כשהזוכים נהיו סקפטיים

כך הפכו הזוכים במחיר למשתכן לאינטרסנטים הגדולים של שוק הנדל"ן

יואב גלנט  ומשה כחלון / צילום: אוריה תדמור
יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: אוריה תדמור

"כל מה שראיתם עד היום זה רק קצה הקרחון של המלחמה במשקיעים", הכריז בשבוע שעבר חבר הכנסת רועי פולקמן מכולנו, ציטוט שבעיקר הזכיר את ההצהרות של שר האוצר יובל שטייניץ, שאמר במאי 2011 כי "אנחנו מוציאים מהתיק פטיש 5 קילו כדי להכות במחירי הדיור ויש לנו פטיש של עשרה קילו שמחכה לשליפה בתיק". ובמילים אחרות: חזרנו לשלב ההצהרות והאיומים. תחזיקו אותנו.

בפועל, מה שזה אומר בעיקר הוא שכחלון ואנשיו נקלעו למלכוד. הם עצמם לא ממש בטוחים מה הם רוצים ולכן הכי נוח לדבר דווקא על הארסנל הסודי המתחבא בתיק. אפשר היה להרגיש את זה בשבוע האחרון, לאחר שבמשרד האוצר ובמטה הדיור הסתובבו שמועות כי נתונים ראשונים של המדד החדש שתציג בקרוב הלמ"ס (שבודק רק את השינוי שחל במחירי הדירות החדשות) מאותתים על ירידות של 4%-5%. חגיגה? כשעוד ועוד מכרזים בפריפריה חזרו ללא שום מציעים - בעפולה, בקרית ביאליק, בבית שמש ועוד - באוצר לא היו בטוחים אם הם צריכים לצחוק או לבכות מול הנתונים.

אם מחירי הדירות ירדו, ודאי בפריפריה שם יש למדינה קרקעות כמעט בלי סוף, למה שהזוגות הצעירים יסתערו על דירות מסובסדות שמציעות להם הנחה מפוקפקת של 200 אלף שקל? ולמה שהקבלנים ירצו בכלל להכנס להרפתקה כזו, עם מחיר מוזל קבוע מראש וללא ביטחון מצד הקונים? ולא מדובר בתרחיש בלהות מופרך: הקבלנים כאמור מושכים את ידם ממכרזי הפריפריה וגם הקונים כבר לא ממש נלהבים: להגרלה הגדולה האחרונה נרשמו פחות אנשים מדירות בארבעה ישובים - באר שבע, כרמיאל, עכו וקרית ביאליק (בסה"כ 1,496 נרשמים להגרלה של 3,006 דירות).

אבל המלכוד של כחלון הוא לא רק מול אלה שלא באים, אלא דווקא מול הזוכים המאושרים. במשך תקופה ארוכה אמר שר האוצר שהוא נלחם בבעלי הדירות החזקים והמתקושרים שלא רוצים שהמחירים ירדו, לטובת מחוסרי הדירות החלשים ("ולמרות המחיר הפוליטי שאני משלם"). רק שהאבסורד האמיתי הוא שמי שהכי חושש כרגע מירידות ומשינוי מגמה בשוק הם דווקא 45 אלף הזוכים בהגרלות של כחלון לדירות במחירים מסובסדים. הסאגה הנוכחית בגליל ים בהרצליה היא ההוכחה הטובה ביותר לכך. פתאום קמו מאה זוכים והתלוננו (בעתירה לבית משפט) על הסטנדרטים ועל התכנון של הדירה, אותה קיבלו בהנחה של מאות אלפי שקלים.

הרי יותר מכל, יותר מהזכות להיות סוף סוף בעלים של דירה, הישראלים חוששים לצאת פראיירים. לגלות כי שנייה אחרי שהם הודו לכחלון על הזכייה בהגרלה, הסתבר שהתנאים והמחיר שהם שילמו בעצם לא היו כאלה מפתים. וכשזה המצב, בעצם גם לכחלון ולפולקמן לא כדאי שנראה פה כרגע מחירים יורדים.