המציאות חזקה מהכול: האם התהפכו היוצרות במחיר למשתכן?

קבלנים מבקשים למכור דירות כמוזלות אף על-פי שהם רשאים למכור אותן בשוק החופשי

עדיאל שמרון / צילום: תמר מצפי
עדיאל שמרון / צילום: תמר מצפי

האם ההאטה המתמשכת במכירת דירות חדשות על-ידי קבלנים ויזמים גורמת לשינוי כיוון גם במכרזי מחיר למשתכן? במכרז מחיר למשתכן שפרסמו רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומשרד האוצר בעפולה, שנסגר למתן הצעות ב-30 באוקטובר, הופיעה ההבהרה הלא שגרתית הבאה באתר רמ"י: "יובהר כי הזוכה יהא רשאי למכור אף את הדירות המיועדות למכירה בשוק חופשי במתחם/ים נשוא מכרז זה כדירות מחיר למשתכן, הכל בהתאם לתנאי חוברת המכרז על נספחיה", וזאת "מבלי לפגוע בהתחייבויותיו של הזוכה בבכרז זה, לרבות בדבר מכירת דירות כדירות מחיר למשתכן". ברמ"י סיפרו היום (ג') כי מדובר בהבהרה שנוספה בעקבות שאלות של יזמים טרם נסגר המכרז.

ההבהרה חריגה במיוחד לאור העובדה שהמדינה החליטה לאחרונה לאפשר שיעור גדול יותר של דירות "רגילות" במכרזי מחיר למשתכן, שמגיע בחלק מהמקרים אף ל-50% מהדירות במכרז, וזאת לאחר שבתקופה הראשונה של תוכנית מחיר למשתכן טענו קבלנים כי העובדה שהמכרזים כוללים רק דירות מוזלות מקשה עליהם את ההשתתפות. ברמ"י הסבירו היום כי משמעות הבהרה היא שגם במקרים שבהם כולל המכרז דירות למכירה בשוק החופשי, אין זו חובה לזוכה והוא רשאי למכור אותן הן בשוק החופשי והן כדירות מחיר למשתכן.

המשמעות היא שאם עד לאחרונה התרגלנו לשמוע קבלנים ויזמים שמעוניינים בכמה שיותר דירות למכירה בשוק החופשי, כעת נראה שההאטה במכירת הדירות החדשות עשויה להוביל למצב הפוך ולכך שקבלנים יעדיפו דווקא את השיווק הבטוח יחסית של הדירות לזכאים, מה שהוביל להבהרה האמורה של רמ"י במכרז. נזכיר כי לעומת מכירה של דירות בשוק החופשי המצריכה מהקבלנים מאמצי שיווק ולעיתים גם תכנון ומפרט שונים, במחיר למשתכן קהל הזכאים זוכה בהגרלה ומהקבלן לא נדרשים מאמצי שיווק.