עוד שבוע בדיוק: השטרות החדשים של 20 ו-100 שקל יופצו

השטר החדש בעריך 20 שקל נושא את דיוקנה של המשוררת רחל (בלובשטיין), צבעו אדום, ואורכו 129 מ"מ ■ השטר החדש בעריך 100 שקל חדשים נושא את דיוקנה של המשוררת לאה גולדברג, צבעו כתום, ואורכו 143 מ"מ

השטר החדש של 100 שקלים / צילום: דוברות בנק ישראל
השטר החדש של 100 שקלים / צילום: דוברות בנק ישראל

הפצת השטרות החדשים בערכים 20 שקל ו-100 שקל תתחיל ביום חמישי הבא באמצעות קופות הבנקים המסחריים, המכשירים האוטומטיים למשיכת מזומנים וסניפי חברת הדואר - כך הודיע היום (ה') בנק ישראל. את השטרות הראשונים יקבל לידיו נשיא המדינה, ראובן ריבלין, מידי נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, בטקס שייערך יום קודם לכן במשכן הנשיא בירושלים.

השטר החדש בעריך 20 שקל נושא את דיוקנה של המשוררת רחל (בלובשטיין), צבעו אדום, ואורכו 129 מ"מ. השטר החדש בעריך 100 שקל חדשים נושא את דיוקנה של המשוררת לאה גולדברג, צבעו כתום, ואורכו 143 מ"מ.

השטר החדש של 100 שקלים / צילום: דוברות בנק ישראל
 השטר החדש של 100 שקלים / צילום: דוברות בנק ישראל

בבנק ישראל הבהירו היום כי השטרות הישנים בעריכים 20 ו-100 שקל ימשיכו להיות מוכרים למשך מספר שנים, במקביל לשטרות החדשים. בבנק מציינים כי השטרות החדשים, מציגים סטנדרטים מתקדמים של ביטחון, חדשנות ונגישות ומשולבים בהם מגוון סימני ביטחון נגד זיופים. לטובת אוכלוסיית העיוורים ובעלי לקויות הראיה נבדלים עריכי השטרות בסדרה החדשה באורכם (הפרש של 7 מ"מ בין עריך לעריך), ומשולבים בהם סימנים ייעודיים המאפשרים לזהותם.

השטר החדש של 20 שקלים / צילום: דוברות בנק ישראל
 השטר החדש של 20 שקלים / צילום: דוברות בנק ישראל

סדרת השטרות החדשה עוררה מחלוקת ציבורית סביב בחירת הדמויות המופיעות על השטרות. דוח מבקר המדינה האחרון חשף כי הבחירה הסופית בדמויות על השטרות התקבלה על-ידי חבר אחד בוועדה המלווה את הפקתם, ולמרות ששרי אוצר רצו דמויות אחרות. בנוסף הצביע המבקר על כשלים בפעילות משטרת ישראל בנושא זיוף שטרות ועל הבעייתיות הנובעת מכך שמאז 1997 מתקשר בנק ישראל עם ספק אחד ויחיד לצורך הדפסת כל שטרות הכסף במדינה.

בהקשר לסימני הביטחון ציין המבקר כי "העובדה כי יצרני סימני הביטחון והגלאים אינם מסכימים לספק לישראל מוצרים חיוניים אלה מחדדת את הצורך שבמציאת מדפיסים חלופיים ובהכנת תוכנית למקרה חירום".