אלי גינזברג, מסר: "אנו שואפים לשוב ולקיים מדי שנה הגרלה של דיור בר-השגה באזורים מגוונים בעיר, ובכך לסייע לזוגות ולמשפחות בתחילת דרכן מכל שכבות האוכלוסייה, לגור בתל-אביב-יפו".

מגורים משותפים - האם זה פתרון למצוקת הדיור?