אושר ניהול ייצוגית נגד אל-על בגין שינוי תוכנית הנוסע המתמיד

בתביעה הייצוגית, בהיקף 1.28 מיליארד שקל, נטען כי אל-על ערכה שינויים בתנאי תוכנית מועדון הנוסע המתמיד שלא כדין, בין היתר כשהגדילה את מספר הנקודות הדרושות להשגת כרטיסי בונוס

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'
אל על נחיתה 787 / צילום: סיון פרג'

בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר אמש (ג') בקשה לניהול תביעה ייצוגית על סך 1.28 מיליארד שקל שהוגשה נגד אל-על באפריל 2015. התביעה טוענת כי אל-על ערכה שינויים בתנאי תוכנית מועדון הנוסע המתמיד שלא כדין.

דרישות התביעה היא לפצות את חברי המועדון בסכום שהוגדר בכתב התביעה בכ-900 שקל בממוצע לכל חבר מועדון - או לחלופין לאפשר לחברי המועדון לממש את הנקודות שצברו בעבר על-פי התנאים שהיו טרם השינוי. זאת, משום ש"אל-על שינתה באופן חד-צדדי את תנאי תוכנית מועדון 'הנוסע המתמיד במספר מאפיינים, שכולם מהווים הרעה משמעותית של תנאי המועדון ופגיעה כלכלית מהותית בערך הנקודות שנצברו על-ידי החברים בו", כך נטען בכתב התביעה.

"החל מפברואר 2015 אל-על ייקרה את מחירי כרטיסי הבונוס למספר רב של יעדים - רובם ככולם יעדיה הפופולריים ביותר, דוגמת לונדון, פריז, ניו-יורק, לוס אנג'לס והמזרח הרחוק על-ידי הגדלת מספר הנקודות הנדרשות לצורך רכישת כרטיס בונוס בשיעור של בין 11% ועד 50%. כך לדוגמה, מחירו של כרטיס בונוס לניו-יורק במחלקת תיירים בתקופת הקיץ (כחלק מהשינויים בתוכנית הנוסע המתמיד חילקה המשיבה את השנה לשתי עונות: חורף וקיץ) עלה מ-1,400 נקודות ל-2,000 נקודות", פרטו עורכי הדין יוני חרש וניר שוסטר ממשרד שנהב, קונפורטי, רותם ושות', שייצגו את התובע המייצג כמיליון וחצי חברי מועדון הנוסע המתמיד, רו"ח עופר מנירב, לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון.

עוד צוין בתביעה כי "מפברואר השנה הגדילה אל-על בשיעור של 50% את מספר הנקודות הנדרשות לצורך תשלום תוספת המזומן עבור כרטיס בונוס, תוספת המכונה 'תוספת דלק'". זאת ועוד, "אל-על ביטלה את הזכאות שעמדה לחברי המועדון בכלל, ולאלה מבין חברי המועדון שתוקף הנקודות שברשותם עומד לפוג בפרט, להנפיק שובר פתוח לשנה למימוש כרטיס בונוס, כאשר כיום, לאחר שינוי התוכנית, מחויבים חברי מועדון שברשותם נקודות שעומדות לפוג, להזמין כרטיס בונוס ליעד מסוים ובתאריך מסוים ולכרטס כרטיס זה מראש.

"כתוצאה משינוי זה, כל שינוי שיבקש לעשות חבר מועדון לאחר הכירטוס, בין אם בתאריך הטיסה ובין אם ביעד, יהיה כרוך בתשלום דמי שינוי שעלותם כ-100 דולר, וזאת אם וככל שימצא אותו חבר המועדון מקום בטיסה אחרת אותו ניתן לרכוש בנקודות (אל-על מגבילה את מספר המושבים שניתן לרכוש באמצעות נקודות בכל טיסה), שכן אחרת ירדו הנקודות בהן הוא השתמש לטמיון".

קבוצת התובעים הוגדרה ככלל חברי המועדון הנוסע המתמיד אשר במועד כל אחד מהשינויים שנערכו החזיק בנקודות, וערך נקודותיו פחת בשל השינויים.