הרשות להגנת הצרכן: ניתן לבטל עסקאות גם בהודעה בע"פ

תיקון לחוק קובע כי בית עסק יחויב להודיע ללקוח כיצד הוא יכול לבטל עסקה ■ הקנסות למפרי החוק: 20 אלף שקל לתאגיד ו-7,000 שקל ליחיד

מהיום קל יותר לבטל עסקות, כך לפי הנחיה שהפיצה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן בדבר תיקון לחוק הגנת הצרכן. ההנחיה קובעת כי בין אם מדובר בעסקה חד-פעמית, ובין אם מדובר בעסקה מתמשכת, הצרכן יוכל להודיע על ביטול עסקה במגוון דרכים: ראשית בעל-פה, כלומר בשיחת טלפון או בהודעה בעל-פה במקום העסק. אופציה זו לא תקפה למקרים בהם נקבע בחוק כי ביטול העסקה ייעשה בכתב (למשל עסקה לרכישת יחידות נופש), דרך אחרת להודיע על ביטול עסקה היא באמצעות דואר רשום, במייל, בפקס ודרך אתר אינטרנט - זאת כאשר מדובר בעסקה שניתן להתקשר לגביה באמצעות האינטרנט ולא בהכרח במקרים שהצרכן ביצע את העסקה באינטרנט. בעניין זה קובע התיקון כי על בית העסק להוסיף לדף הראשי של אתר האינטרנט שלו קישור מובלט וברור שבאמצעותו ניתן לשלוח הודעת ביטול.

משמעות התיקון היא שהבחירה לגבי אופן שליחת הודעת הביטול נתונה בידי הצרכן כאשר תירוץ מצד העוסק שהוא חייב לקבל את חתימת הלקוח בהודעת הביטול (בתנאי שמצמצם למעשה את דרכי הודעת הביטוח) "היא פרקטיקה המנוגדת לתיקון החוק", כך לשון הודעת הרשות שמחדדת כי כל התניה שמציג בית העסק ואשר סותרת את התיקון - בטלה ומבוטלת. 

עוד קובע התיקון לחוק כי בנוסף לדרכי הביטול, על בית העסק חלה חובת גילוי של כלפי הצרכן לגבי אמצעי הביטול, כלומר הדרכים למסירת הודעת הביטול (טלפונית, מייל וכד') ולגבי המידע שיש לכלול בהודעת הביטול (פרטי לקוח, מספר ת.ז וכד') גילוי זה צריך להיעשות בכתב, לרבות בחוזה, במסמך גילוי או במסמך המפרט את עיקרי העסקה, ויימסר לצרכן לא יאוחר ממועד הספקת הטובין או השירותים. כאן נכנסת גם חשיבות הערנות שלנו הצרכנים לדרוש ולקבל מסמך כזה (למשל בתחום הסלולר). זאת ועוד בית העסק מחויב למסור מידע זה גם בחשבונית, בקבלה או בהודעת התשלום ובאתר האינטרנט של בית העסק ובמידה וקיים כזה. 

ויש גם קנסות למפרים: עסק שיפר את ההנחיה האמורה חשוף לקנס של 22,000 שקל לתאגיד ושל 7,000 שקל ליחיד בגין כל הפרה. הפרה מוגדרת כמקרה שבו העסק מנע מהצרכן למסור על הודעת ביטול העסקה באחת מהדרכים המוזכרות מעלה ובמקרה שבו לא דאג לגילוי מלא מראש בדבר הדרכים והפרטים הנדרשים להודעות ביטול מצד הצרכן.