הצעה: להחיל את חוק שכירות הוגנת גם על מתווכי הדירות

מדובר בתיקון לחוק שכירות הוגת שאוסר להטיל על שוכר דירה את דמי התיווך ששולמו למתווך שלא השוכר הזמין את שירותיו

הצעת חוק חדשה שהוגשה היום (ג') מבקשת לתקן עיוות שנוצר בחוק שכירות הוגנת שאושר לפני מספר חודשים. מדובר בהצעת חוק פרטית שהגיש חבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו), שהיה גם מיוזמי חוק שכירות הוגנת, שמבקש לתקן את חוק המתווכים כך שיחיל את הוראות חוק שכירות הוגנת גם על המתווכים.

סעיף בחוק שכירות הוגנת קבע שלמתווך יהיה אסור לגבות דמי תיווך משוכר דירה שלא ביקש או השתמש בשירותיו. אבל לאחר שהחוק נכנס לתוקף, התברר שחלק ניכר מהמתווכים לא מתייחס לסעיף הזה, שנשמע טוב על הנייר, בטענה שחוק שכירות הוגנת עוסק בהסדרת היחסים בין השוכר למשכיר ולא מתייחס למתווכים. בחינה מעמיקה של חוק שכירות הוגנת העלתה כי אכן מדובר בבעיה, ולכן החליט ח"כ פולקמן להגיש הצעת חוק לתיקון חוק המתווכים.

מהתראה עד שלילת רישיון

התיקון מבקש למעשה להחיל את הסעיף הרלוונטי על המתווכים ולקבוע כי אם לא יעמדו בו, רשמת המתווכים תוכל להפעיל עליהם סנקציות. חוק המתווכים מאפשר לרשמת להפעיל על מתווכים שעוברים על החוק סנקציות הדרגתיות שכוללות מתן התראה למתווך, נזיפה, קנס כספי, הקפאת הרישיון ל-3 שנים או ביטול הרישיון במקרי קיצון. הסנקציות הללו נקבעות על פי חומרת העבירה של המתווך.

אם הצעת החוק של ח"כ פולקמן תאושר, המתווכים יהיו חשופים לסנקציות אלו אם לא יעמדו בתנאי החוק ובתנאי הסעיף הרלוונטי בחוק שכירות הוגנת.

נציין שתיקון חוק המתווכים כפי שמבקש פולקמן לעשות יאפשר לשוכרים שרואים עצמם נפגעים להגיש תלונה לרשמת המתווכים אודות המתווך שהפר את החוק.

ואולם, מכיוון שהצעת החוק הוגשה היום, היא תצטרך להמתין 45 יום עד שוועדת שרים לחקיקה תכריע אם תמשיך במסלול החקיקה. לפיכך, ייקח עוד זמן לא קצר עד שהחוק יתקדם ויאושר ויחייב המתווכים לעמוד בו.