חבל הצלה? לן בלווטניק בוחן השקעה משמעותית בטבע

בלווטניק מחזיק בכלל ביוטכנולוגיה, שבה טבע מחזיקה ב-18% ■ טבע פירסמה דוחות גרועים לרבעון השלישי, שכללו גם הורדת תחזית ■ חשש בקרב משקיעים מאי-החזר חובות

על רקע הטלטלה של חברת טבע   בחודשים האחרונים, השקעה משמעותית אפשרית בה עשויה להוות מעין חבל הצלה שיאושש את החברה ואת המניה. המיליארדר הרוסי לן בלווטניק בוחן השקעה משמעותית בטבע, שתסייע לה לעמוד בהתחיבויותיה. השיחות הן בשלב ראשוני, ובלווטניק בוחן אפשרות לרכוש נתח משמעותי בטבע.

בלווטניק, בעל השליטה בכלל תעשיות ובעל השליטה בשרשור בערוץ 10, מחזיק בחברת כלל ביוטכנולוגיה (כת"ב), שבה טבע מחזיקה ולאחרונה אף הגדילה את ההחזקה. בחודש מארס השנה דווח כי טבע מגדילה את החזקתה בכת"ב בכ-4% בפרמיה של 20% על מחיר השוק הממוצע של המניות 10 ימים לפי ההודעה, ותמורת כ-20 מיליון שקל. לאחר ההגדלה טבע מחזיקה ב-18% בחברת הביומד. 

טבע נסחרת כעת לפי שווי של 11.5 מיליארד דולר, במחירי מניה שלא נראו מאז שנת 2000, לאחר שהמניה צנחה עם קיצוץ נוסף של תחזיות החברה לאחר כניסת המנכ"ל החדש, קאר שולץ. החברה נושאת חוב של כ-35 מיליארד דולר, כלומר יותר מפי 2 משוויה. לאחרונה הצהירה חברת אלרגן, אשר מחזיקה כ-10% ממניות טבע, כי תמכור בהדרגה את חלקה, כך שתפעיל לחץ שלילי נוסף על המניה. אחת האפשרויות שנבחנות היא קניה של המניות ישירות מאלרגן.

בלווטניק עשה את הונו בתעשיית הנפט והתעשיה הכבדה ברוסיה ולאחר מכן התרחב לעסקים מגוונים בשוק המערבי, דרך חברת האחזקות "אקסס" שבבעלותו. בין היתר רכש אחזקות בחברות כימיה מערביות (הנחשבות לקרובות וסינרגטיות בסוג עסקיהן לחברות פארמצבטיקה, בעיקר גנריות), ובין היתר תחת שליטתו הובראה חברת Lyondell Chemical Company, שמוזגה עם חברת כימיה נוספת שבבעלותו והיום שתיהן יחד מהוות את חברת LyondellBasell, הנסחרת ב-41 מיליארד דולר. כמו כל רכש את השליטה בחברת וורנר מיוזיק. לאחרונה נמסר כי הוא התעניין אף ברכישת חברת ההפקות של הארווי וויינשטיין.

בלווטניק כבר פעיל בתחום הפארמה הוא פועל היום באמצעות חברת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה, שבשליטת כלל תעשיות. בהנחייתו של בלווטניק רכשה כלל ביוטכנולוגיה את פעילות הביוטק שהייתה קיימת בחברת אקסס, חברת האחזקות של בלווטניק, והפכה אותה למרכז הפעילות של כת"ב בארה"ב. טבע מחזיקה היום כ-18% בכלל ביוטכנולוגיה ולאחרונה אף הגדילה את חלקה, כך שלצדדים היה ממשק סביב תחום הפארמה דרך ערוץ זה.

בלווטניק תרם גם תרומות משמעותיות לאקדמיה, כאשר בישראל מרוכזות התרומות בעיקר באוניברסיטת תל אביב. בין היתר תרם סכום משמעותי למרכז לגילוי ופיתוח של תרופות שנקרא על שמו, אשר אמור לתמוך בהזנקתה קדימה של תעשיית גילוי התרופות בישראל.

בלווטניק נחשב למקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו ונחקר בחשד כי ניסה תווך בין נתניהו ובלי ידיעות נוני מוזס, בעסקה למכירת "ידיעות".

טבע עוברת בחודשים האחרונים טלטלה רצינית שכוללת צניחה במניה, הורדות דירוג החוב, ואף חשש של המשקיעים מאי-החזר חובותיה. הסערה התחילה בדוחות הרבעון השני שפורסמו באוגוסט וכללו פספוס לתחזיות האנליסטים, ואף הורדת תחזית של החברה עצמה. מניית החברה צנחה בעשרות אחוזים בתקופה שאחרי הדוח.

הסערה המשיכה עם פיטורי המנכ"ל, ורק לאחרונה טבע מינתה מנכ"ל חדש - שולץ. בשבוע שעבר החברה פירסמה את דוחות הרבעון השלישי - וגם כאן התמונה קשה שכוללת עוד הורדת תחזית.

בסוף השבוע סוכנות הדירוג הבינלאומית s&p הורידה את אופק הדירוג של טבע לשלילי, כשהמשמעות היא אפשרות ממשית להורדת דירוג בקרוב. נכון להיום, הדירוג הוא רמה אחת מעל אג"ח זבל, BBB מינוס.