אראל מרגלית: "הפוליטיקאים עייפים, יזמים יחברו בין מדינות"

מרגלית, אשר התפטר לאחרונה מתפקידו בכנסת לאחר שלא זכה במרוץ על ראשות מפלגת העבודה, חזר לתפקידו כיו"ר קרן JVP אותה ייסד ■ "הטכנולוגיה הישראלית היא בעלת תפקיד חשוב לא רק בפיתוח של חברות אלא גם בקידום התדמית של ישראל בעולם"

אראל מרגלית / צילום: איל יצהר
אראל מרגלית / צילום: איל יצהר

אראל מרגלית, אשר התפטר לאחרונה מתפקידו בכנסת לאחר שלא זכה במרוץ על ראשות מפלגת העבודה, וחזר לתפקידו כיו"ר קרן JVP אותה ייסד, נראה נמרץ וממלכתי בשיחתו עם יורם טיץ, שותף מנהל בארנסט אנד יאנג ישראל. השניים שוחחו במסגרת כנס Journey 2017, שנערך היום בתל אביב על ידי "גלובס" וארנסט אנד יאנג.

"הטכנולוגיה הישראלית היא בעלת תפקיד חשוב לא רק בפיתוח של חברות אלא גם בקידום התדמית של ישראל בעולם", אמר מרגלית. "כאשר בכירים בעולם מתחילים לדבר איתי על פוליטיקה, אני אומר להם 'אני מעדיף לדבר על האופן שבו החדשנות שלנו יכולה לתרום למדינה שלכם. זה הרבה יותר מעניין'". לדבריו, "הן מדינות והן יחידים בולטים בתחומם, מעריכים את ישראל בשל הפתרונות הטכנולוגיים שהיא מאפשרת".

מרגלית סיפר כי לאחרונה השתתף בכנס בצרפת, שם עודד את הנוכחים להפוך את צרפת למרכז החדשנות של אירופה, תוך שימוש בטכנולוגיה הישראלית. "הסטארט-אפ הישראלי תמיד היה גלובלי כי השוק המקומי קטן. לכן החיבורים הללו דרושים כל כך ואפשריים כל כך".

בהקשר לנושא כנס הג'רני, הטשטוש בין האנושות לבין המכונות, אמר מרגלית כי "אני רואה בישראל טכנולוגיות מזהירות בתחום הבינה המלאכותית, אך אני רוצה לראות שיחה על הנושאים הללו בשפה של עסקים, בנוסף לטכנולוגיה. אם מסתכלים למשל על הקטגוריה המתחזקת של בריאות דיגיטלית. בישראל ישנה יצירתיות אדירה בפיתוח מוצרים בתחומים הללו, אבל חלק מהאנשים שיודעים ליצור מודלים עסקיים פורצי דרך בתחומים הללו, לא נמצאים בארץ. לכן הטכנולוגיה צריכה להיות המוקד של החיבור שלנו למדינות אחרות. פוליטיקאים כבר עייפים, ואילו ויזמים יכולים לחבר בין מדינות". טיץ הסכים עם מרגלית ואמר כי: אנחנו בישראל טובים בלהביא מוצר מ-0 ל-10, וצריכים עזרה בלהביא אותו מ-10 ל-100".

לדברי מרגלית, הצעד הבא הוא להשתמש בחדשנות הישראלית ככלי לשינוי לא רק בתדמיתה של ישראל בעולם אלא גם במצבה במזרח התיכון.

"אנחנו צריכים ליצור בריתות שלא מפרידות בין יהודים וערבים אלא בין קיצונים לבין מי שמעוניינים לשתף פעולה", אמר מרגלית, "אם חדשנות יכולה לשנות מדינה כמו ישראל, אולי היא יכולה לשנות את כל המזרח התיכון. אני אומר למנהיגי המזרח התיכון - יאללה, בואו נזוז. אבל מנהיגים הם חששנים כמו שיזמים הם אמיצים. אתם אנשי ההיי-טק הישראלים, יש לכם אחריות לעניין הזה. אזרחי המדינה שלכם צמאים לרעיונות חדשים".

מרגלית נתן כדוגמא את העיר החדשה שנבנית בסעודיה, בהשקעה של 500 מיליארד דול, מתוך בכוונה להוות נוה מדבר לעסקים. היא מוקמת לחוף ים סוף, בצמוד לעיר הירדנית עקבה ולא רחוק מאילת. מרגלית הציע להקים שדה תעופה אזורי, בעל שלושה טרמינלים, אחד לכל אחת מן הערים השכנות - דוגמא ליצירתיות שיכולה לחבר בין מדינות האזור.

לסקטור ההיי-טק יש גם מחויבות חברתית לטענת מרגלית. לדבריו, "ישראל היא הסטארט-אפ ניישן, אבל היא גם מאופיינת בפערי ההכנסות הגבוהות ב-OECD. לכן אנחנו צריכים לחשוב איך אפשר להשתמש בטכנולוגיה ובתעשיית ההיי-טק כדי לצמצם פערים, ולא להיפך".

מרגלית לא הצליח להתאפק ושיגר עקיצה לעבר העולם הפוליטי שאותו עזב: "הפוליטיקה הישראלית עוסקת היום יותר בפחד לעומת מה שאפשר לבנות. ממה להימנע במקום איך אפשר להתחבר. מנהיגים חברתיים חדשים יכולים להמציא את הסיפור של העם כמו שיזמים ממציאים מחדש את השוק שלהם".