לאחר קנס של 2 מיליארד ד': האיחוד האירופי קונס את גוגל שוב

יהיה זה הקנס השני שיוטל על גוגל תוך פחות משנה, לאחר שביוני נקנסה גוגל ב-2.1 מיליארד דולר בגין ניצול לרעה של מעמדה כמונופול חיפושים באינטרנט לקידום שירות המכירות המקוונות של עצמה

מטה גוגל בקליפורניה. הבכירים התלהבו מההמצאה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
מטה גוגל בקליפורניה. הבכירים התלהבו מההמצאה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

האיחוד האירופי עומד לקנוס את גוגל בגין פעילותה של אימפריית הפרסום בת מיליארדי הדולרים של החברה. במקביל יידחה לשנה הבאה הקנס שיוטל על גוגל מתוקף ממצאי החקירה המתוקשרת נגד יחידת אנדרואיד.

נציבת האיחוד האירופי לענייני תחרות, מרגרטה וסטגר, עומדת לקנוס את ענקית האינטרנט בגין הפרת חוקי ההגבלים העסקיים של אדסנס (AdSense), רשת הפרסום העוצמתית של גוגל, וההחלטה בעניין צפויה להתפרסם בשבועות הבאים.

יהיה זה הקנס השני שיוטל על גוגל תוך פחות משנה, לאחר שביוני נקנסה גוגל ב-2.4 מיליארד אירו (2.1 מיליארד דולר) בגין ניצול לרעה של מעמדה כמונופול חיפושים באינטרנט לקידום שירות המכירות המקוונות של עצמה.

הקנס שהוטל על גוגל ביוני היה קנס שיא בגין הפרת חוקי התחרות באיחוד האירופי, אך מדובר רק בחקירה הראשונה בשורת חקירות הגבלים עסקיים נגד גוגל. אשתקד פרסמה הנציבות שתי "הצהרות התנגדות" נוספות שבהן טענה כי החברה מציבה תנאים מכבידים למשתמשי מערכת ההפעלה אנדרואיד, ומאלצת אתרי אינטרנט המשתמשים באדסנד לחתום על הסכמי בלעדיות שפוגעים במתחרים.

גוגל נהנית ממעמד דומיננטי בשני השווקים האלה, וכל ניסיון לנצל מעמד זה נחשב להפרה של תקנות ההגבלים העסקיים.

הנציבות היתה צפויה לקנוס את גוגל עוד השנה בגין תוכנת אנדרואיד הניידת, אך לדברי מקורות בבריסל נדחקה חקירה זו לשוליים מכיוון שפקידי האיחוד האירופי מבצעים סבבים נוספים של בדיקות נאותות, והחקירה תגלוש לשנה הבאה.

קרוב לוודאי שקודם יוטל על גוגל קנס בגין ניצול לרעה של אדסנס - מערכת הפרסומות מופעלות-גוגל שמופיעות באתרי אינטרנט אחרים. הנציבות טוענת שהחוזים של גוגל עם אתרי אינטרנט אחרים מפירים את חוקי ההגנה על התחרות באיחוד, מכיוון שהם מונעים מאתרים אלה להציג בתוצאות החיפוש שלהם פרסומות מרשתות פרסום של חברות אחרות.

פרשה זו נחשבת לחמורה במיוחד, מכיוון שהיא תפגע בלב-לבה של פעילות הפרסום של גוגל, המניבה את חלק הארי של הכנסות החברה. לא ברור מה יהיה גובה הקנס, אך הוא צפוי לעמוד על מאות מיליוני - ואף מיליארדי - אירו. עם זאת, מרבית הקנס הוא בגין התנהלות גוגל בעבר, וייתכן שהקנס יופחת בשל כך, וירוככו ההוראות לשנות את אופן פעילותה של גוגל.

חקירת אדסנס נתפסת כפשוטה יותר מחקירת אנדרואיד, שבה הוגש מספר עצום של תלונות ושנחשבת לחקירה מורכבת בהרבה. לדברי מקורות, בוחנת הנציבות מסמכים ודורשת תשובות נוספות מהמתלוננים, כדי לוודא שהחלטתה תהיה חסינה לחלוטין מפני ערעורים.

לאחרונה נחלה אינטל ניצחון משפטי באחד מבתי המשפט של האיחוד האירופי, שהורה על בחינה מחודשת של הקנס בן 1.1 מיליארד האירו שהוטל על אינטל ב-2009 בגין הפרת חוקי ההגבלים העסקיים. "אף פעם לא ראיתי אותם כל כך זהירים", אמר אחד המקורות.

גוגל, שניהלה מאבק משפטי נגד טענות הגבלים עסקיים אחרות, וערערה על הקנס שהוטל עליה ביוני, לא הגיבה. בעבר אמרה החברה כי בשוק הפרסום קיימת תחרות חזקה, וכי היא שינתה את מדיניותה עוד לפני שהנציבות העלתה את התנגדויותיה. הקנס הצפוי בגין אנדרואיד עשוי לקבוע שיא חדש בתחום הקנסות בגין הפרת חוקי ההגבלים העסקיים.

קרוב לוודאי שהקנסות יעמיקו עוד יותר את התהום בין עמק הסיליקון לבין אירופה. בעבר קנסה וסטגר את פייסבוק בגין הפרת החוקים להגנה על התחרות, ואף דרשה שאפל ואמזון ישלמו לאירלנד וללוכסמבורג, בהתאם, מסים שלא נגבו מהן במשך שנים. אחד מדוברי הנציבות סירב להגיב.