יהודאי: "העסקה הנוכחית עם אנזימוטק טובה יותר לפרוטרום"

פרוטרום שיפרה את מחיר הצעת הרכש ל-11.9 דולר למניה ותשלים מהלך של השתלטות מלאה על אנזימוטק תוך מחיקתה מהמסחר בנאסד"ק ■ מנכ"ל פרוטרום, אורי יהודאי: "נפעיל תוכנית ארגון מחדש באנזימוטק"

אורי יהודאי / צילום: איל יצהר
אורי יהודאי / צילום: איל יצהר

חברת פרוטרום  משלימה את ההשתלטות על אנזימוטק , הפועלת בתחום הרכיבים התזונתיים ותוספי התזונה ונסחרת בנאסד"ק. פרוטרום דיווחה הבוקר לבורסה כי לאחר שהתקבל אישור הדירקטוריונים של שתי החברות, היא תבצע רכישה של יתרת מניות אנזימוטק שאינן בידיה (כ-81%).

פרוטרום, הפועלת בתחום חומרי הגלם ותמציות הטעמים לתעשיית המזון והמשקאות, הפכה לבעלת מניות באנזימוטק לפני כשלושה חודשים, ומאז הגדילה את החזקותיה לכ-19% מהמניות במחיר ממוצע של 9.6 דולר למניה.

בשלהי אוגוסט דיווחה פרוטרום כי בכוונתה לפרסם הצעת רכש מלאה לאנזימוטק במחיר של 11.5 דולר למניה - הצעה שנתקלה בהתנגדות של דירקטוריון החברה הנרכשת, וכנראה גם של כמה מבעלי המניות הגדולים באנזימוטק. כעת הודיעה פרוטרום, שאותה מוביל אורי יהודאי, כי העלתה את מחיר הצעת הרכש בכ-3.5% ל-11.9 דולר למניה (גבוה בכ-6% ממחיר השוק הנוכחי) - מה שיאפשר לה להשלים את העסקה.

"העסקה הנוכחית טובה הרבה יותר"

יהודאי ציין היום בתשובה לשאלת "גלובס": "אכן שיפרנו את מחיר הצעת הרכישה, אבל לדעתי, העסקה הנוכחית טובה הרבה יותר, כי אנחנו קונים את כל החברה בדרך של מיזוג, ולא בדרך של הצעת רכש".

פרוטרום צפויה להשקיע במהלך הרכישה הנוכחי כ-234 מיליון דולר, לאחר שכבר השקיעה 42 מיליון דולר ברכישות הקודמות. בעסקה הנוכחית פרוטרום רוכשת במזומן את יתרת מניות אנזימוטק, לפי שווי של כ-290 מיליון דולר (214 מיליון דולר בנטרול המזומנים שבקופה). לאחר השלמת המיזוג, תהפוך אנזימוטק לחברה בת בבעלות מלאה, ומניותיה יימחקו מהרישום בנאסד"ק.

מחיר ההצעה גבוה ב-70% מהמחיר שבו נסחרה אנזימוטק לפני שהתחילה פרוטרום במהלך הרכישות שלה. את הרכישה תממן פרוטרום באמצעות נטילת הלוואה מגוף בנקאי או פיננסי. מבחינת פרוטרום, שבבעלותה עשרות חברות פרטיות קטנות שרכשה בשנים האחרונות, מדובר ברכישה יוצאת דופן, הן מבחינת היקפה והן מבחינת אופן הביצוע, שנגזר מהיותה של אנזימוטק חברה ציבורית בנאסד"ק.

לדברי יהודאי, "קנינו חברה מאוד מעניינת, עם נכסים טובים והרבה אפשרויות למיזוג עם פרוטרום בתחומים שמעניינים אותנו מאוד. מיזוג מלא יתרום להקטנת הוצאות מהותית כבר בטווח הקצר - מה שנותן לנו יתרונות גדולים מאוד בצורת הרכישה זאת".

- קצב המכירות שלכם יגדל משמעותית עקב הרכישה.

"נכון", אומר יהודאי. "יחד עם שאר הרכישות שלנו, אנחנו מתקרבים ואולי אף חוצים את הרף של 1.5 מיליארד דולר מכירות שנתיות. לאחר שנפעיל תוכנית ארגון מחדש באנזימוטק, כפי שאמרנו בתחילת המהלך, אני מאמין שמכירות החברה יזנקו - וכמובן שפרוטרום תהנה מכך".

בתקופה הקרובה צפויה אנזימוטק לפרסם זימון לאסיפת בעלי מניות לצורך אישור הרכישה, שצפויה להתכנס בדצמבר. באסיפה יסביר הדירקטוריון כיצד התנהל תהליך בחינת ההצעה של פרוטרום, ומדוע הוחלט כי מדובר בהצעת המיטבית עבור בעלי המניות.

בפרוטרום מעריכים כי העסקה תושלם במהלך הרבעון הראשון של 2018. מניית פרוטרום הגיבה היום להודעת החברה בעלייה של 2.5%, והשלימה עלייה של כ-40% בשנה האחרונה. שוויה של החברה הגיע ל-17 מיליארד שקל.

יהודאי: "נבצע ארגון מחדש בחברה"

פרוטרום כבר מחזיקה בכ-19% מאנזימוטק, ולה הסכם עם קרן הגידור של ג'ון פולסון, המחזיקה 9.2% מהמניות, שלפיו תיענה האחרונה להצעת הרכש. בעלי מניות בולטים נוספים באנזימוטק הם בעלת השליטה לשעבר, חברת גלעם, שנמצאת בבעלות קרן פימי (14%), בית ההשקעות ילין לפידות (11.2%) וקבוצת הפניקס (9.2%).

לאחר שהעסקה תושלם, מתכננים בפרוטרום לבצע ארגון מחדש מקיף באנזימוטק, שצפוי לכלול את החלפת דירקטוריון ואולי גם מנהלים בכירים בחברה. כאמור, לפני שהגיעו הצדדים להסכמה על מחיר המיזוג, החליפו ביניהם יהודאי ודירקטוריון אנזימוטק "מהלומות", כשיהודאי דרש, בין השאר, מהנהלת אנזימוטק שלא לבצע פעולות הפוגעות בערכה של החברה, ואף רמז כי הוא שוקל לסגת מהמהלך לרכוש את השליטה בחברה בדרך של הצעת רכש.

אנזימוטק, שנוסדה ב-1998, מפתחת, מייצרת ומשווקת חומרי גלם ייחודיים לתחום התזונה והמזון הרפואי בהתבסס על טכנולוגיה חדשנית. החברה פיתחה טכנולוגיה ייחודית לעיבוד של ליפידים (תרכובות אורגניות שכוללות שומנים), התומכים בפונקציות ביולוגיות חשובות.

החברה מעסיקה 235 עובדים בישראל ובארה"ב, מתוכם 30 אנשי מחקר ופיתוח, ויש לה מפעל באזור התעשייה במגדל העמק, שהוקם ב-2007 והורחב ב-2013, בהשקעה כוללת של כ-40 מיליון דולר.

לאנזימוטק שני מגזרי פעילות: מגזר התזונה, שהיה אחראי ל-77% מהכנסותיה אשתקד; ומגזר מוצרי VAYA, שבמסגרתו היא מפתחת, מייצרת ומשווקת מוצרי תזונה קלינית (מזון רפואי) - תוספי מזון, המיועדים לסייע לחולים המתמודדים או מחלימים ממצבים רפואיים שונים.

הכנסות ראשונות של פעילות ה-VAYA נרשמו ב-2011 . מאז הפעילות צמחה, אך היא עדיין הפסדית (הפסד EBITDA של כ-8 מיליון דולר אשתקד ושל כ-5.6 מיליון דולר בחצי הראשון של 2017).

ב-2016 רשמה אנזימוטק הכנסות של 48 מיליון דולר ורווח תפעולי תזרימי (EBITDA) של 4.2 מיליון דולר (6.2 מיליון דולר בנטרול מחיקות חד-פעמיות). במחצית הראשונה של 2017 עמדו ההכנסות על 25 מיליון דולר וה-EBITDA על 700 אלף דולר בלבד (4 מיליון דולר בנטרול מחיקות חד-פעמיות).

אנזימוטק הנפיקה את מניותיה בנאסד"ק בספטמבר 2013, במחיר של 14 דולר למניה, ובחודשים שלאחר ההנפקה טיפסה המניה עד לשיא של 34 דולר. העלייה הדרמטית הביאה את בעלי המניות הגדולים בחברה דאז (קיבוץ מענית, קרן עופר היי-טק וקרן מילניום) לבצע בפברואר 2014 הצעת מכר בהיקף של כ-130 מיליון דולר. לאחר מכן חוותה החברה הידרדרות בעסקיה, מחיר המניה קרס במהלך 2014, ובנובמבר 2016 הגיע לשפל של 5.7 דולרים, על רקע הידרדרות מתמשכת בעסקי החברה.

בפרוטרום ציינו היום: "פעילות מגזר התזונה של אנזימוטק סינרגטית מאוד לפעילות מגזר חומרי הגלם הייחודיים הטבעיים של פרוטרום, שאליה היא תאוחד. פרוטרום תפעל לניצול ולשילוב תשתיות המו"פ, השיווק, המכירות ומערך הייצור ושרשרת האספקה של אנזימוטק יחד עם אלה של פרוטרום, תוך מינוף ומימוש אפשרויות ה-Cross Selling הרבות שהרכישה מייצרת. זאת, הן על ידי הרחבת מעגל הלקוחות ובסיס הידע והיכולות, והן על ידי הרחבת סל המוצרים והערך המוסף של פתרונות כוללים ללקוחות שתי החברות בתחומי התרופות, תוספי התזונה, המזון הייעודי לתינוקות, בתחום תחליפי חלב האם, שבו פרוטרום כמעט אינה פעילה כיום, וכן המזון הייעודי לקשישים, שבו פרוטרום פעילה".