משרד החקלאות מכריז על פתיחת מכסות יבוא לביצים לתעשייה

זאת בהיקף של 40 מיליון ביצים ■ במסמך שנשלח למשווקי הביצים נכתב כי כדי לצמצם את חוסר הוודאות הוחלט להתחיל יבוא ביצים ייעודי ותישקל אפשרות להתיר גידול מטילות

אורי אריאל / צילום: תמר מצפי
אורי אריאל / צילום: תמר מצפי

בעקבות חשיפת "גלובס", משרד החקלאות מנסה להתמודד עם המחסור בביצים לתעשייה והכריז על פתיחת מכסת יבוא לביצים לתעשייה בהיקף של 40 מיליון ביצים כבר בינואר הקרוב. כמו כן נקבע כי המשרד יבחן בתחילת 2018 אישור מכסה לגידול תרנגולות מטילות לתעשייה.

במסמך שהעביר למשווקי הביצים המרכז לסחר חוץ של משרד החקלאות, נכתב כי "על-מנת לצמצם מציאות זו שבה אתם 'שבויים' בידי מגדלי ההטלה, ואינכם יודעים בוודאות מה כמות הביצים שתופנה אליכם, מועדי האספקה ואיכותן", הוחלט לפתוח יבוא ביצים לתעשייה בהיקף של כ-20% מכמות הביצים שמשווקת היום לתעשייה, שעומדת על כ-200 מיליון ביצים בשנה.

בנוסף נכתב במסמך: "שקלנו להתיר לכם לגדל מטילות על-ידי מתן מכסה לגידול תרנגולות מטילות בכדי שתספקו לעצמכם בוודאות את כמות הביצים הנדרשת לתעשייה באיכות ובתנאים הנדרשים לשמירה על בריאות הציבור המוכתבים על-ידי השירותים הווטרינריים ומשרד הבריאות".

עוד נכתב כי "בכל עסק מסחרי בתעשייה לא ניתן לתכנן ולעמוד בדרישות ובהתחייבויות כלפי הלקוחות, במצב של חוסר ודאות באספקה של חומרי הגלם הבסיסי, ועל אחת כמה וכמה לא ניתן להגיע להחלטות עסקיות וכלכליות סבירות על השקעה בפתיחת קווי ייצור חדשים ובהתקשרויות חדשות".

כיום, היקף הביצים לתעשייה נאמד בכ-200 מיליון ביצים בשנה, ומהווה כ-12% מהביצים בישראל. יש חמישה מפעלים לייצור מוצרי ביצים, כמו נוזלי ביצים, אבקות, ביצים קשות, חביתות ופשטידות עבור לקוחות מוסדיים גדולים. בתי חולים, בתי מלון, צה"ל, ותעשיות מזון משתמשים באופן קבוע בנוזלי הביצים המפוסטרות המיוצרים על-ידי המפעלים.

כיום לא קיים נוהל מחייב בכל הקשור לפיקוח ובקרה על איכות הביצים המגיעות לתעשיות הביצים.הביצים המאושרות לשיווק מתחלקות לשניים: ביצים מסוג א' המשווקות ללקוח ברשתות הקמעונאות, וביצים מסוג ב', שיש בהן פגמים שנחשבים לקטנים ומשווקות לתעשייה, שם הן עוברות תהליך של פיסטור.

לפי גורמים בענף, בחלק מהמקרים מגיעות ביצים באיכות ירודה המסכנת את בריאות הציבור. ככל הידוע, מתוך חמשת המפעלים רק שתי חברות מפוקחות באופן וולונטרי: חברת ביצי הכפר וחברת צ'אם, המעסיקות מפקחת וטרינרית מטעם משרד החקלאות הבודקת באופן קבוע את משלוחי הביצים עם הגעתם למפעלים מהמשווקים.

אבי אלטוויל, מנכ"ל חברת צ'אם המספקת ביצים לתעשיית המזון, אמר היום (ג') בעקבות ההחלטה כי "אחרי שנים, בפעם הראשונה משרד החקלאות לוקח לידיו את הסוגיה של תעשיית הביצים ומתייחס אליה כתעשייה שצריך להציל אותה מפיטורי מאות עובדים בפריפריה. מדובר בצעד אמיץ, שישנה את ייצור שרשרת האספקה לתעשיית הביצים בישראל".

צ'אם 2000 נמצאת בבעלות משותפת של תנובה (33%), צ'אם תעשיות מזון הציבורית (33%) ומשפחות פישמן וגנשר (33%). פעילותה של צ'אם הצטמצמה משמעותית בשנים האחרונות, בין היתר בגלל הקושי באספקת ביצים.

לדברי אלטוויל, היא נמצאת בסכנת סגירה. כיום צ'אם מעסיקה כ-80 עובדים, לאחר שעד לפני כמה שנים העסיק המפעל כ-120 עובדים. גם מחזור המכירות שלה הצטמצם משמעותית, וירד מכ-75 מיליון שקל לכ-60 מיליון שקל בלבד.