האבסורד: האוצר משתמש בכסף שלנו לשלם לקבלנים | פרשנות

משרד האוצר משלם לקבלנים שימכרו דירות "רגילות" במחיר למשתכן ומרחיק אותם מהיום בו יהיו חייבים להוריד מחיר במשרדי המכירות

משה כחלון בכנס לשכת רואי החשבון / יוד צילומים יהודה בן יתח
משה כחלון בכנס לשכת רואי החשבון / יוד צילומים יהודה בן יתח

בשבועות האחרונים ההתקפות ההדדיות בין שר האוצר ומשרד האוצר לבין הקבלנים והיזמים הולכות ומתגברות. "תוכנית מחיר למשתכן שמה סוף לעידן שיזמים וקבלנים ניהלו את הביקושים וההיצעים של מדינת ישראל", אמר שר האוצר משה כחלון בטקס חתימת הסכם-הגג במגדל העמק בשבוע שעבר. במקביל, סקירות הכלכלן הראשי באוצר ממשיכות ומדגישות את תזרים המזומנים הבעייתי של הקבלנים בעקבות הירידה במכירת הדירות.

מנגד, הקבלנים לא נשארים חייבים. נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, אמר בשבוע שעבר בכנס הקבלנים שבאוצר מתגאים בקיפאון ואף אומרים שהכוונה היא ל"חנוק את הקבלנים", ושתוכנית מחיר למשתכן "נותנת שקט פוליטי" אבל מוכרת אשליות. יו"ר ארגון קבלני תל-אביב-יפו-בת-ים הוסיף באותו המועד כי "ככל שמתקרבים לבחירות כך ההכרזות (של משרד האוצר) קיצוניות יותר מתוך מחשבה שאם יאשימו אותנו הקבלנים במשבר הדיור יזכו לתמיכה רחבה יותר בקלפי".

על פניו, מלחמת עולם. האוצר עושה הכול כדי "להילחם" בקבלנים, מנסה להראות בכוח שהירידה במכירות פוגעת בהם וגם לא מהסס להגיד שההשפעה, בדמות הורדת מחירים בפרויקטים, הולכת ומתקרבת. הקבלנים אומרים מנגד שהם ממש לא "חנוקים" ושיש להם אוויר לנשימה ואין הורדת מחירים. לצופה מהצד זה יכול להיראות כמו קרב רציני, ובהתגוננות של הקבלנים רגע לפני שהם נאלצים להוריד מחירים. האומנם?

כאן מגיע הפרדוקס הגדול. כי בזמן שהאוצר מדגיש את הירידה בתזרים המזומנים של הקבלנים בכל הסקירות האחרונות של הכלכלן הראשי, הוא עומד עכשיו להזרים בעצמו כסף לאותם הקבלנים. איך? על ידי מענקים לקבלנים שימכרו דירות בפרויקטים "רגילים" במסלול של דירות מוזלות במחיר למשתכן. אלה אותן דירות "תקועות" שבאוצר מתגאים להגיד שהן תוצאה של הקיפאון בענף, אותן הדירות שעל פי ההיגיון של אנשי האוצר אמורות להיות הטריגר להורדת מחיר על ידי הקבלנים לציבור הרחב.

הרי אם קבלן מחזיק 30 דירות בפרויקט, ולא מצליח למכור אותן. עובר חודש, עוברים חודשיים, ועל פי הנתונים עברו כבר כמעט 10 חודשים, והקבלן יהיה חייב למכור אותן. ואיך מוכרים דירות בתקופת קיפאון? מתחילים במבצעים שאותם אנחנו כבר רואים בשטח, ואחר כך, אם אין ברירה, מורידים מחירים במחירון הרשמי. לשם עוד לא הגענו.

ואם נשפוט על פי המהלך שמבשיל עכשיו, וכבר ליווינו אותו תקופה ארוכה כאן ב"גלובס", לא רק שהקבלנים לא יגיעו למצב בו הם יצטרכו להוזיל מחירים על הדירות שהם לא מצליחים למכור, הם יקבלו עליהן מענקים מהמדינה, כדי למכור אותן לזכאי מחיר למשתכן.

נכון, מדובר בדרך יצירתית ואף נכונה להגדלת היצע הדירות המוזלות לזכאי מחיר למשתכן, ואפילו דירות "טובות" יותר כי הן דירות בשלבי בנייה מתקדמים או אפילו מוכנות לאיכלוס וכאלה שתוכננו מראש לשוק החופשי. אבל המהלך הזה רק מראה עד כמה מאחורי הקלעים אין שום מלחמה בין המדינה לקבלנים, אין שום רצון באוצר ל"חנוק" את היזמים ואין שום גורם שרוצה לראות קריסה של קבלנים יזמים או גם מחירים.

בשורה התחתונה. בזמן שחלק ניכר מעם ישראל ממתין לירידת מחירים, הוא לא מודע לכך שהוא בעצם משלם מכיסו לקבלנים כדי שהאחרונים לא יצטרכו להוריד את מחיר המחירון במשרדי המכירות.