הרבי מגור מחלל שבת?

אז ליצמן התפטר. האם זה אומר שהשבת ניצלה?

יעקב ליצמן / צילום:אמיל סלמן הארץ
יעקב ליצמן / צילום:אמיל סלמן הארץ

אני כמובן לא מתחיל להכיר ולהבין את הדת היהודית כמו המנטור של שר הבריאות היוצא יעקב ליצמן, הרבי מגור - הלא הוא יעקב ישראל אלתר. אבל לעומת זאת מחשבתי חופשיה מכבלים שהדת כורכת סביב מאמיניה, שכושרם לחשוב כפוף לכבלים שהדת כופה עליהם, הן במישרין והן באמצעות רבנים כמו הרבי מגור. אני, כמו חילונים בכלל, מסוגל לראות, לשמוע - ולא להבין. או כן להבין את האבסורדים והסתירות שהדת, כל דת, מלאה בהן. לאדם מאמין הדברים הללו לא מזיזים, הוא פוטר אותן בכך שהוא מאמין וזהו. החילוני בוחר לוותר על הנוחות האינטלקטואלית הזאת.

מי מחליט?

ועכשיו לאקטואליה. כזכור השר ליצמן הודיע על התפטרות מתפקידו בגלל עבודות בשבת ברכבת ישראל. שאר החרדים לא גמרי אתו בעניין הזה, ונראה שגם הוא עצמו היה שמח להישאר. אבל הוא לא קובע. מי שמחליט הוא הרב אלתר. למה? ככה זה במשכנות הדת. לא צריך להיבחר, די בכך שתהיה מוכר כ"גדול בתורה". נפלא מבינת אדם חופשי איך יכול סידור כזה לחיות בכפיפה אחת עם כללי הדמוקרטיה. אבל איך הם אומרים שם: נפלאות דרכי האל.

האם השבת ניצלה?

נפלאה בעיני גם דרך מחשבתו של אלתר. על מי אתה בא לשמור? על השבת? שלא תחולל חס ושלום. אז ליצמן התפטר. האם זה אומר שהשבת ניצלה? ממש לא, לדעתי. כי ליצמן עזב את תפקיד שר הבריאות, אבל לא את הממשלה. כלומר, מפלגתו, יהדות התורה, ממשיכה כרגיל להיות שותפה למפלגות הקואליציה החילוניות ומחללות השבת. יתרה מכך: מפלגתו של אלתר ממשיכה לתת את ידה לחילול שבת. אתמול (שבת) נערכו העבודות ברכבת וראו זה פלא: אלתר, ליצמן ומפלגתם ממשיכים לשבת בקואליציה. מבחינה זו התפטרותו של ליצמן לא משנה דבר. בעצם היא לא יותר מאקט הפגנתי שדבר אין לה עם שמירה על קדושת השבת.

מנהיג במראה

מה שאני, ההדיוט, מבין זה כך: היום ואתמול ולמעשה במשך כל התקופה שמפלגתו של אלתר ישבה בממשלה הוא, הרבי מגור, נתן יד לחילול השבת. יודגש: גם אתמול! מה זה אומר שהכול, כולל הדת, הוא "מסחרה"?

כשמבינים את הסטנדרטים הכפולים הללו, ברור למה במדינות מתקדמות הפרידו את הדת מהמדינה. כי המדינה המחויבת לקידמה חייבת לכלכל את דרכה בצורה עניינית, שחוקיה יתאימו לצרכי המדינה ואזרחיה. וזאת, בעוד שחוקי הדת עוצרים למעשה כל אקט של קידמה בגלל שהדת מעונינת בשמרנות כדי לשמור על כוחה והאינטרסים שלה. בשורה התחתונה מי שמשלם את המחיר על האנומליה הם רוב אזרחי ישראל שאינם דתיים. מתי זה עשוי להשתנות? כאשר ראש הממשלה, יהיה מי שיהיה, יקום בבוקר ויראה במראה מנהיג.