"המטוסים יעברו 400 מטר מעל קריית טבעון; כל העמק פקוק"

ראש מועצת עמק יזרעאל, אייל בצר, מתנגד להקמת שדה תעופה ברמת דוד: "20 מיליון נוסעים בשנה? לא יקום ולא יהיה"

הפגנה נגד הקמת השדה ברמת דוד / צילום: יעל ברניר
הפגנה נגד הקמת השדה ברמת דוד / צילום: יעל ברניר

בשבוע שעבר התקיים דיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות אביגדור יצחקי, בהמשך להחלטת ממשלה משנת 2014 על הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג. במועצה הסבירו כי היקף הטיסות בנמל התעופה בן-גוריון צפוי לגדול בשנים הקרובות, גידול שהגיע בשנה האחרונה לכ-17%, וכי המרחב האווירי במרכז הארץ אינו יכול להכיל כמות כה גדולה של טיסות.

על כן, כדי למנוע מצב של "פקק" טיסות שפירושו פגיעה כלכלית, תיירותית ומסחרית במדינה, יש הכרח בהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג. לאחר בחינה של 21 חלופות ובחירה בשתיים המועדפות - נבטים ורמת דוד - הציג מינהל התכנון למועצה הארצית בדיון את המלצתו על רמת דוד כחלופה העדיפה על פני זו שבנבטים.

רמת דוד נבחר בין היתר בשל התנגדות משרד הביטחון להקמת השדה האזרחי בנבטים, ובשל ההנחה כי הקמת שדה תעופה בצפון הארץ תשמש ציבור נוסעים גדול יותר. למרות המלצת מינהל התכנון, ובשל התנגדות המועצה האזורית עמק יזרעאל, החליטה המועצה הארצית לבחון שוב את שתי החלופות, בנבטים בדרום וברמת דוד בצפון, והודיעה כי תלווה הכנת תוכנית מפורטת לשתי החלופות.

"הסברנו למועצה שלפי הנתונים של הממשלה בכלל לא מדובר בשדה תעופה משלים, אלא בשדה תעופה זהה בהיקפו לנתב"ג עם 20 מיליון נוסעים בשנה, וזה לא יקום ולא יהיה בעמק יזרעאל", אמר ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר.

"המועצה הבינה שלא תצליח להעביר את המלצת מינהל התכנון על רמת דוד ולכן החליטה לבחון שוב את שתי החלופות, גם של נבטים וגם של רמת דוד, ואף לממן תכנון של שתיהן למרות שבסוף תתממש רק חלופה אחת. האבסורד הוא שיש קונצנזוס על נבטים, כי גם תושבי עמק יזרעאל וראשי המועצות באזור מתנגדים להקמת שדה תעופה ברמת דוד, ובדרום כולם בעד הקמת שדה תעופה בנבטים. למרות שמינהל התכנון המליץ על רמת דוד המועצה החליטה לדו שוב בשתי החלופות וזה הישג משמעותי".

למה אתם מתנגדים לשדה תעופה שיכול להיות מנוף כלכלי ותיירותי?

"בחולון צועקים על הרעש ממטוסים שנמצאים 1,400 מטר מעל הקרקע, ואילו בשדה תעופה אצלנו המטוסים יהיו 400 מטרים מעל קריית טבעון. 85% מתושבי המועצה מתנגדים להקמת שדה תעופה ברמת דוד. אז להעמיס שדה תעופה על יישובים שנמצאים פחות מקילומטר ממנו שכל רבע שעה יוצאת טיסה? משרד הבריאות הראה שכל הזיהום מחיפה למשל נכלא בעמק יזרעאל, כל העמק פקוק. זה נכון להביא לפה שדה תעופה בסדר גודל של נתב"ג?".

בדרום יש שדה תעופה בינלאומי בתמנע והממשלה מעריכה שיהיה יותר ביקוש לשדה תעופה בצפון.

"קודם כל, האוכלוסייה בנגב צריכה עוד לגדול משמעותית. חוץ מזה, נבטים במונחים של ישראל זה מרכז הארץ. ואם רוצים צפון יש שדה תעופה קיים בחיפה, והרבה יותר הגיוני להפוך אותו לבינלאומי. אבל מתעקשים על רמת דוד, ואני מאוכזב מהראייה הצרה של מינהל התכנון. אין לי ספק שהם לא נכנסו לעומק הדבר. האדמה פה בוצית, וכל שנה צריך להחליף את המסלולים".

פיתוח זה דבר חשוב.

"אנחנו בעד פיתוח. אבל לבנות שדה תעופה בעמק יזרעאל עם 20 מיליון טיסות בשנה מעל הראש של התושבים זה בלתי סביר. יהיו פה תביעות בגין ירידת ערך במאות מיליוני שקלים. לא נהסס ללכת לבית המשפט אם נצטרך. נתעקש שיבחנו את חלופת חיפה, ואם לא - הפתרון צריך להיות בנבטים, כי לא סתם נמל התעופה קרוי על שם בן-גוריון, צריך להחזיר את בן-גוריון הביתה לנגב".

אייל בצר / צילום: עמרי אילת
 אייל בצר / צילום: עמרי אילת