רו"ח מחיפה שלא רשם הכנסות: בגלל סוכות לא הספקתי לרשום

בפעילות ביקורת מקיפה של חוקרי מס הכנסה באזור חיפה נמצא כי 15% מבעלי העסקים שנבדקו לא הקפידו לרשום הכנסות ■ באילו תירוצים יצירתיים נתקלו החוקרים הפעם?

שוחד/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שוחד/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אחרי החגים, רשות המסים שבה לערוך ביקורות בעסקים: בפעילות ביקורת מקיפה שנערכה באזור חיפה נמצא כי 15% מבעלי העסקים שנבדקו לא הקפידו לרשום הכנסות. 

"אני אסביר להם במשרד למה לא רשמתי", אמר קבלן לביצוע עבודות אחזקה שביצע עבודות באתר בנייה בחיפה, ומבדיקת הניירת העסקית שלו התברר כי לא רשם כספים שקיבל מלקוחות בסך של כ-54,000 שקל. הקבלן נחקר, ותיקו הועבר להמשך טיפול במישור הפלילי. ביקורת זו, כמו עוד 202 ביקורות, נערכה בשבוע האחרון באזור חיפה והסביבה על-ידי עובדי היחידה לניהול ספרים.

פעילות הביקורת, שנועדה לבחון את הציות לדיני המס, נערכה במגוון רחב של עסקים, תוך שימת דגש מיוחד לעסקים באתרי בנייה, באזורים כפריים ועסקים עם מחזור עסקאות גבוה במיוחד. בסיומו של יום הביקורות הסתבר כי כ-15% מבעלי העסקים שנבדקו לא רשמו את הכנסותיהם כנדרש בחוק.  

בביקורת באתר בנייה בקריית אתא נראה קבלן לעבודות שיפוצים כשברשותו רשימת לקוחות עם הכספים ששילמו לו ולא תועדו בספרי העסק בסך של כ-19,000 שקל, לדבריו מדובר בכספים שאחיו קיבל.

קבלן לעבודות חשמל שביצע עבודות באתר בנייה בחיפה ולא רשם שני צ'קים בסך 5,000 שקל טען כי העביר את הצ'קים לאשתו, ולכן שכח לרשום. "הלקוח טס לחו"ל, והתבלבלתי, ולכן לא רשמתי", היה הסברו של קבלן שיפוצים מחיפה שנתפס שלא רשם 4,000 שקל שקיבל במזומן מלקוח.

באתר בנייה בקריית אתא נמצא קבלן לעבודות שרברבות, שלפי הניירת שלו הוא עצמאי, וזאת מבלי שפתח תיק ברשות, ומבלי שהוא מנהל ספרי עסק כנדרש בחוק. באותו אתר בנייה נמצא קבלן לעבודות ריצוף מאום אל-פחם, שקיבל 6,000 שקל מלקוח, אבל לא פתח תיק ברשות, ומטבע הדברים הוא אינו מנהל ספרי עסק.    

בדיקת חשבון בנק של חברה לחקירות פרטיות בפרט עבור חברות ביטוח העלתה כי לא נרשמו הכנסות בסך של כ-108,000 שקל. בעל החברה בתגובה: "בסוף החודש אני מוציא חשבוניות לחברות הביטוח".

"בגלל חג סוכות לא הספקנו לרשום את התקבולים", טען רואה חשבון מחיפה, שמבדיקת חשבון הבנק שלו עלה כי בוצעו לטובתו 29 העברות בנקאיות בגין שכר-טרחה בסך כולל של כ-18,000 שקל, שלא נרשמו בספרים.

בעקבות מידע שהתקבל במשרד מס הכנסה חיפה, נערכה ביקורת אצל רופא שיניים בעיר, ונמצא כי הוא לא רשם 2,500 שקל מלקוחה. לדבריו הוא טיפל בה בביתה, ו"ברח לו מראש לרשום".

מתשאול לקוח של רופא שיניים מקריית אתא עלה כי הוא לא תיעד 150 שקל שקיבל עבור טיפול עזרה ראשונה. לדברי הרופא, ללקוח הייתה נפיחות, והוא צריך לחזור להמשך טיפול.   

בפעוטון בנשר מצאו המבקרים 88 צ'קים דחויים וכאלה שכבר נפרעו בסך כולל של כ-208,000 שקל שלא נרשמו בספרים. מפעילת הפעוטון אמרה כי בתמימותה היא חשבה להמתין עד שכל ההורים יסיימו את התשלומים כדי להוציא קבלות.

גם בגן ילדים בקריית חיים נמצאו כספים במזומן, צ'קים דחויים וצ'קים שכבר נפרעו בסך של 28,000 שקל, שלא נרשמו. "הפקדתי ועוד לא הספקתי לרשום", הסבירה גננת מחיפה, שתשאול הורים התברר כי לא רשמה 3 תשלומי הורים בסך 4,900 שקל.

הסבר דומה ניתן על-ידי גננת מנשר שלא תיעדה הכנסות בסך 23,000 שקל. "בעלי רושם, והוא עדיין לא התעדכן", טענה גננת מנשר שלא רשמה בספרי העסק הכנסות של 16,000 שקל. גננת אחרת שנשר שלא רשמה שני צ'קים בסך 2,900 שקל, תירצה ואמרה שהיא רק חזרה מחופשה ועוד לא התפנתה לרשום.

בחנות מתנות בעוספיא בה לא רשמו צ'ק בסך 370 שקל, ההסבר של בעל החנות היה שהעובדת שלו קיבלה את הצ'ק, והיא לא יודעת לרשום צ'קים.

ביקורת במספרה בנשר מצאה כי בעלת המספרה לא רשמה כ-400 שקל; ואצל מניקוריסטית בחיפה לא נרשמו 250 שקל, ולדבריה היא הייתה לחוצה לפני החג וטיסתה לחו"ל. "החשמל לא עבד", היה התירוץ של בעל דוכן לפיצוחים בשוק בקריית אתא שלא רשם כספים בסך כ-200 שקל.       

פעילות הביקורת באזור חיפה נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים נגד מעלימי מס והון שחור, במסגרת המדיניות להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.