"הפוליטיקאים חושבים שאם יאשימו את הקבלנים, יקבלו קולות"

כך אמר היום יו"ר ארגון קבלני ת"א-יפו-בת-ים בכנס של הארגון ■ נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק: "אמרו שמנסים לחנוק את הקבלנים, אבל יש לנו עוד הרבה מרווח נשימה"

אבנר לוי / צילום: תמר מצפי
אבנר לוי / צילום: תמר מצפי

"אנחנו חיים במציאות שנעשית יותר ויותר קוטבית. לפוליטיקאים הצהרות חסרות בסיס במטרה אחת - הון פוליטי. ככל שמתקרבים לבחירות כך ההכרזות הללו קיצוניות יותר מתוך מחשבה שאם יאשימו אותנו הקבלנים במשבר הדיור יזכו לתמיכה רחבה יותר בקלפי. הכול כלכלת בחירות. המרחק בינה לבין מה שצריך לעשות בפועל רחוק שנות אור, וזה גורם לנזקים אדירים ל ענף הנדל"ן" - כך אמר היום (ה') יו"ר ארגון קבלני תל-אביב-יפו-בת-ים, אבנר לוי, בכנס השנתי של הארגון שמתקיים באילת.

עוד אמר לוי בכנס כי בארגון מאוכזבים מכך ששר הבינוי והשיכון יואב גלנט בחר לא להגיע: "אני חייב להתייחס להיעדרו של שר הבינוי והשיכון מהכנס. שלחנו הזמנה וביקשנו שיגיע לדון איתנו הקבלנים על המצב בענף. אבל הוא בחר להופיע במקום זאת בפני סטודנטים באוניברסיטת תל-אביב במקום מול מאות קבלנים". נציין כי שר הבינוי והשיכון, כמו גם ראש מטה הדיור באוצר אביגדור יצחקי, משתתפים היום בכנס העוסק בהסכמי-הגג של המדינה מול הרשויות המקומיות.

לוי התייחס גם לתוכנית מחיר למשתכן ואמר: "כמה מדברים על מחיר למשתכן. אבל זו תוכנית שמעמידה את השוק בחוסר וודאות מסוכן. אנשים יושבים על הגדר ומחכים, וגם אם זוכים מבטיחים להם דירה שעוד לא אושרה בוועדות התכנון. עשרות אלפי הזוכים יעברו לגור בדירה עוד 6 או 7 שנים במקרה הטוב. רוב המשתתפים גם לא זוכים בדירות במקום בו הם רוצים לגור, ומתכננים להשכיר את הדירה. זו תהיה בעיה בהמשך הדרך. הקבלנים היום שנכנסים למחיר למשתכן עושים זאת מחוסר ברירה כי אין קרקעות אחרות לבנייה".

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, נשא אף הוא דברים בכנס הקבלנים והתייחס לתוכניות הממשלה ולתוכנית מחיר למשתכן: "תוכנית מחיר למשתכן איננה תכנית גרועה, אבל היא לא יכולה לשמש לבדה כמדיניות הדיור של מדינת ישראל. להבדיל מתכנית מע"מ אפס, נטולת ההיגיון, בתכנית מחיר למשתכן קיים היגיון רב. המדינה השכילה לוותר על חלק מהכנסותיה ממכירת קרקע, על מנת להציע לזוגות צעירים דירות במחיר מופחת. לאחר השיפורים שנערכו בה והשיפורים שעוד יערכו, היא אפילו טובה יותר ועדות לכך ניתן למצוא בעובדה שיותר ויותר חברות מתמודדות על מכרזים במסגרת התכנית. אבל תכנית מחיר למשתכן היא בבחינת טקטיקה הגיונית בלבד.

"היא אינה יכולה להוות אסטרטגיה לייצוב שוק הדיור של ישראל, בטווח הבינוני-הארוך, אם הממשלה תמשיך לדבוק בה, ללא מתן פתרונות נוספים לשוק, מחירי הדיור ימשיכו לעלות ואת המחיר ישלם הציבור הרחב. הזוגות הצעירים הם, כידוע - חלק קטן בלבד משוק הדיור שלנו כלומר 15% לכל היותר. כך נוצר מצב, שתכנית הדגל של משרד האוצר, לא מספקת פתרון בעתיד הנראה לעין לשאר 85% מתושבי ישראל, המחפשים לרכוש דירה במחיר סביר. אני לא מדבר על משקיעים, אני מדבר בעיקר על משפחות ממעמד הביניים שמבקשות פתרון דיור הולם. אני מבין שתכנית מחיר למשתכן נותנת שקט פוליטי או תעשייתי, אבל גבירותיי ורבותיי, כשהיא הופכת לחזות הכל, היא עלולה להוביל את שוק הנדל"ן בדרך תעתועים, לאשליות שיתנפצו בפניהם של החולמים, על ירידת מחירי הדיור".

בריק המשיך ותקף את מדיניות הממשלה ואמר: "מדי שבוע דואג משרד האוצר לפרסם עוד סקירה המתגאה בקיפאון בשוק ומבשרת על המשך ה'התקררות' בשוק הדיור, כי הקבלנים מכרו 'רק' 2000 דירות חדשות בחודש. לאחרונה אמר אחד משרי 'כולנו', בנאום פומבי, כי מטרתם הינה 'לחנוק' את הקבלנים. אז אני נאלץ לאכזב אותו היום. אנחנו לא מתריעים היום שאנחנו חוששים לעתיד חברות הבנייה למגורים. 2,000 דירות חדשות שנמכרו בחודש זה לא מעט. 2,000 דירות בחודש, זה אומר שאנחנו עדיין יכולים לנשום. כנשיא התאחדות בוני הארץ וכמי שעומד בראש הענף, אני אומר לכם בביטחון רב, לחברות הבניה למגורים במדינת ישראל יש הרבה אויר לנשום. אנחנו מזהים חברות בניה קטנות, בינוניות וגדולות חזקות ואיתנות יותר מאי פעם".