דאטומייט הישראלית תספק מיפוי בעזרת רחפנים לדויטשה באן

הישג לחברת הקונסטרקשן-טק הישראלית, אשר התקבלה לחממה של הענקית הגרמנית ■ איתי שגב, סמנכ"ל מוצר ואסטרטגיה בחברה: "זה חיבור לספק התשתיות בין הגדולים לאירופה"

התוצר של דאטומייט  / הדמיה מאתר החברה
התוצר של דאטומייט / הדמיה מאתר החברה

איך הכול התחיל:

איתי שגב, סמנכ"ל מוצר ואסטרטגיה בדאטומייט: "החברה מפתחת כלים ומוצרים לתהליך המיפוי והמידול, בצורה דיגיטלית ואוטומטית, באמצעות תמונות שמצלמים רחפנים. אנחנו יודעים בכל זמן נתון מה בוצע מול התוכנית, לפי לוחות הזמנים של הפרויקט. ונותנים אנליזה מלאה של מה המצב וגם חיזוי איפה האזורים הבעייתיים, איפה יהיו חריגות בלוחות הזמנים.
"המוצרים שלנו נמכרים כבר משנת 2015 לחברות מדידה ולחברות בנייה. באוקטובר האחרון השקנו שירות חדש, המכוון לחברות בניית התשתיות. אנחנו נותנים להם שירותים ועוקבים בצורה יומית או שבועית אחר התקדמות הפרויקט ומספקים אנליזה וחיזוי לפרויקט.

- מה בעצם המוצר שאתם מוכרים?

"הרחפנים הם לא שלנו אלא של חברת DJI הסינית, שיש לנו איתה חוזה אסטרטגי, ואנחנו מספקים את האפליקציה להפעלת הרחפן ואת התוכנה לאנליזה. עבור חברות מסוימות אנחנו עושים גם את האנליזה עצמה.

מה הלאה:

השנה הצטרפה דאטומייט לתוכנית החדשנות בתחום טכנולוגיות הבנייה, המשותפת למשרדי השיכון והכלכלה, להתאחדות הקבלנים ולפלטפורמת SOSA. לאחרונה התקבלה גם להיות חלק מקבוצה נבחרת של סטארט-אפים מכל העולם בתחומי התחבורה והבנייה שמוקדמים על ידי מאיץ הטכנולוגיות (accelerator) "מיינדבוקס" שבבעלות ענקית הרכבות הגרמנית, דויטשה באן (Deutsche Bahn).

החברה צפויה כעת לעבוד על מיזמי תשתית בבנייה של דויטשה באן בגרמניה ולספק להם ניתור, מעקב ואנליזה של התקדמות הפרויקט, זיהוי כשלים ושמירה על התאמת הביצוע לתוכניות. פעילותה במסגרת מיינד בוקס תימשך כארבעה חודשים.

שגב: "חיבור לגוף גדול כמו דויטשה באן, מחזור של מיליארדים עם מאות אלפי עובדים בכל העולם, משמעותו חיבור לספק התשתיות בין הגדולים באירופה. החיבור הזה נותן לנו להתחבר לשוק בצורה חזקה, ואח"כ כחלק מהתוכנית להמשיך לעבוד עם דויטשה באן ולספק לה את השירותים שאנחנו נותנים היום.
"שוק הבנייה הוא שוק לא מאוד דיגיטלי ומתועש, מאוד בפיגור יחסית לשווקים אחרים כמו חלל, מכוניות וכו', והיכולת להיכנס לחברות קונסטרקשן כמו דויטשה באן שרואות בכניסת הטכנולוגיה משהו משמעותי, הא קידום של העניין הזה.

- מה יכלול שיתוף הפעולה איתם?

"אנחנו מתחילים איתם פרויקט שנמצא כבר עכשיו באמצע בנייה בצפון ברלין, שבו בעצם הם מעבים את התשתית לכניסת הרכבות לתוך העיר ואנחנו עומדים במשך ארבעה חודשים לנטר את הפרויקט ולתת להם אנליזה עמוקה להתקדמות של הבנייה, עם דו"חות. נטיס רחפן שם פעם בשבוע, והוא בעצם יקח את התמונות, נעשה להם עיבוד ואנליזה ונספק את התוצרים".

- הממשק שלכם קיים גם בסינית.

"נכון. בשנה שעברה חתמנו על שותפות אסטרטגית עם DJI, יצרנית הרחפנים מס' 1 בעולם, ובעזרת הכוח שלהם ושותפים אחרים בסין אנחנו יותר ויותר חודרים לשוק האסיאתי. יש לנו שותף אסטרטגי נוסף בסין שאנחנו עובדים איתו להיכנס לעולמות הבנייה שם".

נתנאל לפידות, מנהל אגף בכיר תכנון אסטרטגי ומדיניות במשרד השיכון, גאה בהצלחה הראשונה של תוכנית החדשנות: "החיבור בין דאטומייט לדויטשה באן קרה כבר באירוע הקהילתי הראשון שעשינו. יש לנו אחד מתוך אחד. החברה הצליחה להתקבל לחברה מאוד יוקרתית, בתקווה שזה יעשה בוסט מאוד חזק לטכנולוגיה שהם מפתחים. זה בדיוק מה שאנחנו מכוונים אליו כממשלה.
"זה הישג גדול ומשמעותי. המטרה שלנו היא לייצר קהילת טכנולוגיה בתחום של ענף הבנייה, והסיבה שהממשלה נכנסה לזה מלכתחילה היתה שזה קשה, ואנחנו רוצים להרחיב את זה עוד יותר. השוק הישראלי לא מספיק גדול לייצר את כמות ההשקעות בכסף כדי להחזיק את הטכנולוגיה. הערך המוסף שלנו הוא לשלב בין הלוקאלי לגלובלי. ישראל היא מעצמה בפיתוח טכנולוגיה, אבל שוק הבנייה הוא לוקאלי בעיקרו. אז אנחנו רואים בטכנולוגיה מוצר שאפשר לייצא".

עוד סטארט-אפים בתחום הקונסטרקשן טק:

Bavel (בבל) | Just Manage | Astralin

דאטומייט - תעודת זהות

שם: Datumate
שנת הקמה: 2012
מייסד: ד"ר ג'אד ג'ארוש, מרצה בטכניון, מומחה לגיאואינפורמטיקה
מימון: שגב אינו מסגיר כמה גייסו, אולם מדובר בכמה מיליוני דולרים ("אנחנו חברת הקונסטרקשן טק שגייסה עד כה הכי הרבה כסף בארץ").
משקיעים: קרן אל-בוואדר, שהיא קרן בת של פיטנגו, באטרי ונצ'רס. "עכשיו אנחנו בסבב גיוס נוסף".
המוצר: מפתחת פתרונות אוטומטים ודיגיטליים לחברות בניית תשתיות ומשרדי מדידות על ידי שימוש בטכנולוגיות רחפניים ועיבוד תמונה.
מספר עובדים: "בסביבות 20: ערבים נוצרים, ערבים מוסלמים ויהודים. כולם עובדים בהרמוניה".